RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
  • Personen Jorg Snoeck
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: “De kloof tussen Europese winkels en andere werelddelen is enorm”

icon
Algemeen9 april, 2024

Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? En wat vertellen ze over de toekomst van de retail? Op het RetailDetail Congress deelt ‘captain of retail’ Jorg Snoeck zijn strafste ontdekkingen.

Gedaan met salesretail

De voorbije jaren ging RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck al op RetailHunts in Tokio, New York, Seoul, Berlijn, Dubai, Shanghai en vele andere trendsettende steden, altijd op zoek naar de meest straffe en verrassende retailideeën. Hij is overigens net terug van de voorbereidingstrip voor de Retailhunt naar Singapore in oktober.

Weg van de platgetreden paden deelt hij op het RetailDetail Congress de meest inspirerende winkels, tendensen en inzichten die hem zijn bijgebleven. Wat brengt de ‘future of shopping’? “Overleven door winkeltje te spelen, wordt heel erg moeilijk, zoals ook Esprit vandaag nog bewees. Alleen in Europa houden retailers en merken nog vast aan een echt verkoopgedreven model. Wat je op andere continenten ziet, is niet te vergelijken. De lineaire klantenreis is dood”, meent Snoeck.

Intieme connectie

Waarom? De consument is helemaal veranderd: socio-demografisch ziet de bevolking er anders uit, maar ook door de digitalisering. “De toekomst is sneller hier dan verwacht, de coronapandemie heeft een nieuw tijdperk ingeluid: de ’transition twenties’. We zien een volledig ander consumentengedrag, met andere eetpatronen, andere koopgewoontes en een ongeziene diversiteit.”

Aangezien de wereld versnipperd is, is de retailstrijd dat ook. Jorg Snoeck gelooft in wat Meta “discovery commerce” noemt: de winkel is allesbehalve dood, maar wordt een plek voor ontmoeting en ontdekking. De winkel is misschien zelfs de enige plek waar nog menselijke connectie mogelijk is. “In de winkel kunnen merken hartjes winnen, connecteren en daarna één op één in verbinding treden.”

Games zijn de grootste retailwereld

De winkel van Sephora in Dubai is bijvoorbeeld in de eerste plaats een datapunt, waar de cosmeticaretailer de klant letterlijk leert kennen en ze vervolgens zelfs naar een soort eigen metaversum doorstuurt. “De wereld van games is het grootste retailuniversum dat er is, een mondiale marktplaats waar je jongeren van over de hele wereld bereikt, en toch hoor je er nooit over. Ikea werkt in Japan samen met virtuele influencer Imma, die niet alleen in de fysieke winkel in Tokio opdook, maar verschillende rollen aanneemt – ook via gamification.”

Jorg Snoeck ziet winkels als ‘hartsverbindingsplaatsen’ in een wereld van automatisering, polarisatie en vergrijzing. “Bij Fairprice in Singapore zie je hoe zelfs supermarkten ontmoetingsplaatsen worden: de supermarkt wordt een ‘grocerant’ – supermarkt en restaurant ineen. Voor de toenemende groep ouderen – en ook jongeren – die niet zelf koken, is het mogelijk een fijn alternatief voor de eenzame afhaalmaaltijden.”

Waardevol afval

Zoals ook Melle Schellekens van The Good Roll zegt, is geëngageerd ondernemen het nieuwe normaal in ondernemen. Opnieuw nemen andere continenten daar het voortouw. Kolon Industries in Zuid-Korea produceert onder andere nylon en airbags. Daarnaast hebben ze met Kolon Sport een eigen outdoormerk, met een prachtige winkel in hartje Seoul. “Vorige winter hadden ze de volledige gelijkvloerse verdieping omgetoverd tot een museum over Antarctica en het smelten van de poolkappen.

“Het gelijkvloers is er voor ontdekking, de eigenlijke winkel is pas op -1; helemaal andersom dan we het hier zouden doen.” Voor zijn materiaaloverschotten creëerde Kolon dan weer Re:Code, waar jonge Koreanen in workshops nieuwe kleren leren maken van afvalstoffen. “Zo krijg je unieke stukken en wordt afval plots meer waard in plaats van minder.”

Op het RetailDetail Congress 2024 mag je je behalve aan hartverbindende retail ook verwachten aan keynotes van Average Rob, Jysk, Gino Van Ossel, Thrive Beer, The Good Roll en nog veel meer!

Klik hier voor informatie en tickets voor het RetailDetail Congress
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 juli, 2025
    Belgische retailers mogen uur langer openblijven

    De Belgische regering versoepelt de wet op de openingsuren om handelaars meer vrijheid te gunnen: de verplichte sluitingsdag verdwijnt en winkels mogen straks elke dag openblijven tot 21 uur.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Shopping Gent Zuid sluit op 31 juli

    Het is nu definitief: op 31 juli komt met de sluiting van het winkelcentrum Gent Zuid een einde aan een belangrijk hoofdstuk in het commerciële leven van Gent. De site wordt herontwikkeld, met een beperkte rol voor retail.

  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken

    Slechts twaalf van de aanvankelijk 48 franchisenemers maken de doorstart met Blokker. De retailer blijft intussen wel winkels openen: de kaap van de vijftig vestigingen is in zicht.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN