Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

 

Volledig contactloos winkelen en betalen

Sainsbury’s heeft haar eerste kassaloze winkel gelanceerd in de buurtwinkel Sainsbury's Local in Clapham North. Klanten hoeven er niet meer aan te schuiven aan de kassa’s – ook niet de zelfscankassa – dankzij hun smartphone: met behulp van een app kunnen ze er zelf hun boodschappen scannen terwijl ze die in de winkelkar leggen en uiteindelijk ook mobiel afrekenen. 

 

Eerder was de SmartShop-app al beschikbaar in 68 winkels van de keten, maar het was nog niet mogelijk om via de app ook te betalen. Uiteindelijk moesten shoppers dus toch nog halt houden aan een kassa om af te rekenen. Net als in soortgelijke projecten in het buitenland, is zelfs dit in Clapham North niet meer nodig. Na het shoppen scannen de klanten in de testwinkel alleen nog een QR-code, waarmee ze hun aankopen en de betaling daarvan bevestigen, waarna ze vrij zijn op de winkel te verlaten. Enkel voor een aantal beveiligde producten, zoals paracetamol, moet nog even een winkelmedewerker langskomen om het slot van de verpakking te halen. 

 

Alleen met Apple Pay voorlopig

Alcoholische dranken kunnen momenteel nog niet contactloos gekocht worden en de app is alleen nog maar beschikbaar voor iPhone-gebruikers die het mobiele betalingssysteem Apple Pay hebben. Naast de kassaloze optie blijft het daarom ook gewoon mogelijk om langs de klassieke kassa’s te gaan.

 

Mensen wennen snel aan de nieuwe manier van boodschappen doen, meent Clodagh Moriarty, ‘chief digital officer’ bij Sainsbury's, al geeft ze aan BBC toe dat sommigen het eerst oncomfortabel vinden. Om diefstal tegen te gaan, wordt de testwinkel in het begin extra beveiligd met bewakingsagenten, maar er zijn ook camera’s en de supermarktketen zegt op de 99% eerlijke klanten te rekenen.