RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen AnalyseInterview
  • Geografie België
  • Personen Els Breugelmans
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2023 volgens Els Breugelmans: “Wie innoveert, die wint”

icon
Algemeen3 januari, 2023

Wat als retailers zich in het nieuwe jaar eens zouden losbreken van het prijsverhaal? Als ze consumenten daarentegen zouden helpen duurzame keuzes te maken, beleving en inspiratie zouden bieden en zouden durven innoveren, zelfs in crisistijd? Els Breugelmans, professor in retailmarketing aan de KU Leuven, wenst het hen van harte toe.

Geef alleen de duurzame keuze

Het is de rol van de retailers om hun aanbod duurzamer te maken, vindt professor Breugelmans. “Misschien is het niet nodig om consumenten de keuze te geven? Supermarkten kunnen bijvoorbeeld de duurzame keuze voor hen maken, en zich daar ook mee onderscheiden. Ze kunnen er hun sterkte van maken.”

Want de prijsstijgingen in de supermarkten zijn volgend jaar nog niet meteen voorbij, vermoedt Breugelmans. Nu retailers weer hun vaste jaarlijkse onderhandelingen voeren met de leveranciers, zijn er al indicaties dat producenten die sommige kostenstijgingen niet eerder konden doorrekenen dat nu wel gaan proberen te doen. Tegelijk blijven ook voor de retailers de kosten stijgen. “De eerste maanden krijgen we nog altijd hogere prijzen in de winkelkar”, besluit Breugelmans.

Toch is zelfs in de huidige situatie de vraag naar duurzaamheid niet helemaal teruggeslagen. Hoewel veel consumenten nog steeds duurzaam als duurder percipiëren, hecht een niet onbelangrijke groep van consumenten er nog belang aan. “Alleen voel je dat het voor die consument moeilijk is om echt goed in te schatten wat nu juist een duurzame keuze is, zeker in de winkels. Maar duurzaamheid staat wel degelijk op de agenda.” Initiatieven als de Eco-score van Colruyt Group kunnen helpen om het voor de consument behapbaar te maken. “Die is vandaag steeds duidelijker aanwezig, ook in de schappen, en je ziet dat ook andere spelers nu steeds meer met duurzaamheid bezig zijn, maar misschien mag het allemaal nog wat meer.”

Maken winkeliers de consument prijsbewust?

Een goed idee, al was het maar om de focus wat van de prijzen weg te halen. Zijn het immers niet de winkels die met hun soldenopbod en promotiestrijd de consument prijsbewust maken? “Het is toch altijd een beetje de vraag van de kip of het ei. Doen supermarkten acties omdat klanten die nodig hebben of worden consumenten prijsgevoeliger omdat supermarkten er zo de aandacht op vestigen? Het werkt in twee richtingen.” In ieder geval: zolang de inflatie en de perceptie hoog blijven, zullen we een sterke focus op prijs zien.

Na de kerstuitspattingen zullen we dus met zijn allen de broekriem aanhalen, letterlijk en figuurlijk. “Tijdens de decembermaand kopen mensen toch net iets meer en zijn ze net iets minder prijsgeoriënteerd, maar dat wreekt zich in de maand daarna.” Afhankelijk van de sector, weliswaar: “Reizen willen mensen niet weer helemaal opgeven, terwijl mode misschien toch weer in de hoek zal zitten waar klappen vallen. Op nieuwe kleren bespaart men makkelijker. Al zie je zeker daar de kloof groter worden: meer mensen moeten vandaag op hun middelen letten, terwijl in de luxebranche zeer weinig crisis te zien is. Ook in 2023 valt niet te verwachten dat de luxeconsument er veel van voelt.”

De leegstand piekt nog niet

In e-commerce had professor Breugelmans niets anders verwacht dan een correctie na de coronapiek. “Het is verkeerd om nu te vergelijken met de coronajaren. Ik zie het belang van online heel groot blijven. Het is een substantieel onderdeel van klantenreizen geworden en mensen zullen ook steeds minder onderscheid maken tussen de kanalen.”

“De leegstand heeft zijn maximum nog niet bereikt, vrees ik. Er zijn nog te veel fysieke winkels en vooral te veel winkelvloeroppervlakte voor hoe vandaag wordt gekocht. Je hebt geen 24 stuks van elk product meer nodig, je hoeft zoveel ruimte niet. Ik verwacht dus wel dat retailers nog winkels zullen sluiten of verkleinen”, aldus de retailexperte.

Toch is dat niet per se negatief: er is veel rotatie en vernieuwing nodig. Om beleving en leven te krijgen in de winkelcentra en -straten is het belangrijk dat nieuwe concepten opduiken en ondernemers starten. Zeker als dat in combinatie met horeca en andere aanvullende diensten gebeurt. 

Altijd blijven ontwikkelen

In die zin is het ook heel interessant om te zien wat met ‘augmented reality’, virtuele realiteit en zelfs het ‘metaversum’ gebeurt. “Volgend jaar zal dat niet op grote schaal de massa bereiken, maar ik geloof wel dat er toekomst in zit voor bepaalde doelgroepen. Nu al, als ik zie hoe enthousiast mijn kinderen waren over de kleren van popster Camille voor JBC in Roblox: hoe gewoon zij dat vonden, ook om het dan wel in de fysieke winkel te gaan halen. Zij maken dat onderscheid al niet meer.”

Grootheden als Amazon en Walmart moeten we volgend jaar dus zeker in de gaten blijven houden, meent Breugelmans, omdat zij er de budgetten voor over hebben om te blijven innoveren. Zelfs in tijden van crisis en besparingen. Samenwerkingen zijn daarbij een interessante manier om te blijven innoveren: dankzij partners kunnen winkels meer beleving en inspiratie brengen, hun concepten aanvullen en verrijken. “Wie blijft innoveren, al dan niet samen met partners, wint in tijden van crisis. Op lange termijn haal je er profijt uit. Mijn advies aan ondernemers en bedrijven: blijf nieuwe dingen ontwikkelen en inzetten op innovatie.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wat als retailers zich zouden losbreken van het prijsverhaal? Els Breugelmans, professor in retailmarketing aan de KU Leuven, wenst het hun van harte toe.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen31 mei, 2023
    Galeria mag reddingsplan uitvoeren

    De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof kan doorstarten: de rechtbank heeft het reddingsplan goedgekeurd en beëindigt de insolventieprocedure voor het moederbedrijf van Inno.

  • icon
    Algemeen30 mei, 2023
    Retailpark Quartier Enée in Gembloux opent deuren

    Het nieuwste retailpark van Mitiska Reim, Quartier Enée in Gembloux, is open voor het publiek. Onder meer Aveve, JYSK en McDonald’s zijn er te vinden.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    “Agressie tegenover winkelmedewerkers wordt persoonlijker”

    Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN