RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit zijn de 10 genomineerden voor de Mercuriusprijs 2020

icon
Algemeen25 september, 2020

Wie bleef wendbaar en innovatief in deze coronatijden? Comeos beloont op 28 oktober de retailer of dienstverlener die het beste omging met de Covid-crisis met de Mercuriusprijs 2020. Deze tien vernieuwende ‘coronaproof’ concepten haalden al de shortlist.

 

Innovaties tijdens corona

Op 28 oktober reikt Comeos opnieuw de jaarlijkse Mercuriusprijs uit, dit keer aan een Belgische handelaar die zichzelf tijdens de coronacrisis als geen ander wist heruit te vinden. Wie is het er het best in geslaagd om wendbaar, creatief en dynamisch de problemen vast te pakken? Een professionele jury van retailkenners, onder leiding van Vlerick-docent Gino Van Ossel en met ook RetailDetail-hoofdredacteur Stefan Van Rompaey, selecteerde alvast de volgende tien genomineerden:

Spaghettirestaurant Bavet, die tijdens de crisis niet minder dan 13 initiatieven opstartte. Zo lanceerde de horecaketen onder andere een webshop, de “dark kitchen” Casper met gerechten van Pascale Naessens en de “Bavet Camionet” voor leveringen.

De verfwinkels Colora, die van quasi 100% winkelverkoop naar bestellingen met thuislevering overschakelde. Bijna iedereen in het bedrijf werd tijdens de lockdown ingeschakeld voor de e-commerce. Ook kwam er kleuradvies via chat, Whatsapp of zelfs Facetime.

Reisbureau Connections bezorgde met de livestreams van Studio Corona toch even een reisgevoel, terwijl serviceclusters voor de belangenbehartiging van de reizigers zorgden. Met Basecamp verwelkomde Connections nog 1700 gasten in een unieke glamping, met een programma van intieme concerten en ontspannings- en outdooractiviteiten.

Decathlon ging tijdens de lockdown partnerships aan met retailers zoals Carrefour, Delhaize, Colruyt waarbij hun sportproducten in de voedingswinkels werden verkocht. Ook gingen hun medewerkers in de supermarkten aan de slag of leverden ze support voor collega-retailers. De Decamobiel trok bovendien naar de mensen toe.

Digicommerce lanceerde op 24 april het eerste online bestelplatform in België voor de Ramadan, de ideale manier om volledig covidproof voor de Ramadan te shoppen. Digicommerce zorgde zo voor 57.000 bestellingen bij 350 handelaars. Een deel van de winst ging naar een vereniging die de strijd met Covid-19 aanging.

Foodmaker ontwikkelde een volledig nieuw concept, de Vedge Bags. De gezonde maaltijdboxen brachten maaltijden vol verse groenten tot bij de consument, terwijl er het ‘back-on-track plan’ kwam tegen de coronakilo’s. Het fitheidsprogramma wordt nog verder uitgewerkt in een mobiele app met persoonlijk voedingsadvies en leveringen.

Parfumerieketen Ici Paris XL ontwikkelde “Go-In store”, online live advies vanuit de winkel, maar bracht op de website ook “beauty live chats” met de beautyconsulentes van de retailer. Regelmatig verschenen ook artikels, tutorials, quizjes, en online finders om klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn.

De woonwarenhuizen van Ikea werden tijdens de lockdown snel omgevormd tot lokale distributiecentra voor “click & deliver from store”. Er kwam een online tool waarop je een videogesprek kan boeken met een interieurspecialist en een contactloze parking pick-up (Click&Collect) werd uitgewerkt voor een gefaseerde heropstart.

Voor boekhandel Filigranes betekende Covid de versnelling op het vlak van e- digitale transformatie. Een netwerk van thuisleveringen Urbik werd gecreëerd en via sociale media onderhield Filigranes dagelijks positieve, feestelijke, ietwat surrealistische videocommunicatie met de klanten. In volle Covidperiode werd ook de ‘Prix Filigranes’ gelanceerd: een prijs voor de meest toegankelijke en kwaliteitsvolle Franstalige auteur.

De kledingketen Tape à l’oeil heeft tijdens de crisis de omslag gemaakt naar een omnichannel, digitaal en sociaal verhaal. Met “One to one shopping” op de website worden klanten onmiddellijk in contact gebracht met Fashion Advisors, terwijl “Live party shopping” nieuwe producten en tendenzen presenteerde via het web.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN