RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Tags Artificiële Intelligentie
  • Onderwerpen Analyse
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?

icon
Algemeen16 juni, 2025
Jorg Snoeck, © Martin Corlazzoli

De volgende generatie kunstmatige intelligentie zal niet enkel antwoorden geven, maar ook autonoom taken uitvoeren. ‘Agentic AI’ – zelfredzame, doelgerichte AI – belooft het retaillandschap ingrijpend te veranderen. Maar is de sector daar klaar voor?

Van reactief naar proactief

Tot nu toe gebruiken retailers AI vooral als slimme assistent: chatbots beantwoorden klantvragen, algoritmes doen productaanbevelingen en voorspellende modellen optimaliseren voorraadbeheer. Maar met de opkomst van zogeheten agentic AI verandert het paradigma fundamenteel. Deze systemen kunnen zelfstandig doelen stellen, stappen plannen en acties uitvoeren – zonder voortdurende menselijke tussenkomst.

In plaats van alleen trends te rapporteren, kan een AI-agent bijvoorbeeld automatisch marketingcampagnes opzetten, prijzen van producten aanpassen op basis van realtime concurrentiedata of logistieke routes hertekenen om vertragingen te vermijden. “Deze systemen zijn niet langer tools. Ze worden medewerkers met autonomie”, ziet Jorg Snoeck, oprichter van RetailDetail.

Van “happy few” naar standaard

In de retail zijn de mogelijkheden bijzonder uiteenlopend. “Bijna elk kernproces in retail zal worden overgenomen door algoritmes,” waarschuwen de analisten van Bain & Company in hun nieuwe rapport. Wat vroeger voorbehouden was aan een “happy few” wordt nu toegankelijk voor de grote massa – en dus verliezen een aantal spelers plots hun unieke voordeel.

  • Automatisering van category management: agentic AI kan zelfstandig assortimentsaanpassingen voorstellen en implementeren op basis van lokale verkoopdata en weervoorspellingen.
  • Hyperpersoonlijke klantenservice: waarom klanten geen AI-agent bieden die hen actief begeleidt, hun voorkeuren onthoudt en proactief suggesties doet. Liefst 30% van de consumentenaankopen zou tegen 2035 sowieso via AI-agents verlopen.
  • Sourcing en supply chain-optimalisatie: AI kan continu leveranciersdata screenen, risico’s inschatten en alternatieven voorstellen, zelfs bij geopolitieke verstoringen.
  • Sommige technologische voorlopers experimenteren al met autonome AI-agenten binnen loyaltyprogramma’s, dynamic pricing of zelfs in-store robots die zelfstandig voorraden controleren.

Belofte en bezorgdheid

Toch roept agentic AI ook vragen op. Hoe garandeer je controle en transparantie in een systeem dat zelf beslissingen neemt? Hoe vermijd je bias of foutieve acties als de AI zelfstandig handelt? En hoe zit het met regelgeving, gegevensbescherming en ethiek?

Retailers moeten daarom een balans zoeken tussen autonomie en supervisie. “Menselijke controle en duidelijke grenzen blijven cruciaal,” zegt Alex Kantrowitz, techanalist bij Big Technology. “Agentic AI moet functioneren binnen een zorgvuldig gedefinieerd kader, anders creëer je risico’s in plaats van waarde.”

Shoppers gaan sowieso vreemd

Hoewel de technologie nog in ontwikkeling is, zien experts in agentic AI een belangrijke schakel naar volledig geautomatiseerde retailmodellen. In een markt waar snelheid, schaal en personalisatie het verschil maken, kan deze vorm van AI bedrijven helpen om sneller en intelligenter te opereren.

De komende jaren zullen bepalend zijn: wie vroeg inzet op agentic AI en tegelijk controlemechanismen goed implementeert, kan een structureel concurrentievoordeel opbouwen. Wie niet meedoet, verliest daarentegen marge en laat zich de kaas van het brood eten. Want “shoppers zullen vreemdgaan met AI,” zoals Bain het stelt.

Boek de bekroonde auteur Jorg Snoeck, bekend als de ‘Captain of Retail’, als keynote speaker voor uw volgende evenement.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Nieuwe CEO moet Galeries Lafayette verder internationaliseren

    De Franse luxewarenhuisgroep Galeries Lafayette heeft Arthur Lemoine benoemd tot zijn nieuwe CEO. Innovatie, digitalisering en verdere internationale expansie worden zijn belangrijkste opdrachten.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Webwinkel Wehkamp herstructureert na rode cijfers

    Een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers dwingen online retailer Wehkamp tot een reorganisatie waarbij meer dan honderd banen verloren gaan, onder andere op het hoofdkantoor.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Waarom Decathlon, Intermarché, Lidl en Picnic meekoersen in de Tour de France

    Het grootste wielerevenement ter wereld laat ook toonaangevende retailers niet onberoerd. Vier internationale ketens zijn de komende drie weken nadrukkelijk aanwezig in het peloton. Waarom?

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN