RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InnovatieInterviewMarketingRetail Marketing Day
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: “Dit heeft niemand ooit eerder meegemaakt”

icon
Algemeen14 september, 2022

Wat kunnen retailers doen nu prijs en angst domineren bij de consument? “In tijd van crisis moet je flexibel zijn, ook in je marketingstrategie”, meent Vlerick-marketingspecialist Gino Van Ossel. Hij ziet merken en retailers de pauzeknop indrukken, maar is dat op de RetailDetail Day zelf allesbehalve van plan.

Consumenten zijn vandaag sterk met prijs bezig. Hebben ze nog oor naar andere marketing?

“Je ziet inderdaad bijzonder veel communicatie over prijs. Het klassieke merkdenken staat onder druk. De pauzeknop is even ingedrukt om eerst gehoor te geven aan dé bezorgdheid van de consument in deze tijd van hyperinflatie, en die is heel praktisch: waar vind ik nu voordeel?

Het betekent niet dat de langetermijnkeuzes en -strategieën niet meer geldig zijn, maar de korte termijn gaat nu even voor. Denk maar aan de Kleine Leeuwtjes-actie van Delhaize en zo meer, terwijl Colruyt naast zijn prijsstrategie op langere termijn de Eco-score blijft promoten. Een ex-decaan van Vlerick Business School zei altijd: in tijden van crisis moet je flexibel zijn in je strategie. Dat is wat je nu ziet.”

Hoe kunnen retailers en merken verder antwoorden op die onzekerheid?

“Niemand heeft ooit meegemaakt wat we nu meemaken. Dit najaar valt helaas meer van hetzelfde te verwachten, maar dan nog een beetje erger. De hyperinflatie is nog niet voorbij en er zijn geen aanduidingen dat energie veel goedkoper wordt de komende maanden. Het is ook erg moeilijk om te vergelijken met voorgaande jaren, want we komen natuurlijk uit de al ongeziene coronaperiode.

Het aantal consumenten dat het aan het eind van de maand moeilijk heeft om rond te komen, neemt toe. En dan heb ik het hier over middenklassers die vroeger niet krap bij kas zaten. Post-corona was er dit voorjaar nog knaldrang – mensen gingen nog op reis, naar festivals enz. – maar nu zal dat misschien toch ook uitdoven.

Voor retailers is het belangrijk nu heel goed de afweging te maken waar je op lange termijn naartoe wil en hoe je op korte termijn al kan scoren, meestal op het gebied van prijs en prijsperceptie. Voor de ene sector is dat evidenter dan de ander. In elektro zijn bijvoorbeeld meer functionele en vervangingsaankopen te verwachten, maar ook verhoogde interesse in herstellingen, tweedehands en minder high-end producten. Zorg dat je daar klaar voor bent.

Ook zijn goeie forecasting en scenario’s belangrijk: er komen telkens nieuwe verrassingen bij tegenwoordig, zoals nu plots een tekort aan CO2, maar er zijn tegelijk problemen die opgelost geraken, zoals de dalende graanprijzen. Het is in ieder geval het moment om hoge inventarisrisico’s te vermijden.”

Sprekers als Lucien, IzyCoffee en Lab9 op de RetailDetail Day gaan net wel voor risico met een sterke fysieke expansie. Spelen ze met vuur?

“Dat is net het leuke. Zoals ik zei mogen bedrijven in de huidige crisis de lange termijn niet uit het oog verliezen. Ook in een moeilijke periode wordt toch geïnvesteerd. Op de RetailDetail Day is het thema bewust hoe je een retailapocalyps omvormt tot retailopportuniteit. Onder de sprekers zitten veel ondernemers die volop in de groeifase zitten.

Net nu, voor of tijdens corona hebben ze nieuwe concepten en initiatieven gelanceerd. Hoe halen ze het in hun hoofd, vraag je je misschien af. Wel, dat is net de insteek. Waarin investeren zij nu? Welke kansen zien zij? En hoe pakken zij het aan? Dat zijn zaken waar iedereen van kan leren.”

Klik hier voor info en tickets voor de RetailDetail Day 2022.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wat kunnen retailers doen nu prijs en angst domineren bij de consument? “In tijd van crisis moet je flexibel zijn, ook in je marketingstrategie”, meent Vlerick-marketingspecialist Gino Van Ossel.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen2 oktober, 2023
    Kleine operationele winst voor De Bijenkorf

    De omzet van De Bijenkorf groeide vorig jaar fors, maar ook de kosten liepen hoog op. “De consument houdt steeds meer de hand op de knip, waardoor de retailomgeving erg uitdagend is”, zegt topman Giovanni Colauto.

  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Amerikaanse concurrentiewaakhond wil Amazon toontje lager doen zingen

    De Amerikaanse concurrentiewaakhond (FTC) sleept Amazon voor de rechter. Het wordt een historische rechtszaak, waarin veel op het spel staat. Het doel: de macht van Amazon breken.

  • icon
    Algemeen27 september, 2023
    Belgische winkelcentra draaien recordzomer

    Het relatief slechte weer hielp de Belgische winkelcentra aan een recordzomer. Ceusters, de beheerder van shoppingcenters zoals Wijnegem, Les Grands Prés en Dockx Bruxsel, noemt het een “revival”.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN