RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven MakroMetro
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Analyse – Dreigt Blokker-scenario voor Makro en Metro?

icon
Food15 juni, 2022
Shutterstock.com

Vakbonden en personeelsleden zijn erg ongerust na de verkoop van Makro en Metro aan twee buitenlandse investeerders. De overnemers staan er immers om bekend dat ze zieke bedrijven saneren om ze dan door te verkopen.

Geen verrassing

Dat er íéts moest gebeuren met de zwaar verlieslatende winkels van Makro en Metro in België, was al jaren duidelijk. Moederbedrijf Metro paste al honderden miljoenen bij, maar dat kon onmogelijk blijven duren. CEO Steffen Greubel is bezig met een grondige herschikking van de activiteiten: de roeping van de groep is business-to-business, waardoor Makro niet meer past binnen het verhaal. En winst is een must. Ook in Japan en Myanmar koos de groep voor een exit. India is nog een hangende zaak.

De verkoop is dus verre van een verrassing, de kopers zijn dat echter wel. Geen concurrenten of collega’s – eerder werd al gespeculeerd op mogelijke interesse van Sligro of zelfs Costco – en al evenmin een pure vastgoedspeler. Wel een combinatie van het Luxemburgse vastgoedbedrijf Bronze Properties en een specialist in herstructureringen, GA Europe.

Grote schoonmaak

Welke concrete plannen de nieuwe eigenaars hebben, is nog niet bekend. CEO Vincent Nolf van Metro België verklaart aan De Tijd dat het bedrijf de merken, de IT-systemen en de huismerken mag blijven gebruiken, maar wil niet zeggen voor hoe lang. Hij erkent dat er “iets” moet gebeuren, maar stelt ook: “jobs schrappen is niet de enige mogelijkheid die we hebben.” Welke andere mogelijkheden hij ziet, is een raadsel.

GA Europe staat erom bekend dat het zieke bedrijven voor een prikje opkoopt, flink saneert en vervolgens met winst doorverkoopt. Dat voorspelt weinig goeds voor de nog bijna 2000 medewerkers van Metro en Makro in België. De vakbonden zien de bui al hangen. Johan Van Loon van ACV Puls vreest een ‘grote schoonmaak’: “We zijn heel erg op onze hoede. Zo’n deals leiden heel vaak, of zelfs altijd, tot zware herstructureringen“, zegt hij aan VRT.

Blokker-verhaal

Want hoe werkt zo’n overname van een ziek bedrijf? Wanneer de waarde van het vastgoed de verliezen niet kan dempen, dan krijgt de overnemer van de voormalige eigenaar vaak nog een som geld bovenop. Ingewijden suggereren aan RetailDetail dat dit hier wel degelijk het geval is.

Dat doet denken aan het verhaal van Blokker België: de Nederlandse ondernemer Dirk Bron kreeg in 2020 van Blokker-eigenaar Michiel Witteveen een mooie som om de keten over te nemen en verder te zetten. Hoe dat onfrisse verhaal toen afliep, is bekend: de ondernemer doopte de winkels om tot Mega World, maar stak het geld in eigen zak en zadelde de onderneming op met een grote schuldenberg, waarna het faillissement onafwendbaar was. Of Makro en Metro hetzelfde lot zullen ondergaan, valt niet te voorspellen. Dat GA Europe toen ook betrokken was bij de verkoop van de Belgische Blokker-winkels, vergroot wel de ongerustheid.

Waardevol vastgoed

Vanop afstand bekeken zijn de horeca-groothandels van Metro een leefbare business. Deze sector is immers toe aan professionalisering en consolidatie. Mogelijk dagen geïnteresseerde overnemers op na een sanering. Wat er met de Makro-winkels kan gebeuren, is een andere vraag. Het zakenmodel van de hypermarkten die ooit groothandels waren, is compleet achterhaald. De kostenstructuur is onhoudbaar. Het vastgoed is wel waardevol: goed gelegen én goed vergund, wat ze aantrekkelijk kan maken om ze om te vormen tot retailparken met een mix van food-, doe-het-zelf- en tuinspelers bijvoorbeeld.

Van de voorlopige voortzetting van de activiteiten hoeven we wellicht niet teveel te verwachten. Het toch al gedemotiveerde personeel heeft opnieuw een zware klap gekregen. De onzekerheid blijft aanslepen. Daar wordt niemand beter van, behalve de overnemers… Maar had Metro andere opties? Wellicht niet. Hope for the best, prepare for the worst…

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Vakbonden en personeelsleden zijn erg ongerust na de verkoop van Makro en Metro aan twee buitenlandse investeerders. De overnemers staan erom bekend dat ze zieke bedrijven saneren om ze dan door te verkopen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 september, 2023
    Dit zijn de 27 winkels waarvoor Louis Delhaize geen toekomst meer ziet

    Het einde nadert voor winkelketens Match en Smatch. Het merendeel van de vestigingen vond dan wel een bereidwillige koper in Colruyt Group, maar voor deze 27 winkels vindt eigenaar Louis Delhaize (voorlopig?) toch geen oplossing.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk

    Lidl kampt met flink dalende winstcijfers: vorig jaar zakte de nettowinst met bijna een half miljard euro naar 2%. Door de stijgende rentevoeten lijkt er ook niet meteen beterschap in het verschiet.

  • icon
    Food22 september, 2023
    [Filet Pur] Bám!

    Nee, het Gele Gevaar gaat niét naar huis. Er komt wél een abrupt einde aan een gedurfd experiment met hoge prijzen. Intussen is de franchiseringsgolf in de foodretail gewoonweg niet te stoppen, al zijn er nog altijd mensen die dat niet lijken te geloven. Lezen die Filet Pur wel?

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN