RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Promojagers
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

icon
Algemeen12 juni, 2025
Gunther Devisch & Jolijn Tanghe (Promojagers)

Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

“Video is het nieuwe normaal”

Opvallen als merk wordt steeds moeilijker in een wereld waar aandacht schaars is: shoppers worden overstelpt met commerciële boodschappen. Hoe spring je eruit? Door slim gebruik te maken van sociale media, en dan vooral van korte videocontent, weet het online kortingenplatform Promojagers. “Vorig jaar slaagden we er bijvoorbeeld in om via één TikTok-post 403 airfryers te verkopen, of meer dan 20 miljoen impressies te genereren voor Albert Heijn”, zeggen community manager Jolijn Tanghe en medeoprichter Gunther Devisch, die hun unieke werkwijze komen toelichten op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 juni in Antwerpen.

“De spelregels inzake mediaconsumptie en promotiemarketing zijn veranderd. Mensen zitten gemiddeld 2 uur en 26 minuten per dag op hun smartphone, hoofdzakelijk op sociale netwerken en dan met name op videokanalen zoals TikTok en YouTube. Video is het nieuwe normaal.” Retailers en merken zetten nog teveel in op traditionele media zoals de folder, en te weinig op nieuwe kanalen.

“Mensen kopen van mensen”

Goede content is daarbij essentieel. Algoritmes kijken niet meer zozeer naar je aantal volgers, wel naar de kwaliteit van je publicaties. “Breng een boodschap die resoneert bij je publiek.” Ook het zoekgedrag verandert: mensen zoeken minder op Google, vaker op sociale media. En dan is er nog de opkomst van AI-chatbots. “Daar moet je dus als retailer of als categoriemanager aanwezig zijn met je producten en je promoties.”

En dan niet met banners of typische corporate communicatie, wel met authentieke boodschappen gebracht door echte mensen. Want mensen kopen van mensen, het wantrouwen tegenover (grote) bedrijven neemt toe. Ook CEO Fernando Fernandez van Unilever meldde onlangs dat de multinational sterker gaat inzetten op influencers, omdat traditionele merkcommunicatie niet meer werkt.

“Het belang van connectie”

Nog een aandachtspunt: mik op één specifieke doelgroep, met een consistente boodschap. “Ons publiek, dat zijn alle mensen die promotiegevoelig zijn. De mensen die thuis folders doorbladeren op zoek naar aanbiedingen. Voor hen maken we content, niet voor kopers van luxeproducten of liefhebbers van dure vakanties.”

Vergeet daarbij het community-aspect niet. Iedereen kan tegenwoordig makkelijker, sneller en goedkoper content maken met AI. Er komt een overdaad aan content op ons af. Hoe spring je er dan uit? Een echte connectie wordt belangrijker: die kan je niet repliceren met AI. “Dat is onze sterkte. Wij zijn een community, wij hebben dat raakvlak met de consument, ze keren terug naar ons TikTok-kanaal om de beste promoties te ontdekken.”

Inspirerende voorbeelden

Retailers als HEMA, Bol en Albert Heijn communiceren vandaag al sterk op sociale media. Meer inspiratie ontdek je op het Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co, op 19 juni in Antwerpen, waar Jolijn Tanghe en Gunther Devisch van Promojagers het podium betreden naast sprekers van onder andere Albert Heijn, Nutrition & Santé en BENU Apotheken. Tickets bestellen kan via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn plek op het Category Management Congress
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 juli, 2025
    Belgische retailers mogen uur langer openblijven

    De Belgische regering versoepelt de wet op de openingsuren om handelaars meer vrijheid te gunnen: de verplichte sluitingsdag verdwijnt en winkels mogen straks elke dag openblijven tot 21 uur.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Shopping Gent Zuid sluit op 31 juli

    Het is nu definitief: op 31 juli komt met de sluiting van het winkelcentrum Gent Zuid een einde aan een hoofdstuk in het commerciële leven van Gent. De site wordt herontwikkeld, met een beperkte rol voor retail.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken

    Slechts twaalf van de aanvankelijk 48 franchisenemers maken de doorstart met Blokker. De retailer blijft intussen wel winkels openen: de kaap van de vijftig vestigingen is in zicht.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN