RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnJumboWPP
  • Onderwerpen AnalyseMarketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] “Albert Heijn vindt aansluiting bij kopgroep, Jumbo heeft werk op de plank in België”

icon
Food4 mei, 2023
Shutterstock.com

Op twaalf jaar tijd kwam het merk Albert Heijn in België zowat op gelijke hoogte met gevestigde waarden als Delhaize en Carrefour. Jumbo is lang zo ver nog niet. De impact van beide Nederlandse nieuwkomers is evenwel onmiskenbaar.

Grote advertentiebudgetten

De komst van Albert Heijn naar België in 2011 veroorzaakte een stevige schokgolf in de foodretailwereld, en na de fusie met Delhaize werd de impact nog groter. Vandaag is de keten stilaan een gevestigde naam in het noorden van het land. In contrast daarmee lijkt het Vlaamse avontuur van Jumbo geen wandeling in het park: de expansie verloopt moeizaam en recent kondigde de keten de sluiting aan van de winkel in Zonhoven. Hoe sterk zijn beide retailmerken echt volgens de Vlaamse consument?

Op relatief korte tijd heeft Albert Heijn zich een plek veroverd in de top zes van de Vlaamse foodretailmerken, ziet Johan Hellemans van WPP Belgium op basis van de Brand Asset Valuator (kortweg BAV), het meetinstrument van WPP dat merken meet op vier pijlers: differentiatie, relevantie, waardering en kennis. “Dat is sterk, want supermarkten zitten in de top twintig van de grootste adverteerders, ze besteden gigantische budgetten. Dat moet je kunnen blijven volhouden. Zelfs voor een Albert Heijn is dat niet evident.”

Merkbekendheid en relatiekracht

Interessant in dat verband is een vergelijking van de relatiekracht van de supermarktmerken. “Die index drukt uit hoe verbonden je klanten zich voelen met je merk. Komen ze graag naar je winkel, komen ze vaak, zijn ze loyaal, zullen ze je aanbevelen?” Op dat vlak heeft de Nederlandse keten grote stappen gezet: Albert Heijn bezet nu een vijfde plaats, na Colruyt, Aldi, Lidl en Delhaize maar net voor Carrefour. “Ze zijn nog wat minder gekend en ze hebben nog niet zo’n uitgebreid winkelnetwerk als de grotere retailers, maar àls de klanten komen, zie je dat ze goed kunnen concurreren.”

Jumbo vindt nog lang geen aansluiting bij die kopgroep. “Bij hen zie je dat het qua merkbekendheid al redelijk goed zit, maar op relatieniveau minder. Mensen zijn nog wat aan het twijfelen. Jumbo scoort slechts een beetje hoger dan Makro, Spar of Okay. Als hun doelstelling is om een volwaardig alternatief te worden voor de dominante partijen in de markt, dan gaan ze nog stappen moeten zetten. Ik weet niet wat Jumbo van plan is, maar ik ga ervan uit dat ze niet tevreden zullen blijven met een nichepositionering.”

Nieuw zijn volstaat niet

Albert Heijn onderscheidt zich in de ogen van Belgische consumenten vooral met z’n promoties, prijszetting en assortiment. Consumenten waarderen ook de betrouwbaarheid, eenvoud en vriendelijkheid. De keten wringt zich op die manier zo’n beetje tussen Colruyt en de harddiscounters Aldi en Lidl. Shoppers associëren Jumbo daarentegen eerder met kleinere spelers als Okay en Spar, die een minder sterke merkpositionering hebben

“Voor de Nederlandse ketens speelt voor een stuk het aspect ‘novelty’, ze komen met een ander aanbod, mensen zijn nieuwsgierig. Maar ze moeten blijven investeren: met alleen het ‘new kid on the block’ argument kom je er niet. Je moet andere factoren kunnen uitspelen.” Albert Heijn zal wellicht blijven inzetten op promoties en prijs. Maar met welke argumenten kan Jumbo uitpakken? Consumenten zien de keten als prijsvoordelig en hip, maar om echt als een volwaardig alternatief te worden beschouwd zal de retailer toch bijkomende onderscheidende factoren moeten vinden.

“Albert Heijn is een stuk beter gewapend om de concurrentie aan te gaan dan Jumbo. Maar het is wel wachten op de resultaten over het crisisjaar 2022 om te zien hoe de verhoudingen verder verschuiven onder invloed van de hoge inflatie,” aldus Johan Hellemans.

Wilt u ook ontdekken hoe shoppers naar uw merk kijken? Met de BrandAsset Valuator komt u alles te weten over merken, consumenten, markttrends en nog veel meer. Bovendien vertelt het uitgebreide rapport hoe sterk uw merk nu écht in de markt staat, of hoeveel werk er nog aan de winkel is.

Vraag nu uw persoonlijke merkrapport aan via het contactformulier


Relatiekracht supermarkten

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Op twaalf jaar tijd kwam het merk Albert Heijn in België zowat op gelijke hoogte met gevestigde waarden als Delhaize en Carrefour. Jumbo is lang zo ver nog niet. De impact van beide Nederlandse nieuwkomers is evenwel onmiskenbaar.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    [Filet Pur] Twee keer niks

    Opgepast: nu wordt het Gele Gevaar pas écht gevaarlijk! In Halle zetten ze zich al schrap, in Kobbegem geldt terreuralarm. En is er in Fleurus écht een nieuw Makro-scenario in de maak? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN