RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevCarlsbergColruyt GroupLotus BakeriesMondelezRayonSparTiense Suikerraffinaderij
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Kwakkels en verzinsels

icon
Food10 februari, 2023
Shutterstock.com

Wordt volksverlakkerij de norm in de nochtans prachtige FMCG-branche? Het valt te vrezen. Gelukkig kan de sector rekenen op een gepeperde Filet Pur, baken van vertrouwen, om enkele hardnekkige mythes te ontkrachten.

Klakkeloos

Er werden afgelopen week weer flink wat onwaarheden en alternatieve feiten over onze foodretailers verkondigd in de media. Dan is het aan Filet Pur om deze mooie industrie te verdedigen, uiteraard. Wie anders zal het doen? That’s What Friends Are For, nietwaar? Waarbij we van de gelegenheid misbruik maken voor een klein eresaluut aan die zopas overleden liedjesschrijver, dat ook.

Neem nu De Tijd, doorgaans toch een krant die zich een air van sérieux aanmeet. Maar wat lazen we in de weekendkrant? “Retailers zijn zware onderhandelaars die niet altijd faire praktijken gebruiken. Je hebt een afspraak om te onderhandelen en ze zetten je gewoon in een vergaderzaal, twee uur lang, zonder water of koffie. Ze laten je gewoon wachten.” Woorden van Tiense Suiker-CEO Guy Paternoster die door de journalist van dienst klakkeloos voor waar werden aangenomen, en die zonder factcheck in de krant verschenen. Tja, Paternoster ligt naar eigen zeggen in conflict met een grote retailer. Niet verwonderlijk, als je verzinsels verspreidt.

Ik kan u uit eerste hand bezweren: nooit meegemaakt, in al die tientallen jaren dat ik bij retailers op bezoek kom. Echt niet. Stipte mensen. Vriendelijk en correct. Vaak zelfs hartelijk. Altijd koffie gekregen ook. Of thee. Met een koekje. Soms een chocolaatje (tip: dat heb ik liever, en bij voorkeur fondant, maar je hoort me niet moeilijk doen). Dus?

Onbetaalbaar

Nog zo’n kwakkel: “De klanten betalen genoeg, maar er blijft te veel kleven bij de supermarkten.” Dixit Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir, die ook bevoegd blijkt te zijn voor appelen en peren. Fruittelers klagen omdat ze van de grote boze supermarkt te weinig geld krijgen om de stijgende kosten te dekken. What’s New Pussycat? Supermarkten verdienen ook al niks, toch? Het is de simpele werking van de vrije markt, zoals we die al leerden op de middelbare school: er is een overaanbod, en dan zakt de prijs. Al zeker voor een generiek product: geen onderscheidend vermogen, dus geen prijszettingsmacht.

Wishin’ and Hopin’ zal niet volstaan. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Jan Boone, die elk jaar meer geld eist voor zijn koekjes en er nog vlotjes mee weg komt ook. Tja, dat is marketing. Een beetje geholpen door de tijdsgeest ook. Want wat doen mensen om hun miserie te vergeten? Geen pinten drinken: het is Tournée Minérale en bovendien wordt bier gewoonweg onbetaalbaar – dat zeggen wij niet, dat geeft Carlsberg zelf toe en wie zijn wij om hun woorden in twijfel te trekken? Nee, mensen zoeken troost in een speculoosje, tot grote vreugde van de aandeelhouders van Lotus Bakeries. Suiker is het nieuwe alcohol. Even ongezond, maar ondanks die forse prijsverhogingen nog nét iets betaalbaarder. Dat aandeel, daarentegen…

Gepeperd

Iedereen komt als je “territoriale leverbeperkingen” roept: tot nu toe gaat het ook met het aandeel Mondelez redelijk goed, maar de vraag is hoe lang nog, want dat jarenlang aanslepend Europees onderzoek naar mogelijk machtsmisbruik en onheuse handelspraktijken bij de koekjes- en chocoladefabrikant nadert stilaan zijn ontknoping en die belooft niet gesuikerd, wel flink gepeperd te worden.

Moeten we ons verwachten aan nog duurdere Oreos? De multinational heeft al een potje van 300 miljoen euro opzijgezet in de hoop tot een redelijke schikking te komen met de acolieten van mevrouw Vestager, maar dat is zoals bekend een harde tante: in het slechtste geval loopt een boete op tot 10% van de wereldwijde omzet, die een slordige 30 miljard euro bedraagt. Oeps, daar moet je véél Leo’s voor verkopen. Nu ja, ze maken miljarden winst en AB InBev kwam er destijds ook met 200 miljoen vanaf. Zakgeld.

Halfbakken

Dat er op die lekkernijen van Lotus en Milka geen prominente Nutri-Score te bespeuren valt, dat blijkt evenwel een strategische blunder van formaat. Een dikke vette rode E op de verpakking is namelijk een verrassend sterk verkoopargument. Want dat gezondheid een fundamentele consumptietrend zou zijn, dat is ook alweer zo’n halfbakken leugen: liefst één derde van de shoppers kiest consequent voor de minst gezonde optie, blijkt uit nieuw academisch onderzoek. Hun redenering? Als het gezond is, zal het wel niet lekker zijn. Voilà. Ferrero & Co kunnen hun schimmige No-Nutriscore Alliance nu wel opdoeken: ze schieten in eigen voet. 

Afgaande op de eerste foto’s is er aan onweerstaanbare koekjes, chips en chocolade ook geen gebrek in die nieuwe Spar For You kiosken waarmee Colruyt Group net als z’n concullega’s Delhaize, Foodmaker en Exki de grote cateringbedrijven de duvel wil aandoen. De slimme autonome winkel vervangt het domme bedrijfsrestaurant, en de allerslimste automaten zijn uiteraard die van de nerds van Smart Technics, precies omdát ze niet de allergezondste pretenderen te zijn. Gewiekst!

Evenmin is er sprake van Tears at the Birthay Party bij Rayon, de onlinesuper die z’n eerste verjaardag viert op kosten van de Colruyts. CEO Stéphane Ronse neemt zelfs zonder schroom het woord ‘rentabiliteit’ in de mond. Stel je voor. Maar eerst gaat het gaspedaal dieper op de marketingafdeling.

Filantropie

Om al die investeringen te kunnen blijven financieren, steekt Jef nu wel zijn lege hand naar ons uit: hij komt bedelen, zowaar. Omdat de banken geen gratis geld meer uitdelen, moeten wij het dan maar doen, arme consumenten. Alsof het voor ons géén crisis is, misschien? Say a Little Prayer, Jef! Vraag maar aan de grote merkfabrikanten: die zien nu – eindelijk – de consumenten afhaken omdat de prijzen al te sterk omhooggingen. Tot niemands verbazing.

Trouwens, die zogenaamde groene obligatie heeft meer weg van een als belegging vermomde liefdadigheidsactie, als we de financiële experten mogen geloven: na aftrek van de commissie en de roerende voorheffing betaalt de opbrengst hooguit de blokjes Boni goudse kaas bij het alcoholvrije aperitief straks. Maar die zijn dan ook wel 40% duurder dan een jaar geleden. Zo is het altijd wat. Weekend, bijvoorbeeld, straks. Geniet ervan en vergeet niet: What the World Needs Now Is Love. Toch? Tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Wordt volksverlakkerij de norm in de nochtans prachtige FMCG-branche? Het valt te vrezen. Gelukkig kan de sector rekenen op een gepeperde Filet Pur, baken van vertrouwen, om enkele hardnekkige mythes te ontkrachten.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    [Filet Pur] Uit de nek gekletst

    Vliegen de deur uit: gewaardeerde medewerkers, verlieslatende filialen en minderwaardige hamburgers. En wat horen we waaien: staat het Gele Gevaar wérkelijk te koop? Dát is pas een vraag voor Filet Pur!

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Pauwels Sauzen blijft verrassen

    (publireportage) Pauwels Sauzen, opgericht in 1909 en bekend van in de frituren, lanceerde in 2021 onder zijn eigen merk een retailassortiment. Vorig jaar werden grote stappen gezet in dit foodretailkanaal want vandaag is het merk haast niet meer weg te denken in de supermarkt.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN