Albert Heijn wil Vlamingen minder vlees helpen eten | RetailDetail

Albert Heijn wil Vlamingen helpen minder vlees te eten

Albert Heijn wil Vlamingen helpen minder vlees te eten
Foto: Martien van Gaalen / Shutterstock.com

Albert Heijn België lanceert vanaf deze week flexi-Vlaanderen: de supermarktketen wil het gemakkelijker maken om minder vlees en vis te eten, in eerste instantie door de keuze voor vleesvervangers te stimuleren. 

 

Instap naar vegetarisch vergemakkelijken

Albert Heijn heeft vandaag naar eigen zeggen al het grootste assortiment vleesvervangers in België, maar nu stelt het zich ook tot doel om alle vleesproducten van een vegetarisch alternatief voorzien. In de nieuwste bonusfolder van de supermarktketen pakt AH alvast uit met een 1+1 actie op zowel vlees als vegetarisch gehakt. Mixen mag ook, luidt het: klanten kunnen ook een vegetarisch en een vleesproduct meenemen binnen de actie. 

 

“We zagen dat als we een vleesactie doen, we enkel vleeseters bereiken, en als we een actie doen met vegaproducten we alleen echte vegetariërs of mensen die al heel bewust bezig zijn bereiken. Het is onze bedoeling duidelijk maken dat de twee ook naast elkaar kunnen”, legt Roemer Warners, categoriemanager vers voor Albert Heijn België, uit. 

 

Albert Heijn wil dus beginnen met flexitarisme te helpen ondersteunen: het leerde namelijk dat Vlamingen graag meer groenten en fruit en minder vlees en vis willen eten, maar dat laatste blijkt in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan. “Twee procent van de Belgen is echt vegetarisch en een grote groep wil bewust minder vlees eten, maar mensen lopen vaak steeds hetzelfde rondje in de winkel”, aldus Warners. 

 

Om de instap te vergemakkelijken, lanceert AH flexi-Vlaanderen, met een focus op vleesvervangers – want die zijn volgens de supermarktketen de makkelijkste manier om met meer plantaardige voeding te starten: maak je gewoonlijke gerechten, maar vervang het vlees door een vegetarisch alternatief, klinkt het advies. 

 

Sensibiliseren rond gezond eten en leven

Flexi-Vlaanderen is geen campagne, onderstreept de Nederlandse keten: het komt eerder neer op 'nudging': net zoals met andere categorieën wil de retailer consumenten erop attent maken dat gezond eten eenvoudig kan. Daarom zal het vleesvervangers en vegetarische gerechten ook steeds vaker uit het speciale schap en gewoon naast de andere producten in hun categorie leggen.

 

In de winkel in de Karel Oomsstraat in Antwerpen experimenteerde Albert Heijn alvast met een pop-uprestaurantje waar men nieuwe bolognaisesaus kon proeven. Consumenten wisten op voorhand niet dat het gehakt vegetarisch was en bleken het zelf ook niet te proeven. “Meer dan de helft van de Belgen komt over de vloer bij AH, zo’n 800.000 huishoudens krijgen onze folders en we krijgen 500.000 mensen per week in de winkels. Met die impact willen we iets goeds doen”, legt Warners uit.

 

De supermarktketen wil vanuit zijn visie om “alle ingrediënten voor een beter leven voor iedereen” te bieden ook algemeen sensibiliseren rond gezond eten en gezond leven, vertelt Belgisch directeur Luc De Baets. Albert Heijn wil zich immers weer meer profileren als echte kruidenier. Dat houdt volgens de topman onder meer in dat medewerkers klanten (her)kennen, het assortiment regelmatig wordt herbekeken of vernieuwd en dat je er een goeie deal kan slaan qua prijs – net zoals vroeger bij de lokale kruidenier.

 

Al een aantal jaar probeert Albert Heijn de hoeveelheid zout, suiker en additieven in zijn huismerkproducten te verminderen en ook met A-merkleveranciers is het de dialoog aangegaan. Zo zijn verleden jaar 155 frisdranken aangepakt en kunnen mensen bewuster kiezen dankzij een friswijzer in de winkels. Specifiek voor kinderen pakt AH binnenkort nog uit met een primeur: als kinderen meekomen met ouders krijgen ze een gratis stuk fruit.

 

Alternatieve proteïnen zijn dominante foodtrend

Het initiatief flexi-Vlaanderen wordt specifiek in Vlaanderen gelanceerd omdat de vleesmarkt er anders is dan in Nederland, maar ook omwille van de kleinere schaal van Albert Heijn België. “We merken dat we met ons Belgisch team soms voorlopers zijn. Het is soms makkelijker om hier iets nieuws te proberen dan daar waar we 900 winkels hebben. Wie weet krijgt het dus navolging”, vertelt Warners.

 

Binnen de grotere, internationale trends in foodconsumptie past het initiatief alvast helemaal. Warners spreekt namelijk van vier grote foodtrends: andere vormen van proteïnen (denk aan zeewier en insecten), transparantie, gemak in verschillende niveaus (van klaargemaakte soep tot groentepakketten voor soep) en vraag naar vers. Zeker vers wordt steeds belangrijker voor foodretailers, want met niet-vers valt geen onderscheid te behalen ten opzichte van online of de concurrentie.

 

Er liggen trouwens plannen voor online op tafel, geeft woordvoerder Sally Herygers nog toe, “maar eerst gaan we nog een aantal mooie nieuwe winkels opendoen”. Ze heeft het dan over de aangekondigde nieuwe winkels in Hasselt, die nog voor de zomer moet openen, en Zaventem voor het eind van dit jaar. Over de verdere toekomstplannen van Albert Heijn in België houdt de directie weliswaar de lippen stijf op elkaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.