RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAlbert HeijnAldiCarrefourColruytDanoneDelhaizeLidlTesco
  • Onderwerpen Filet Pur
  • Personen Alexandre BompardFrans Muller
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Een blinde vlek

iconFood22 april, 2022
Shutterstock.com

Inflatie: een zegen voor de ene foodretailer, een kletterende vloek voor de andere. En het is niet altijd wie je denkt. Intussen legt Filet Pur de vinger op de zere plek: de blinde vlek van de Belgische foodretail. Ook benieuwd?

Niet normaal

Foodretailers zijn communicerende vaten. Als Tesco een winstwaarschuwingsschot lost, dan duikt het aandeel Colruyt de schuilkelder in. Beleggers hebben er maar weinig vertrouwen in, blijkbaar, dat Colruyt erin zal slagen om de prijsverhogingen door te voeren die nodig zijn om de marges te vrijwaren. Trouwens, geen énkele supermarktketen zal ermee weg komen om de kosteninflatie voor de volle 100% op de arme shopper af te wentelen, daarover zijn we het eens.

Maar waarom wordt de Belgische nummer één harder afgestraft dan z’n concurrenten? Inflatie hoort juist goed te zijn voor discounters: ze worden wel duurder maar ze blijven toch lekker de goedkoopste en trekken dus nog meer prijsbewuste klanten aan. Zo gaat dat tenminste in een normale markt. Maar ja, België is geen normale markt en Colruyt is geen normale marktleider. Zo’n prijsvolgersstrategie is geniaal als je een challenger bent, een underdog. Maar nu worden ze ingehaald door de omstandigheden en klemgereden door een uitdager die de spelregels naar z’n hand zet. Lastig. 

Geen kentering

Frans Muller daarentegen maakt zich niet al teveel zorgen. In Amerika is er van een energiecrisis amper sprake, dus daar loopt het wel los. In Europa is Ahold Delhaize goed gewapend als huismerkenkampioen. En een keten als Delhaize kan de prijzen naar hartenlust verhogen zonder dat de geprivilegieerde klanten een centje pijn voelen. Een operationele marge van 4%? Geen probleem! De concurrentie staat er met grote ogen naar te kijken, kan ik me voorstellen. Toch maar afwachten of het ze lukt.

Ook Alexandre Bompard blikt vol vertrouwen vooruit. Carrefour doet méér dan gewoon standhouden, namelijk. Met dank aan zijn goede vriend Emmanuel Macron die in de aanloop naar de presidentsverkiezingen zo vriendelijk was om de energieprijzen te bevriezen, zodat Franse klanten relatief gespaard blijven van de hyperinflatie die de rest van Europa teistert. Alleen in België wil het maar niet lukken: weer 7% in de min. Hoeveel dieper kan je zakken? Aan excuses geen gebrek, hoor: moeilijke vergelijkingsbasis, harde concurrentie, allemaal waar. Maar waar blijft het eerste signaal dat een échte kentering aankondigt?

Het vingertje

Nogal wat merken en supermarkten hadden leuke inhakers bedacht voor de Dag van de Aarde, vandaag, maar ze moeten vooral niet te hoog van de toren blazen en al zeker niet wanneer het op hun duurzaamheidsambities aankomt. Dat was toch een beetje de teneur de afgelopen dagen. Op die eerder genoemde algemene vergadering in Zaandam kreeg Frans Muller een standje: milieuactivisten vinden dat Ahold Delhaize te weinig doet voor het klimaat, en lieten dat luidkeels weten. Ze dreigen zelfs met een rechtszaak. Bij Shell weten ze intussen dat zoiets slecht kan aflopen, maar het antwoord van de topman bleef op de vlakte: het is ingewikkeld, we gaan het bekijken. Geen harde beloftes dus, maar de 200 grootste leveranciers krijgen wel huiswerk: ze moeten de CO₂-uitstoot van hun producten in kaart brengen. Begin er maar aan.

In België gaan Test-Aankoop en Rikolto intussen de vijf grootste ketens op de rooster leggen om hun duurzaamheidsbeleid te fileren. Colruyt, Delhaize, Carrefour, Aldi en Lidl zullen niet ontkomen aan een kruisverhoor. Doen ze wel genoeg om de vleesconsumptie te verminderen? Kiezen ze voor duurzame landbouw? Gaan ze ontbossing en voedselverspilling tegen? “We gaan niet met het vermanende vingertje zwaaien, we blijven constructief-kritisch”, horen we. We zijn benieuwd: in november gaan we het weten. Afgaande op de alweer immense hoeveelheden gratis vlees in de folders van deze week denk ik dat ik een deel van het antwoord al ken.

Stamp onder de kont

En dan nog dit. Viel het u ook op? Terwijl politici over elkaar heen struikelden om als eerste de moslimgemeenschap een fijne ramadan te wensen, bleef het bij de meeste supermarkten oorverdovend stil. Enkel Albert Heijn zag er een opportuniteit in: onder het motto ‘RamAHdan aan huis’ beloofde de retailer gratis levering bij de aankoop van drie actieproducten. Goed gezien, complexloos, en een schril contrast met de dichtgeknepen billen van de concullega’s die wellicht vooral wilden vermijden het mikpunt te worden van trollen op de sociale media. Dan verkopen ze nog liever besmette paaseieren, de angsthazen.

Consumenten met een moslimachtergrond: de grote blinde vlek van de Belgische foodretail. “Hoezo? Wij hebben toch ook hummus in de rekken, en parelcouscous?” Jaja. Hadden daarentegen niet de minste schrik: de foodmerken Elvea, Activia, Alpro, Lutti en Tosca, samen verenigd in de allereerste Belgische Ramadanbox ooit. In het gezelschap van moderetailers Torfs en JBC, die ook. Een pilootproject dat volgend jaar een waardig vervolg zal krijgen, aldus etnomarketingbureau Tiqah, dat het initiatief nam. Waarvoor hulde. Dat het zo lang heeft moeten duren, zeg.

Oké, als wij zelf geen gebreken hadden, zouden wij ze niet zo graag bij anderen opmerken, zoals mijn goede vriend François de La Rochefoucauld wel eens zei. Maar toch: sommige marketeers verdienen een stevige stamp onder hun kont, in plaats van die BMW iX3. U niet misschien? Tot volgende week!

Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Inflatie: een zegen voor de ene foodretailer, een kletterende vloek voor de andere. En het is niet altijd wie je denkt. Intussen legt Filet Pur de vinger op de zere plek: de blinde vlek van de Belgische foodretail. Ook benieuwd? Niet normaal Foodretailers zijn communicerende vaten. Als Tesco een winstwaarschuwingsschot lost, dan duikt het aandeel Colruyt de schuilkelder in. Beleggers hebben er maar weinig vertrouwen in, blijkbaar, dat Colruyt erin zal slagen om de prijsverhogingen door te voeren die nodig zijn om de marges te vrijwaren. Trouwens, geen énkele supermarktketen zal ermee weg komen om de kosteninflatie voor de volle...

Meer Food
Bekijk meer
  • iconFood12 augustus, 2022
    Nutriscore 2.0: herziene versie op komst

    Eind dit jaar moet een nieuwe versie van de nutriscore in voege gaan. Het voedingslabel wordt algemeen strenger, maar vooral voor suiker, zout en vlees. Italië verbiedt het label alvast.

  • iconAlgemeen12 augustus, 2022
    Cafés en kledingwinkels ruimen plaats voor herstellers en afhaalrestaurants

    In tien jaar tijd zijn de Belgische winkelstraten aardig veranderd. Herstellers van smartphones en elektro, afhaalrestaurants en tattooshops schoten als paddenstoelen uit de grond, terwijl we afscheid namen van cafés, damesboetieks en… videotheken.

  • iconFood12 augustus, 2022
    Consumenten slikken prijsstijgingen Lotus als zoete koek

    Speculoosbakker Lotus Bakeries verkocht flink meer koekjes in de eerste helft van het jaar. Alleen in Nederland lustten consumenten de hogere prijzen niet. Het bedrijf zet nu in op extra capaciteit.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN