RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AddRetail
  • Onderwerpen MarketingPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Isabel Donvil (AddRetail): “Relevantie, niet prijs, zal retailsucces bepalen”

icon
Algemeen7 maart, 2024
Sofie Van Den Eede & Isabel Donvil, AddRetail

(Publireportage) De retailsector heeft het momenteel allesbehalve makkelijk, toch kijkt CEO Isabel Donvil van AddRetail liever vooruit, want ze ziet oplossingen voor de uitdagingen waar retailers vandaag mee kampen: “Hyperpersonalisering is de toekomst. Wat opnieuw centraal moet staan, is de connectie met de consument en zijn gedrag. Technologie is slechts een middel.”

Marges onder druk

“Nieuwkomers op de Belgische markt – vooral vanuit Nederland – halen de prijzen met hoge kortingen stelselmatig naar beneden. Dat legt een enorme druk op de commerciële strategie en communicatie van retailers. En dat gebeurt niet alleen binnen food. De marges staan onder druk en retailers leiden hun klanten ongewild op tot permanente promojagers” analyseert Isabel Donvil, die sinds november aan het hoofd staat van communicatieagentschap AddRetail.

Een onhoudbaar patroon. Kortetermijnwinsten worden duur betaald met verlies aan klantenbinding. Maar hoe maak je klanten terug loyaal? “We moeten de shift maken naar een duurzamer retailmodel. Daarmee doel ik niet enkel op duurzaamheid, maar ook op een model dat houdbaar is op langere termijn. Een model dat transparant is en consumenten waarde biedt. Een model dat de juiste producten tegen de juiste prijs naar de juiste consument brengt. De opdracht voor retailers is glashelder: ze moeten zich opnieuw relevant maken” zegt Donvil. “Er is een duidelijke nood aan transformatie: kijk maar naar de recente moeilijkheden bij Fun, Dreamland, Paprika en Cassis… Of kijk naar Jumbo, dat inmiddels onder druk staat in z’n thuismarkt. We moeten dit momentum aangrijpen”, benadrukt ze.

Pragmatische aanpak

“Vandaag gaat er nog altijd veel aandacht naar wat wij ‘eyeballs’ noemen: retailers willen en moeten gezien worden. Tegelijkertijd staat de klassieke papieren folder onder druk waardoor men versneld wil digitaliseren. Kostenreductie is daarbij de belangrijkste drijfveer. Al kan je in zo’n digitaliseringstraject beter niet over een nacht ijs gaan” waarschuwt ze. “Het gaat immers niet over de technologie, wel over het gedrag van consumenten en de connectie van retailers met hun klanten.” Blijft de vraag: hoe krijg je consumenten mee in zo een nieuw verhaal? “Het antwoord is hypergepersonaliseerde, doelgerichte communicatie. Maar een deel van de klanten maakt nog gebruik van papieren catalogi en folders. Kortom zo’n traject moet doordacht en gradueel zijn – of het zal niet zijn.”

Vast staat dat retailers zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. Maar in hoeverre krijgen ze de ruimte, de mogelijkheid en het vertrouwen om het anders aan te pakken? Hebben ze nog voldoende investeringsreserves om de omslag te maken? “Een pragmatische aanpak zal onmisbaar zijn: changing while doing. We moeten nu de toekomst voorbereiden die morgen start. Dat die er anders zal uitzien is zeker. Al geloof ik niet in degrowth. Voor mij gaat het om regrowth: de dingen anders doen, met relevantere communicatie om van daaruit de connectie met klanten opnieuw te versterken.”

“Onze mensen ademen retail”

Al sinds de oprichting in 2015 focust AddRetail exclusief op de retail- en omnichannelbranche. De eerste klanten waren April (voorheen Planet Parfum) en Club, de grote doorbraak volgde met Carrefour. Vandaag telt het sterk groeiende agentschap zo’n 50 medewerkers. “Onze mensen ademen retail”, zegt Sofie Van Den Eede (Client Service Director), “Het is een vak, een métier. We zijn volledig afgestemd op de dynamiek van de markt, anticiperen op de behoeften van retailers, en onderhouden nauwe relaties met onze klanten.”

AddRetail groeide vanuit de realisatie van folders. Ondertussen heeft het de activiteiten uitgebreid naar digitale en above-the-line communicatie en is het een strategische partner voor z’n retailklanten. “Gezien de grote uitdagingen waar retailers mee geconfronteerd worden, is er vandaag vooral nood aan pragmatiek en efficiëntie. Dat is de sterkte van onze teams. Ze hebben de strategische competenties om de juiste vragen te stellen en zo de boodschap duidelijk te krijgen. Voor ons gaat het om ‘think inside the box’: we denken zo creatief en innovatief mogelijk binnen het kader van de strategie, om van daaruit de status quo uit te dagen.”

Retailmedia en AI

Welke prioriteiten ziet Isabel Donvil? AddRetail gaat de digitale activiteiten verder uitbouwen, maar blijft bij z’n kern. Retailers verwachten bijvoorbeeld veel van retailmedia: vroeger haalden ze inkomsten uit folderinlassingen, nu uit de exploitatie van hun shopperdata. Maar dat is een vak apart, dat zware investeringen vergt. “Wij kunnen een adviserende rol spelen: het juiste bericht op de juiste plaats. Maar wij worden geen retailmediaspeler. We geloven in de netwerkeconomie.”

Artificiële intelligentie zal in elk geval een rol van toenemend belang spelen: “AI wordt als elektriciteit: ooit boezemde het schrik in, nu is het essentieel in ons leven. Microsoft voorziet voortaan een AI-knop op z’n nieuwe toetsenborden, dat zegt genoeg.”

Voeling met beide culturen

Anderzijds wil de CEO van AddRetail een écht Belgisch agentschap maken, dat voeling heeft met de cultuurfinesses aan beide zijden van de taalgrens. Veel retailers worstelen daarmee. De teams zijn al evenwichtig samengesteld op dat vlak, en de keuze voor een Nederlandstalige opvolgster voor Myriam Blanpain is niet toevallig. Ook duurzaamheid wordt een speerpunt voor het agentschap. “We streven ernaar dit jaar het B-Corp certificaat te behalen, waarmee we onze inzet voor zowel sociale als ecologische verantwoordelijkheid benadrukken. We gaan dat verankeren in ons businessmodel, met oog voor de economische realiteit.”

“Bij AddRetail komen mijn twee passies samen”, zegt Donvil. “Ik werkte 15 jaar in retail en wholesale, bij Metro/Makro en de groep Louis Delhaize. Daar stond ik vaak op het kruispunt tussen business, IT en marketing. Daarna zette ik de stap naar het digitale agentschap The Reference.” De troeven van AddRetail ziet ze helder: “Zoek je een partij die de twee culturen in dit land perfect begrijpt? Die creatief, pragmatisch en mensgericht omgaat met de actuele uitdagingen voor retailers? Dan zijn wij de partij om mee te praten.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Nieuwe CEO moet Galeries Lafayette verder internationaliseren

    De Franse luxewarenhuisgroep Galeries Lafayette heeft Arthur Lemoine benoemd tot zijn nieuwe CEO. Innovatie, digitalisering en verdere internationale expansie worden zijn belangrijkste opdrachten.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Webwinkel Wehkamp herstructureert na rode cijfers

    Een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers dwingen online retailer Wehkamp tot een reorganisatie waarbij meer dan honderd banen verloren gaan, onder andere op het hoofdkantoor.

  • icon
    Algemeen7 juli, 2025
    Waarom Decathlon, Intermarché, Lidl en Picnic meekoersen in de Tour de France

    Het grootste wielerevenement ter wereld laat ook toonaangevende retailers niet onberoerd. Vier internationale ketens zijn de komende drie weken nadrukkelijk aanwezig in het peloton. Waarom?

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN