RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AVACollect&GoColruyt GroupDecathlonMaxedaMediaMarkt
  • Onderwerpen RetailDetail EventsRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Opinie] Het einde van omnichannel

icon
Algemeen24 maart, 2023

“Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen”. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Dat is echter vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

Net wél verschillen

Wist je dat al 70% van de laptops in Nederland online worden gekocht? België volgt snel, aldus Frederik De Vetter (directeur België voor MediaMarkt). Ook de meerderheid van de doe-het-zelfaankopen gebeurt binnenkort via marktplaatsen. Om over online boodschappen nog maar te zwijgen, kijk maar naar het succes van Collect & Go.

Precies daarom openen zowel Maxeda als Decathlon een eigen marktplaats; gesloten platformen weliswaar, om een gecureerde one stop shop te kunnen voorzien met alleen zorgvuldig geselecteerde partners. Zo krijgen we straks een doe-het-zelfplatform met zowaar een miljoen referenties en een heuse community voor alle sporters, met alles van tweedehandsski’s tot sportreizen.

Hoe is dit nog retail, hoor ik u denken? En hoe kan de fysieke winkel daar in ‘s hemelsnaam mee concurreren? Niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. In de sector zeggen we graag dat de verschillen tussen fysiek en online verdwijnen: de grenzen vervagen tot er geen onderscheid meer is. Dát is omnichannel. Wel, precies die omnichannel is dood. Erik Cuypers van Maxeda wil het woord “bullshit” niet meer in de mond nemen, maar het feit blijft: het verschil tussen de fysieke winkel en online is nog nooit zo duidelijk geweest.

“Treat me like a queen”

Vandaag is pas echt helder (dank u, coronavirus) hoe de twee elkaar kunnen aanvullen. In het fysieke winkelpunt gaat niks boven de medewerker. Menselijk contact is zelfs voor de huidige jongeren het hoogste goed: geen chatbots, maar kunnen bellen als er iets scheelt. De klant is vandaag ‘omniconsumer’, maar dat betekent ook dat die duidelijke verwachtingen koestert.

“Treat me like a queen”, zegt de next-gen consument, die houdt van service en vrijheid. Een blitse winkelinrichting is daarbij niet de essentie, de ‘basics’ wel. De ultieme ‘customer experience’ is de klant goed helpen en het juiste product op het juiste moment leveren, om De Vetter nog even te quoten. Zo ogenschijnlijk simpel als het lijkt, zo complex is het in realiteit. Je kan er namelijk hele congresdagen mee vullen – en dan zijn we nog niet uitgepraat. Op 20 april gaan we daarom gewoon verder op het RetailDetail Congress.

Elke retailer is op zijn manier het aanpassen aan die bevrijding van de kanalen, van AVA tot Colruyt. Ieder timmert aan de weg, een weg die ook op dit moment nog wordt aangelegd en heraangelegd. De omni-toekomst heeft nog heel wat in petto. Het begin van een nieuwe fase? Zeker, daarvan getuigen ook de sterke vrouwen (en mannen) op het RetailDetail Congress, van ‘game changers’ als Okret en Go Fluo tot ‘legacy brands’ als CASA en HEMA.

Klik hier voor info en tickets voor het RetailDetail Congress op 20/04.
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Het is het einde van omnichannel zoals we het kennen. Zo besloot Gino Van Ossel enigszins ironisch het jaarlijkse RetailDetail Omnichannel Congress. Maar dat is vooral goed nieuws: er breekt een boeiende nieuwe fase aan.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    “Agressie tegenover winkelmedewerkers wordt persoonlijker”

    Winkelmedewerkers krijgen vaker te maken met agressie op de winkelvloer. Heldere procedures en opleidingen op maat helpen om mensen gemotiveerd en gedreven te houden.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2023
    Omzet Hema stijgt met 20%

    Klanten vinden weer vaker de weg naar Hema: de warenhuisketen ziet de omzet en de winst fors stijgen. De nieuwe koers slaat aan, ziet CEO Saskia Egas Reparaz, die verder wil investeren in het vernieuwen van de winkels.

  • icon
    Algemeen25 mei, 2023
    Marks & Spencer eindelijk weer op goede weg

    Na erg moeilijke jaren is Marks & Spencer de weg van het herstel ingeslagen. De Britse warenhuisklassieker verkoopt weer opvallend meer kleren, maar zet ook in op betaalbare voeding.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN