RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Een retailbedrijf kan je niet leiden vanuit het hoofdkantoor” (Armin Devender, INNO)

icon
Algemeen8 november, 2021

INNO is terug! De enige Belgische warenhuisketen keert terug naar z’n roots en zet tegelijk grote digitale stappen. “We zijn blijven investeren en komen sterker uit deze crisis”, zegt CEO Armin Devender.

 

Nieuwe naam

Sinds afgelopen voorjaar heet Galeria INNO weer kortweg INNO. Een meer dan opmerkelijke stap als onderdeel van een groter transformatieplan. Over het hoe en waarom van de nieuwe strategie gaat voormalig INNO-topman Erik Van Heuven in gesprek met de huidige CEO, Armin Devender.
 

Eerst over de naamkeuze: die is het resultaat van grondig consumentenonderzoek. “We vroegen het aan onze klanten, en die zeiden: INNO is INNO. Het is niet Galeria INNO, het is zelfs eerder l’Innovation. Dat maakte ons duidelijk dat we INNO als naam moesten behouden, uit respect voor onze roots op de Belgische markt”, zegt Armin Devender.

 

Strak logo

“We deden onderzoek met verschillende namen, maar het was snel duidelijk dat INNO eruit sprong”, vult merchandise- en marketingdirecteur Elly Zwinnen aan. “Wij voegden er ‘department store’ aan toe, omdat we als warenhuis uniek zijn op de Belgische markt.”
 

Het logo is nu strak zwartwit, met een lettertype dat verwijst naar het verleden. Subtiel detail: de twee letters ‘n’ bovenaan zijn door een streepje verbonden. “We willen een brug slaan tussen onze medewerkers en onze klanten. We onderzochten verschillende grafische opties. Daarbij keken we naar onze kernwaarden: waar staan we voor? Onze klanten willen ‘hun’ INNO terugvinden, maar we willen ook nieuwe klanten aantrekken, vandaar de keuze voor een modern zwartwit logo met een internationale uitstraling.” Voor de marketingcampagnes kiest het warenhuis voor de slagzin ‘INNO for You’.

 

Efficiënter worden

De nieuwe naam en het nieuwe logo zijn onderdeel van een ruimere strategische oefening die Armin Devender sinds 2019 uitvoert met een nieuw managementteam. Het bedrijf wil een echte omnichannelspeler worden: “Eind april lanceerden we een online marktplaats met heel wat bijkomende assortimenten en merken die niet in de fysieke winkels verkrijgbaar zijn. Denk aan meubilair en verlichting bijvoorbeeld. We beschouwen dat als onze 17de winkel.”
 

Minder zichtbaar is het werk achter de schermen: “Omdat we als retailer ook efficiënter willen worden, implementeerden we een compleet nieuw ERP-systeem van SAP. In amper zeven maanden tijd, daar zijn we trots op, want je weet hoe lang dat meestal duurt… We kregen de gold award van SAP voor de snelste delivery.”

 

Eerst lokaal, dan internationaal

INNO transformeert nu tot een echt platform. En dat werd tijd, want bij het uitbreken van de coronacrisis had het warenhuis geen webshop. “Dat was een huge issue. Tijdens de eerste lockdown werkten we enkel op het versnellen en uitvoeren van de strategie. We sneden niet in de investeringen, om sterker uit de crisis te komen. Het resultaat zien we vandaag.”
 

Openen die online stappen nu ook de mogelijkheid voor INNO om internationaal te gaan, zoals bijvoorbeeld De Bijenkorf dat doet? “Eerst moeten we ons concentreren op onze lokale business, daarna kunnen we stap voor stap gaan”, reageert Armin Devender. “Natuurlijk, we kijken naar andere landen, maar nu nog niet.”

 

Emotie in de winkels

Ook de fysieke winkels krijgen een make-over. Schoten kwam als eerste aan de beurt, begin december volgen de winkels in Luik, Waasland Shopping en Leuven. Volgend jaar verbouwt INNO vier locaties: Nieuwstraat, Louizalaan, Gent en Brugge. Uiteindelijk zullen alle vestigingen aan de beurt komen.
 

“We brengen meer emotie en warmte in de winkels. Shoppers moeten zich goed voelen bij ons en geïnspireerd worden. We verdelen het warenhuis in werelden: elke afdeling heeft z’n eigen sfeer, met zithoeken, planten… We gebruiken een nieuwe visuele taal die inspireert”, vertelt Elly Zwinnen.

 

Nieuw concept

“Het nieuwe winkelconcept hebben we ontwikkeld tijdens de lockdowns en de eerste testwinkel opende al na acht maanden, in december 2020 in Schoten. Daar mag het team trots op zijn”, vindt Armin Devender. En het concept evolueert verder, met nieuwe, verrassende partnerships. “Die kan je komen ontdekken in Luik, in december.”
 

De eerste resultaten zijn uitstekend. “We ontvangen goede feedback van onze klanten. Ze begrijpen de winkel beter en ze waarderen de loungezones. We zitten op het goede spoor. Sinds het nieuwe fiscale jaar zijn onze resultaten alweer beter dan in de periode pre-corona. Ondanks een daling van de frequentie zien we een stijging van de conversie.”

 

Op de winkelvloer

Menselijk kapitaal is van cruciaal belang voor warenhuizen. Er staat een kost tegenover, maar een persoonlijke service maakt het verschil. Hoe pakt INNO dat aan?
 

“Mensen maken het verschil bij INNO. We focussen op een geweldige service en daarvoor rekenen we op onze medewerkers. We beseffen dat de service in een warenhuis in de eerste plaats komt van de verkoopadviseurs. Het management is ervan overtuigd dat je een retailbedrijf niet kan leiden vanuit het hoofdkantoor. Je moet dicht bij de winkels en de verkoopadviseurs staan, om te luisteren naar wat er echt gebeurt en wat de klanten verwachten. Mensen werken niet gewoon bij INNO, ze identificeren zich met het bedrijf. Dat is een belangrijke sleutel tot succes: de juiste mensen op de juiste plaats.”

 

Revival van de stad

Binnensteden veranderen intussen drastisch. Er is leegstand, de passage is gedaald. Toch gelooft Armin Devender in een revival van de binnensteden na deze crisis: “Mensen willen weer samenkomen, en de binnenstad is een symbiose van cultuur, gastronomie, retail… Je creëert een omgeving waar je tijd kan doorbrengen met familie en vrienden. Dat wordt nog belangrijker na de coronacrisis. Ik zie kansen voor de stadscentra. We willen een warenhuis voor België creëren dat zo interessant is dat mensen weer naar de stadscentra komen om er te shoppen. Ik geloof daar sterk in.”
 

Voor de CEO is de conclusie helder: “We zullen sterker uit de crisis komen. Waarom? Zoals ik al eerder zei, we zijn nooit gestopt met investeren, we zitten op koers met onze nieuwe strategie, we zien een mooie toekomst voor INNO in België. Ook voor mijzelf: België is een fijn land, Brussel is een leuke stad. Ook mijn familie houdt van Brussel. Dit is waar we de komende jaren zullen blijven.”

 

Afspraak op de RetailDetail Night

Op 25 november geven Armin Devender en Elly Zwinnen van INNO een keynote op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent van de retailsector dat dit jaar kan uitpakken met een meer dan goed gevuld programma. Via deze link vindt u alle info over het programma en kan u tickets bestellen. Tot dan?

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Snel, voordelig en duurzaam: de voordelen van het Mondial Relay-netwerk

    (Publireportage) Pakketten afhalen is een praktischer en duurzamer alternatief voor thuisbezorging. Dankzij een dicht netwerk van 300 pakketautomaten en bijna duizend afhaalpunten in heel België biedt Mondial Relay een oplossing die steeds toegankelijker en dichter bij de consument staat.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN