RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AldiCarrefourColruytDelhaizeHenkelLidlProcter & GambleSligroUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Gerehydrateerde onzin

icon
Food1 september, 2023
Shutterstock.com

Supermarkten vergiftigen ons, merkfabrikanten zijn zwendelaars, Hollanders weten het altijd beter en een onzichtbare man keert terug op het voorplan. Nood aan dieetadvies? De Filet Pur is gratis bovendien!

Gunstige wind

Some guys have all the luck. Rudi Petit-Jean, net terug uit vakantie, mag tegen begin oktober alweer z’n volgende trip boeken. Bij Sligro denken de Hollanders namelijk dat ze het zelf beter kunnen: geen Belgische directie meer nodig. Wat heb je per slot van rekening aan een manager die voeling houdt met de lokale markt, als je er toch nooit naar luistert? Exact.

Te vrezen valt dat er nog wel meer slachtoffers zullen volgen. Dat Antwerpse hoofdkantoor boven die moeilijk bereikbare, nogal slecht draaiende winkel op het Eilandje wordt quasi overbodig. België is niet meer dan de dertiende provincie voor de Nederlandse foodservicegrossier. De herstructurering die geen herstructurering mag heten, was voor het beursgenoteerde bedrijf niet eens een persbericht waard. Dus klaarde RetailDetail dat klusje maar: gratis, belangeloos, voor niks, met dank aan een gunstige wind. Graag gedaan!

Klapzoenen

Eveneens terug uit vakantie: de Onzichtbare Man, in betere tijden ook gekend onder de naam Xavier Piesvaux. Na een deugddoende rustperiode zal de CEO voor het eerst sinds die noodlottige 7 maart deelnemen aan het sociaal overleg tussen Delhaize en de vakbonden, onder het goedkeurend toeziend oog van “facilitator” Robert Tollet en economieminister Pierre-Yves Dermagne. Hola, dat is toch die minister die cannabis wil legaliseren? Welaan, dat ze om het ijs te breken een lekkere vette blunt laten rondgaan, dan. Kan onmogelijk mislopen, toch?

Piesvaux komt enkel naar het gezellig samenzijn omdat zijn lieve vriendin Myriam Delmée van de Franstalige socialistische vakbond het zo vriendelijk gevraagd heeft, uiteraard. Die aanvaardt geen nee als antwoord, dat is algemeen geweten. Ze zal verheugd zijn hem eindelijk terug te zien. De topman mag zich verwachten aan vier klinkende klapzoenen op de wangen, valt te vrezen. Als dát maar goed komt. Vrijblijvende tip van Filet Pur: een bloemetje meebrengen is nooit een fout idee, Xavier. Er valt wat goed te maken, per slot van rekening.

Moddervet

Dat fameuze franchiseplan is niet het enige probleem waar Delhaize mee kampt, zo bleek deze week. Want wat lezen we met verbijstering? Supermarkten doen er alles aan om de bevolking ziek en dik te maken, ook al beweren ze dat gezondheid voor alles gaat. Vergeet greenwashing, een beetje bijdetijdse retailer doet vandaag aan healthwashing. Het is in de winkelrekken speuren met een vergrootglas naar producten die je zonder noemenswaardig gevaar voor lijf en leden kan verorberen, als we een nieuw onderzoek van Sciensano mogen geloven. En de kampioen van de Nutri-Score blijkt het op dat vlak niet beter te doen dan simplistische prijsvechters als Aldi en Lidl. Oei, dat steekt, kunnen we ons voorstellen.

Wie de moeite neemt om het onderzoek wat aandachtiger door te nemen, begrijpt wat er aan de hand is. Dat Colruyt beter scoort, is enkel te danken aan het feit dat ze daar geen snoepgoed aan de kassa’s presenteren. Omdat er ginds gewoonweg geen rekken zijn om die ongezonde rommel op te leggen, namelijk. Bij de harddiscounters zijn er dan weer amper merken te vinden, terwijl dát nu net de grote boosdoeners zijn. Want het zijn uiteraard niet de retailers, wel de fabrikanten die ons verleiden met mierzoete en moddervette lekkernijen. En het is niet alleen voor consumenten, maar ook voor professionele inkopers verduiveld moeilijk om daar nee tegen te zeggen.

Tsunami

Immers, supermarkten kunnen nu eenmaal niet zonder de budgetten van die vermaledijde merkfabrikanten met hun corpulente marges. Dat weet ook Alexandre Bompard, de gedreven topman van Carrefour. Toch vond hij het nodig om voor de televisiecamera enkele van zijn grootste leveranciers te schofferen. Hij was bepaald niet bang om ze met naam en toenaam aan de schandpaal te nagelen, zelfs: Procter & Gamble, Henkel en Unilever zijn slechts ordinaire zakkenvullers, volgens hem. Zo, die zat. Hij kreeg zelfs navolging van zijn minister van economie, die nog wel meer namen noemde en in één klap vijfduizend prijzen blokkeert. Eat that, Pierre-Yves!

Maar bon, Bompard had dat dus beter niet gezegd. De beleggers onthielden enkel de andere helft van het verhaal: namelijk dat de topman vreest voor wat hij “een tsunami van deconsumptie” noemde. Mensen kunnen tegenwoordig zelfs geen stuk zeep meer betalen, beweerde hij. Als hij gelijk krijgt, dan gaat het niet enkel flink stinken in de winkels, maar zal de omzet van Carrefour gewoon kelderen. En u weet hoe dat dan gaat: de beurs anticipeerde alvast door het aandeel Carrefour richting Marianentrog te sturen. Basislesje economie: de beurskoers weerspiegelt de door beleggers verwachte opbrengsten van een bedrijf. Ze zien de bui al hangen.

Echt eten

En dan nog dit: gratis bestaat wél! Oplettende lezertjes hebben het gemerkt: deze Filet Pur zat niet achter de paywall, en dat zal ook voor de volgende afleveringen het geval zijn. Heeft niks te maken met de strijd tegen de inflatie, maar alles met een Groot Nieuw Project dat RetailDetail eerstdaags officieel zal aankondigen en waarover ik dus nog helemaal niks ga verklappen.

Ik moet namelijk dringend naar de winkel om mijn budget te boosten met een flash e-deal van vijf euro. U niet, misschien? Mocht u straks staan twijfelen voor het koekjesschap, dan breng ik u graag de heldere richtlijn in herinnering die Michael Pollan meegaf in zijn intussen vijftien jaar oude maar nog steeds aanbevelenswaardige boek In Defense of Food: an Eater’s Manifesto. En dat gaat zo: Eat food. Not too much. Mostly plants. Voilà. Zo eenvoudig kan het zijn.

Met food bedoelde hij écht eten. Geen wedersamengestelde gebakken lucht op basis van gerehydrateerde onzin die wordt bijeengehouden door emulgatoren, stabilisatoren en geleermiddelen. Capisce? Geen dank! Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snackproducent Van Geloven sluit Mora-fabriek in Mol

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN