Vijf goede redenen om het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress niet te missen

Hoe maak je als retailer het verschil in een wereld waar digitaal het nieuwe normaal is? Door beter te zijn in iets wat relevant is voor jouw doelgroep. Op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress ontdek je hoe en waarom slimme keuzes maken de sleutel is tot succes. We geven je alvast vijf argumenten om deze afspraak niet te missen.

 

1. Amazon komt de Benelux opschudden

Eigenlijk heb je niet meer dan één reden nodig om nu meteen je tickets te bestellen voor het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress op 6 februari: 2020 is immers het jaar van de waarheid voor de retailsector in de Benelux. De officiële start van Amazon met een complete Nederlandstalige webshop luidt een nieuw tijdperk in. Niet alleen komt de webgigant naar hier met "miljoenen producten", ook opent het bedrijf z’n marktplaats voor lokale verkooppartners. Dat de impact zich niet zal beperken tot Nederland, is duidelijk. Vanuit Frankrijk is Amazon nu al nummer één in Wallonië en Brussel. De kans lijkt dus erg groot dat ook Vlaanderen voor de bijl gaat. Hoe de strijd aangaan? Focus op wat Amazon niét kan doen, zegt top-retailinfluencer Natalie Berg, auteur van het boek 'Amazon: De retailer die alles op zijn kop zet'. Niet te missen.

 

2. Leer van inspirerende collega’s

Al te vaak horen we hetzelfde liedje: dat Belgische retailers achterophinken als het gaat om digitalisering. Die veralgemening is onterecht. RetailDetail zocht én vond lokale voorbeelden die de weg tonen. Pharmapets bijvoorbeeld onderscheidt zich met nichemerken en gespecialiseerde producten, en kan zo een plaats op de markt veroveren naast internationale concurrenten als Zooplus of Medpets. Het Wetterse Smartphoto, specialist in gepersonaliseerde fotoproducten, is vandaag al in veertien landen actief, zonder ook maar één fysiek winkelpunt. De succesformule: slimme online marketing. En herenmodelabel State of Art illustreert de meerwaarde van een échte omnichannel-aanpak, dankzij gerichte IT-investeringen.

 

3. De consument van vandaag, de technologie van morgen

Wie is de omnichannelconsument, hoe ziet zijn/haar klantreis eruit? Daarover bevroeg Wunderman Thompson meer dan 1.500 Belgen. Enkele conclusies: “de” Belgische e-shopper bestaat niet, Amazon heeft Wallonië en Brussel al in z’n zak, en de meeste retailers voldoen niet aan de hoge consumentenverwachtingen. Denis Ghys komt aangeven hoe het beter kan. Net als Thomas Danniau van digitaal agentschap The Reference: hij is een aanhanger van het credo “één nauwkeurige meting is duizend deskundige meningen waard.” En hij komt retailers leren hoe ze in een omnichannel-realiteit hun prestaties beter kunnen meten, analyseren en rapporteren. Het punt is dat de meeste winkeliers nog onvoldoende besef hebben van de onwaarschijnlijke mogelijkheden die digitalisering met zich meebrengt. Door data uit verschillende bronnen aan elkaar te koppelen, krijgen retailers en winkelcentra een helder beeld van het traject dat shoppers afleggen, vanaf het moment dat ze van thuis naar de winkel vertrekken tot ze weer thuiskomen. Ongezien? Naar de presentatie van Alex Lorette van Proximus, zal je gegarandeerd met grote ogen zitten kijken.

 

4. Duiding door dé omnichannel-expert

Als er in de Benelux één autoriteit is op het vlak van omnichannelretail, dan is dat zonder twijfel retailprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. Al in 2014 publiceerde hij het succesvolle boek 'Omnichannel in Retail', dat intussen beschouwd wordt als een standaardwerk over het onderwerp. In het najaar van 2018 verscheen de opvolger ‘Retail. De digitale hysterie voorbij’, een boek dat hoogdravende theorie vertaalt naar de nuchtere praktijk. Op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress praat hij niet alleen de sprekers aan elkaar maar schetst hij ook de snel veranderende context waarin retailers vandaag functioneren. Deelnemers gaan dus naar huis met concrete handvatten om zélf aan de slag te gaan.

 

5. Toegang tot een uniek netwerk

We zeggen het wel vaker: op RetailDetail events geldt de regel dat het publiek even interessant is als de sprekers. Ook op 6 februari kan je tussen de presentaties door kennismaken en netwerken met een tweehonderdtal toonaangevende retailprofessionals. Voor retailers geldt bovendien een speciale prijs: 275 euro (exclusief kosten & BTW). Je kan je kortingscode aanvragen door een e-mail te sturen naar info@retaildetail.be. Vermeld in de e-mail je bedrijfsnaam en de naam van de personen waarvoor je een korting wenst aan te vragen. Je zal binnen de werkdag feedback ontvangen. Wees snel, want de ticketverkoop verloopt voorspoedig: er zijn nu nog slechts enkele tientallen plaatsen beschikbaar. Tickets bestellen kan via deze link, waar je ook meer informatie vindt over het programma en de praktische details.