RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Marketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2023 volgens Myriam Blanpain: “Massale kortingen niet langer houdbaar”

icon
Algemeen19 januari, 2023
Myriam Blanpain, AddRetail

Retailers ontwikkelen aanvullende diensten en geavanceerde getrouwheidsprogramma’s om klanten aan zich te binden. Gedaan met het aanbieden van massale kortingen: de toekomst is aan gesegmenteerde communicatie, zegt CEO Myriam Blanpain van AddRetail.

Retailer wordt ecosysteem

Wat leren we uit 2022 en wat brengt het komende jaar voor retailers? De koopkrachtcrisis betekent een stimulans voor nieuwe zakenmodellen, denkt Blanpain: “Na de gezondheidscrisis, de geopolitieke spanningen en de daaropvolgende energiecrisis is de inflatie toegenomen en staat de koopkracht onder druk. Daardoor zien we de opkomst van nieuwe proposities, zoals de massale steun voor de eigen merken ten nadele van A-merken, of de ontwikkeling van het aanbod in termen van tweedehands en repareerbaarheid. De afnemende consumptie noopt retailers ertoe om een groter deel van de share-of-wallet te pakken, door de ontwikkeling van aanvullende diensten om klanten in hun ecosysteem te houden, data te capteren en mensen vaker naar de winkel te laten terugkeren.”

Voor retailers is het nu vooral zaak om consumenten aan zich te binden, zodat ze in hun ecosysteem blijven. Daarvoor ontwikkelen ze allerlei strategieën, zoals de ontwikkeling van aanvullende diensten: “Denk aan Vanden Borre, met zijn “Vanden Borre Life” pakketten: de retailer biedt zijn klanten een reparatieservice voor televisies en een breed scala aan elektrische apparaten via een abonnement van 14,99 of 16,99 euro per maand. Krëfel nodigt senioren uit om gebruik te maken van haar dienst “telefoonconfiguratie”. Cora heeft in haar hypermarkten corners van Cash Converters geopend, waar consumenten artikelen kunnen verkopen die zij niet meer gebruiken. Via platforms als Pharmapets kunnen eigenaars van huisdieren zelfs vragen om diergeneeskundig advies of een gepersonaliseerd gezondheidsplan voor hun kleine metgezel.”

Investeren in data en klantenkennis

Loyaliteitsprogramma’s worden geavanceerder, ziet Blanpain: ze worden steeds meer aangepast aan de verschillende profielen van consumenten om zeer gepersonaliseerde aanbiedingen te kunnen doen. Het is dus in het belang van de retailers om alternatieve oplossingen te bedenken om gegevens te blijven vastleggen wanneer Google een einde maakt aan third-party cookies, die beroemde cookies waarmee de zoekopdrachten van een gebruiker op verschillende sites kunnen worden gevolgd.

Bovenal zullen detailhandelaren met elkaar in concurrentie moeten gaan in de strijd om de gunst van de consument: “Wie moeite doet om een echte relatie met zijn consumenten op te bouwen, heeft meer kans om hun vertrouwen te behouden. Luisteren, adviseren en hun gewoonten respecteren – met inbegrip van hun favoriete communicatiekanalen – zijn de absolute voorwaarden. Een andere vereiste is de reflex ontwikkelen om inhoud van hoge kwaliteit aan te bieden.”

In een context van prijsdruk is het massaal aanbieden van grote kortingen niet langer houdbaar, benadrukt Blanpain. “Retailers zullen massaal moeten investeren in data en klantenkennis om meer gesegmenteerde communicatie mogelijk te maken, zowel qua distributie als qua voordelen, dus met een grotere focus op de Return on Investment. 2023 wordt een spannend jaar, waarin we zullen moeten laten zien dat we hebben geleerd van de voorgaande maanden met hun intense en gevarieerde uitdagingen. 2023 wordt een veelbelovend jaar voor retailers die niet aarzelen om zich te vernieuwen.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Retailers ontwikkelen aanvullende diensten en geavanceerde getrouwheidsprogramma’s om klanten aan zich te binden. Gedaan met het aanbieden van massale kortingen: de toekomst is aan gesegmenteerde communicatie, zegt CEO Myriam Blanpain van AddRetail.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Kruidvat en Albert Heijn racen naar 1000 winkels in Nederland

    In Nederland naderen Kruidvat en Albert Heijn allebei de 1.000 winkels. Hun concurrentie slinkt, want buiten de food krimpen de Nederlandse retailketens vooral in. Zeker modeformules verliezen plaats.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    Galeria plaatst Inno in de etalage

    Het Duitse moederbedrijf Galeria Karstadt Kaufhof wil haar Belgische dochter Inno verkopen. De noodlijdende groep zou hopen op een opbrengst tot wel tien miljoen euro.

  • icon
    Algemeen3 februari, 2023
    De Bijenkorf schroeft internationale e-commerce terug

    Wegens stijgende kosten stopt de Bijenkorf met onlineactiviteiten in de Duits- en Franstalige landen. Het luxewarenhuis legt de focus voortaan volledig op de Nederlandse en Vlaamse markt.

Evenementen
  • 16
    feb

    Captains of Retail 2023
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food10 januari, 2023

    Makro België is failliet verklaard

  • icon

    Food1 februari, 2023

    Inboedels Makro-winkels onder de hamer

  • icon

    Food13 januari, 2023

    Medewerkers failliet Makro gegeerd op de arbeidsmarkt

  • icon

    Food9 januari, 2023

    Horeca Totaal verzet zich tegen Sligro-overnames

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN