RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Amazon
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Belgische merken via Amazon de wereld veroveren

icon
Algemeen19 februari, 2024
Eva Faict, Amazon Belgium

Bijna anderhalf jaar na de Belgische lancering kan Amazon uitpakken met enkele opmerkelijke lokale succesverhalen. Het platform wil meer kmo’s overtuigen om de sprong naar e-commerce te wagen.

Internationale springplank

In oktober 2022 ging Amazon van start met een Belgisch platform. Zestien maanden later noemt Eva Faict zichzelf een bescheiden gelukkige country manager: “Het afgelopen anderhalf jaar heb ik gezien dat de formule werkt, zolang we maar de focus houden op wat Belgische klanten willen: een brede selectie van zowel internationale als lokale merken, elke dag lage prijzen, met veel gemak, afrekenen met hun favoriete betaalmethode, snelle levering, gratis voor Prime-leden… We hebben hier al miljoenen klanten.”

Bovendien slaagt Amazon erin om samen te werken met steeds meer Belgische ondernemers. “Wereldwijd komt het grootste deel van onze omzet van verkooppartners. Ook Belgische kmo’s gaan met ons in zee: ze zijn nu met ongeveer 1.200.” Amazon is voor lokale bedrijven een springplank naar de rest van de wereld. Tekenend is het succesverhaal van Loop Earplugs: dat bedrijf haalt het leeuwendeel van de omzet in de Verenigde Staten en is de grootste verkoper van oordopjes op Amazon.com.

Lokale autonomie

“Niet slecht voor een klein Belgisch bedrijf! Ik denk ook aan Garzini bijvoorbeeld, de producent van slimme portemonnees en kaarthouders. Of Gimber, de bekende gemberdrank. Dat zijn mooie illustraties van Belgisch ondernemerschap. Als trotse Belg ben ik ben blij te zien dat Belgische verkopers via Amazon in enkele clicks in heel Europa kunnen verkopen, of zelfs wereldwijd. Als je een goed product hebt tegen de juiste prijs, kan het snel gaan. Dat is echt cool.”

Hoewel de retailer wereldwijd actief is, heeft het lokale team toch heel wat autonomie, benadrukt Faict: “Er is natuurlijk het vliegwiel van Amazon, met selectie, prijs en convenience. Maar dat aanbod passen we aan de lokale consumentennoden aan. Een goed voorbeeld is ‘Brands of Belgium’, de winkel-in-de-winkel met Belgische merken. Het geldt ook voor Prime Video: hoe zorgen we ervoor dat de taalervaring werkt voor Belgische gebruikers, hoe kunnen we samenwerken met lokale productiehuizen?”

Drempels wegnemen

Het aanbod groeit razendsnel: de Belgische webwinkel ging van 180 miljoen producten naar 360 miljoen, het Brands of Belgium-platform groeide van 14.000 naar 38.000 referenties. De limieten zijn nog lang niet in zicht: “Er zijn zowat 1,2 miljoen kmo’s in België, en daarvan zitten er nu ongeveer 1.200 op Amazon.com.be. We hebben nog een hele weg te gaan… Wat we proberen te doen, is drempels wegnemen. Meer dan 50% van de kmo’s is op zoek naar nieuwe groeikanalen, maar amper een derde daarvan maakt de sprong naar e-commerce.”

Verschillende diensten ondersteunen de groei van verkooppartners: denk aan automatische vertalingen om producten vlot in meer landen te verkopen, of aan logistieke diensten. Daarnaast biedt Amazon verkopers ook data-analyse. “Het gaat om inzichten over hoe vaak je producten gezien of gezocht worden, de prijsniveaus van vergelijkbare producten… Dat helpt je om je business verder uit te bouwen.”

Momentum

“Ik ben echt gefocust op de klant- en verkoperervaring”, besluit Faict. “Als we die goed krijgen, dan zullen de resultaten wel volgen. Hebben we wat de klant wil? Zit onze prijszetting goed? Hebben we snelle en betrouwbare levering? Dat zijn de vragen die ik stel. Ons eerste jaar toont dat de formule werkt. Het momentum is daar.”

Op het Omnichannel en E-Commerce Congress van RetailDetail, op 5 maart in Antwerpen, gaat Eva Faict in gesprek met vertegenwoordigers van twee lokale verkooppartners van Amazon: Gimber en Garzini. Ook sprekers van Ocado, Blabloom, Hybrid, Shopopop, Vaimo en Zalando tekenen die dag present. Tickets bestellen kan via de link hieronder. Wacht niet te lang: de voorbije twee edities waren ruim vooraf uitverkocht!

Ja, ik kom naar het Omnichannel & E-Commerce Congress op 5 maart
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 juli, 2025
    Belgische retailers mogen uur langer openblijven

    De Belgische regering versoepelt de wet op de openingsuren om handelaars meer vrijheid te gunnen: de verplichte sluitingsdag verdwijnt en winkels mogen straks elke dag openblijven tot 21 uur.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Shopping Gent Zuid sluit op 31 juli

    Het is nu definitief: op 31 juli komt met de sluiting van het winkelcentrum Gent Zuid een einde aan een hoofdstuk in het commerciële leven van Gent. De site wordt herontwikkeld, met een beperkte rol voor retail.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken

    Slechts twaalf van de aanvankelijk 48 franchisenemers maken de doorstart met Blokker. De retailer blijft intussen wel winkels openen: de kaap van de vijftig vestigingen is in zicht.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN