BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Lid worden
  • Inloggen user
  • News
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
  • Food
  • Mode
  • Wonen
  • Elektro
  • Schoonheid/verzorging
  • Doe-Het-Zelf/Tuin
  • Vrije tijd
  • Algemeen
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • RetailHub
user
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

EssilorLuxottica zet vaart achter winkelverkoop met nakende deadline voor Grandvision-deal in zicht

iconAlgemeen1 juni, 2021

Het Frans-Italiaanse brillenconcern EssilorLuxottica duwt het gaspedaal in voor de verkoop van 350 winkels – waaronder alle GrandOptical-winkels in België – om zijn deal met GrandVision rond te krijgen. Volgens Bloomberg moeten zakenbanken Lazard en Mediobanca de boel verkocht krijgen voor de stilaan krappe deadline van eind juli.

 

Heuse saga

De overname van GrandVision is, sinds het bod van EssilorLuxottica in de zomer van 2019, al uitgegroeid tot een heuse saga, met twee belangrijke verhaallijnen. De eerste is een discussie tussen beide partijen zelf. Die barstte midden vorig jaar – in volle coronacrisis – los, na slechte resultaten van GrandVision. EssilorLuxottica beweerde dat GrandVision te weinig inzage had gegeven in de gang van zaken tijdens de eerste maanden van de pandemie. GrandVision argumenteert dan weer dat EssilorLuxottica gewoon onder de deal – 7,3 miljard euro is niet min in economisch onzekerder tijden – probeerde uit te geraken.

 

Die kwestie zit nu in een arbitrageprocedure. De feitelijke inzet van het dossier: als tegen eind juli van dit jaar de overname niet rond geraakt, vervalt het bod van EssilorLuxottica maar moet de Frans-Italiaanse groep wel een schadevergoeding van 400 miljoen euro betalen aan GrandVision. De klokt tikt dus, en luid.

 

Brillengoliath

Die timing wordt extra onder druk gezet door de andere grote verhaallijn: de ongerustheid van Europa dat een samensmelting tussen beide bedrijven tot een te dominante speler in Europa zou leiden. Bevoegd eurocommissaris Margrethe Vestager maakte zich zorgen over de verticale integratie die zo wordt bewerkstelligd: de fusiegroep zou de keten van montuur en glas tot optiekwinkel en alles ertussen gaan domineren, en het voor concurrenten moeilijk maken om nog op te boksen tegen deze brillengoliath.

 

En dus moet EssilorLuxottica 350 winkels afstoten. De Europese Commissie maakte eerder al duidelijk welke winkels dat moesten zijn: 

  • De 35 winkels van GrandOptical in België, weliswaar zonder de merknaam.

  • 174 winkels in Italië, waaronder de integrale VistaSi-keten.

  • 142 Eyewish-winkels in Nederland, met de merknaam erbij. De Eyewish-winkels die de fusiegroep wil houden, zullen onder een andere merknaam moeten verdergaan.

 

Dat is een stevige brok, die volgens de bronnen van Bloomberg in pre-coronatijden goed was voor een omzet van 160 miljoen euro. En die brok moet in de loop van de komende twee maanden de deur uit: volgens de informatie van Bloomberg – die door geen enkele van de partijen bevestigd wordt – zijn Lazard en Mediobanca dan ook volop informele gesprekken aan het voeren met potentiële overnemers. Die moeten snel concreet worden, zeker met de zomer in het vooruitzicht. Zoniet moet EssilorLuxottica 400 miljoen euro betalen aan een concurrent, zonder dat daar iets tegenover staat.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Het Frans-Italiaanse brillenconcern EssilorLuxottica duwt het gaspedaal in voor de verkoop van 350 winkels – waaronder alle GrandOptical-winkels in België – om zijn deal met GrandVision rond te krijgen. Volgens Bloomberg moeten zakenbanken Lazard en Mediobanca de boel verkocht krijgen voor de stilaan krappe deadline van eind juli.   Heuse saga De overname van GrandVision is, sinds het bod van EssilorLuxottica in de zomer van 2019, al uitgegroeid tot een heuse saga, met twee belangrijke verhaallijnen. De eerste is een discussie tussen beide partijen zelf. Die barstte midden vorig jaar – in volle coronacrisis – los, na slechte resultaten van GrandVision....

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels

    Jongeren geven hun zakgeld uit aan kleren die ze niet kunnen dragen. We beginnen krekels te eten omdat Chinezen ons rundvlees inpalmen. En we zijn met zoveel op deze wereld dat ziektes de hele wereldhandel platleggen. Wat komt op ons af? Wat wordt de ‘future of shopping’?

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Samenwerking met Ochama maakt ook van Blokker een platform

    Ochama, dochterbedrijf van het Chinese concern JD.com, opent afhaalpunten bij Blokker. Een slimme win-win: de webwinkel kan zo sneller opschalen in Nederland, terwijl Blokker het aanbod uitbreidt en nieuwe klanten aantrekt.

  • iconAlgemeen19 mei, 2022
    Op zoek naar de retailinnovatie van het jaar: wie volgt de Eco-Score op?

    De Mercuriusprijs, de meest prestigieuze bekroning in de retail, focust dit jaar meer dan ooit op innovatie in de brede zin. De jury kijkt uit naar uw dossier: inschrijven kan nog tot en met 17 juni.

Evenementen
  • 9
    jun
    Future of Food Congress
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen20 mei, 2022
    The Future of Shopping: merken als kerken, Chinese honger en VR-werkborrels
  • iconFood20 mei, 2022
    Ekomenu zet eco- en gezondheidsscores op kasticket
  • iconFood20 mei, 2022
    Casino geeft senioren korting op abonnement
  • iconFood20 mei, 2022
    Biologische webwinkel eFarmz lanceert ultrasnelle bezorgdienst
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be