RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruytCrispDe Vegetarische SlagerDelhaizeEatalyeFarmzRayonUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Een fatale vergissing

icon
Food4 november, 2022
Shutterstock.com

Terugblik op een korte foodweek, waarin Jef zich van z’n meest vrijgevige kant toonde terwijl foodwebshops gratis geld in het rond strooien. Maar wacht, een Filet Pur terwijl die Try Vegan campagne volop loopt? Dat kan enkel een imitatie zijn, toch?

Punten scoren

En, de nieuwe Xtra app al geïnstalleerd? Tal van nieuwe mogelijkheden, belooft Colruyt, en dat klopt ook wel, maar ze komen niet automatisch. Je kassabon bijvoorbeeld, verschijnt niet ongevraagd in je app: je moet het papieren ticket zelf fotograferen en opladen. Mja, dat is bij enkele concurrenten wel anders. Ook de betaalfunctie heeft nog wat voeten in de aarde: daarvoor moet je namelijk eerst wat paperassen invullen, die dan van de juiste stempels en handtekeningen worden voorzien. Welkom in 2022. Er zullen ongetwijfeld goede redenen voor zijn, maar toch: de installatie van pakweg Apple Pay op m’n iPhone ging nagenoeg vanzelf. Maar we kennen onze pappenheimers: in Halle nemen ze doorgaans liever het zekere boven het onzekere.

De weg naar het persoonlijke assistentschap – want dàt is de ultieme ambitie van Xtra – lijkt dus nog lang. Werkt daarentegen al wél vanzelf: die nieuwe spaaractie. Net als bij de concullega’s kunnen trouwe klanten voortaan punten scoren. In tegenstelling tot bij die concullega’s leiden die punten niet tot korting of gratis producten, wel tot bomen en bloemen – en niet eens in je eigen tuin. Of koopkracht dan niet hét thema van het moment is? Welja, maar Jef kijkt verder, visionair als hij is: die inflatie, dat is allemaal best erg en zo, maar het milieu, dat is nog véél erger. En daarbij, ze zijn toch al de goedkoopste. Dus. Au fond heeft hij overschot van gelijk, maar we zullen zien of hij daarmee die put van 200 miljoen bijkomende kosten gedempt krijgt.  

Gratis geld

In contrast hiermee viel me recent de tamelijk onwaarschijnlijke vrijgevigheid op die online foodspelers vandaag tentoonspreiden om nieuwe klanten te verleiden en – dat hopen ze wellicht – aan zich te binden. Gratis geld is het nieuwe wapen van de e-commerce startups. Online boerenmarkt eFarmz, nieuwkomer in Vlaanderen, houdt het nog bescheiden: 5 euro korting op je eerste bestelling. Zo gaan ze er niet komen, want bij de concurrentie is het gewoon tamelijk flagrant. Reken maar even mee.

Eerste bestelling bij Lokkal, de sympathieke recht-van-de-boer app? Hier is 15 euro, geen dank. Eerste bestelling bij Crisp? Hier is 15 euro, geen dank. En een appelbroodje erbovenop. Tip van de pro: wacht gerust een paar weken met een tweede bestelling, de kans is groot dat je wéér 15 euro krijgt. En een gratis totebag. Elders wordt het nog mooier. Want wat krijg ik van ShipTo, de fietsbezorgdienst van Carrefour? Dértig euro, weliswaar te spreiden over drie bestellingen, maar toch. Exact hetzelfde aanbod bij Rayon, de onlinesuper van Smartmat – en dus van Colruyt: hier zie, driemaal tien eurootjes. Je bent, kortom, gek als je nog naar de winkel gaat. Het is dat ik moet, voor m’n werk.

Gemengd gehackt

Hoeveel geld je cadeau krijgt als je Carrefour vraagt om de boodschappen maar meteen in de koelkast en de diepvriezer te droppen? Geen idee, want die dienst, geïnspireerd door Amazon en Walmart, is voorlopig enkel beschikbaar voor een select testpanel in Frankrijk. Het geheim? Een slim slot, dat de bezorger exclusief toegang geeft tot je keuken. Blijft een onwennig idee toch, vreemden in je huis. Los van het feit dat die slimme digitale toestellen altijd het risico inhouden dat ze gehackt worden.

Wat ons naadloos bij De Vegetarische Slager brengt, waar Gehackt immers één van de vele hardlopers is in het vleesvrije assortiment. Tja, dinsdag was World Vegan Day en de hele maand probeert die Try Vegan campagne ons te bekeren tot een louter plantaardige levensstijl, dus een inhaker leek ons wel gepast. Vooral omdat de producent van Specks’kes en Poulettekes momenteel campagne voert met de hashtag #MakeNoMisteak, teneinde de Belgische overheid te behoeden voor een fatale vergissing: namelijk het verbieden van vleesachtige namen voor plantaardige producten.

Noodlottig complot

Inderdaad, daar broedt onze Federale Overheidsdienst Economie op, in het grootste geheim. Officieel om de argeloze consument te beschermen, in werkelijkheid om de geplaagde vleesindustrie een lillend hart onder de riem te steken. Gelukkig is er een woke multinational als Unilever om het burgerverzet te leiden tegen dat noodlottig complot. Tja, als je jezelf slager noemt en vervolgens het vegetarisme gaat prediken, dan hoeft je niet te schrikken als de verenigde beenhouwers hun kleingeld bijeenleggen om een goeie lobbyist in te huren. Wat in Europa twee jaar geleden niet lukte, komt er op federaal niveau dus heel misschien toch.

Heel misschien. Want ja, het wringt uiteraard wel: een meer plantaardig eetpatroon is nu eenmaal nodig om de klimaatdoelstellingen te behalen. Ga je dan als overheid stokken in je eigen wielen steken? En zeg nu zelf: een verpakking waar in grote letters ‘vegetarisch’ op staat, hoe misleidend kan die zijn? Mensen die zich dan bekocht voelen – àls ze al bestaan – hebben er gewoon zelf om gevraagd, toch? Om nog te zwijgen over de vele misleidende vleesbenamingen in de toonbanken: in blinde vink zit helemaal geen vink. Schande!

Even geduld

En dan was er nog heuglijk nieuws voor foodies: Eataly, die allesbehalve veganistische tempel van de Italiaanse ‘slow food’ gastronomie, komt wel degelijk écht naar Brussel: de vergunning hebben ze binnen. Dat is toch al dat. Liefhebbers van verfijnde charcuterie en exquise kazen moeten nog even geduld hebben, evenwel: de verbouwingswerken zijn nog niet begonnen en die gaan wel enkele jaartjes duren. Als alles een beetje meezit wordt het 2026, dus. Dan kunnen we in hetzelfde gebouw ook een nieuw stadsconcept gaan ontdekken waar Delhaize al een tijdje geheimzinnig over doet. Benieuwd!

Bon, worden het Nugettekes vanavond of toch eerder Boulettes Very Chouettes? Vergeet er alleszins geen frietjes bij te bakken, want dat zal binnenkort gewoonweg niet meer kunnen: als je sommige politici mag geloven, dan gaat heel onze frietcultuur finaal naar de vaantjes als gevolg van dat nefaste mestactieplan. Alsof de aardappelteelt sowieso al niet bedreigd wordt door het opwarmende klimaat. Maar ja, zoals Mark Twain al zei: “Geen enkele hoeveelheid bewijs zal ooit een idioot overtuigen.” Tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Terugblik op een korte foodweek, waarin Jef zich van z’n meest vrijgevige kant toonde terwijl foodwebshops gratis geld in het rond strooien. Maar wacht, een Filet Pur terwijl die Try Vegan campagne volop loopt? Dat kan enkel een imitatie zijn, toch?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN