RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen AnalyseInterview
  • Personen Davy Van Raemdonck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2023 volgens Davy Van Raemdonck: “Survival of the fittest”

icon
Algemeen4 januari, 2023
Davy Van Raemdonck, GfK

De koopkrachtcrisis heeft zowel het budget van de shopper als de relatie tussen retailers en leveranciers onder druk gezet. Alle partijen worden nu gedwongen om scherpe keuzes te maken, voorspelt Davy Van Raemdonck van GfK.

“Contextwijziging”

“2022 was een zeer bewogen jaar: niet alleen wereldwijd, maar ook in FMCG. Hier één specifiek feit uit kiezen is bijgevolg niet evident. Samengevat zou je kunnen stellen dat er een serieuze contextwijziging is gebeurd. Eentje die impact heeft gehad op verschillende vlakken”, zegt Davy Van Raemdonck van onderzoeksbureau GfK.

“Gedurende jaren was FMCG een kabbelend beekje: er was een rustige, gestage groei van de markt met hier en daar wat wijzigende marktaandelen voor de verschillende spelers, zowel retailers als merken. De uitbraak van COVID zorgde voor een eerste grote kentering: één waarvan de sector de gevolgen nu nog altijd ondervindt, want het COVID-effect is nog niet helemaal weg uit het aankoopgedrag. Mede door de oorlog in Oekraïne is er bijkomend een sterke stijging geweest van de inflatie, samen met de zeer sterk gestegen energieprijzen. We zien nu al een eerste impact op een deel van de shoppers, voor wie we het aankoopgedrag zien wijzigen, maar ik verwacht dat deze impact zich ook in 2023 verder zal doorzetten.”

Hoogspanning

“De impact was er niet alleen op de shopper en zijn koopgedrag, maar ook op de relatie tussen retailer en fabrikant: die is het afgelopen jaar onder hoogspanning komen te staan. Onderhandelingen worden op het scherpst van de snee gevoerd en we zien beduidend meer dan vroeger dat producten tijdelijk uit de rekken worden gehaald. Niet alleen door voorraadissues, maar ook door vastgelopen prijsnegotiaties. ”

“Nochtans hebben studies eerder al aangetoond dat dit noch voor de retailer noch voor de fabrikant een goede zaak is. Kortom, het spel wordt bij momenten hard gespeeld. Wellicht nog harder dan ooit te voren. Ook dit zal in mijn ogen een impact gaan hebben op een aantal trends en evoluties in 2023. Ik vrees immers dat we nog maar aan het begin staan van de impact die de crisis tot nu toe gehad heeft.”

Keuzes maken

Wat brengt 2023? Survival of the fittest wordt ongetwijfeld het motto voor 2023, denkt Van Raemdonck. “Dat geldt voor de drie partijen: zowel shoppers als retailers en fabrikanten. Bepaalde shoppers – niet allemaal, maar diegene die moeite zullen hebben om rond te komen op het einde van de maand (zowat vier op de tien gezinnen in België maken zich hier zorgen over) – zullen gedwongen worden om keuzes te maken. De stap naar goedkopere alternatieven zowel op retail als merkvlak is uiteraard één van de voor de hand liggende opties.”

“Maar ook retailers, die de marges steeds meer onder druk zien staan, zullen keuzes moeten maken in de gehele marketing mix. Zowel qua prijszetting, assortiment, promoties en andere communicatiemiddelen, maar ook rond e-commerce moet je gerichte keuzes maken, wil je de shopper kunnen blijven overtuigen om voor jou te kiezen en bijgevolg je stuk van de taart op zijn minst te behouden. Diezelfde keuzes zullen ook fabrikanten moeten maken om de marges en bijgevolg ook de continuïteit, niet alleen nu, maar ook voor de toekomst als het gaat om productinnovatie, te blijven garanderen. In die zin zie ik 2023 tegemoet als een bijzonder boeiend en dynamisch jaar binnen FMCG.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De koopkrachtcrisis heeft zowel het budget van de shopper als de relatie tussen retailers en leveranciers onder druk gezet. Alle partijen worden nu gedwongen om scherpe keuzes te maken, voorspelt Davy Van Raemdonck van GfK.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen31 mei, 2023
    Galeria mag reddingsplan uitvoeren

    De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof kan doorstarten: de rechtbank heeft het reddingsplan goedgekeurd en beëindigt de insolventieprocedure voor het moederbedrijf van Inno.

  • icon
    Algemeen30 mei, 2023
    Retailpark Quartier Enée in Gembloux opent deuren

    Het nieuwste retailpark van Mitiska Reim, Quartier Enée in Gembloux, is open voor het publiek. Onder meer Aveve, JYSK en McDonald’s zijn er te vinden.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    “Agressie tegenover winkelmedewerkers wordt persoonlijker”

    Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN