RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Bio-PlanetCarrefourColruytDelhaizeFrieslandCampinaGreenyardJDE Peet'sMereMondelezMyPriceNestléTony's Chocolonely
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Laaggeprijsde lulkoek

icon
Food23 februari, 2024
Shutterstock.com

Onderscheidend assortiment, onweerstaanbare merchandising, onklopbare prijzen: Russen komen ons een lesje foodretail demonstreren. Terug naar de essentie, ons voorbereidend op een oorlogseconomie. Daar gaat Filet Pur toch niet mee lachen, zeker?

Van moetens

Slaan en zalven tegelijk: niet alleen uw favoriete column kent er wat van, ook Carrefour-baas Geoffroy Gersdorff draait er z’n hand niet voor om. Die zet meer dan ooit in op huismerken en keilt zonder pardon grote A-merken uit de rekken omdat ze niet meewillen met de koopkrachtacties. Maar hij lanceert tegelijkertijd wél een warme oproep naar z’n leveranciers om constructief samen te werken. U kent het verhaal: een retailer die het over win-win heeft, wil gewoon twéé keer winnen.

Terwijl u dit leest, luisteren zowat 400 fabrikanten geveinsd geboeid naar zijn speech over partnerschap, opportuniteiten en duurzame groei. Tja, de retailer heeft hun medewerking nodig, om dit jaar uit de rode cijfers te geraken. Het is van moetens. Hij hoort het ons niet graag zeggen, maar dat 2023 een grand cru werd voor Carrefour België, was immers mede te danken aan die woelige periode bij de leeuwen. En zo’n cadeau gaan ze in Zaventem dit jaar niet meer krijgen, dat beseffen ze zelf ook wel. Komt het goed? Dat zal niet alleen van die leveranciers afhangen, maar ook en vooral van de vakbonden, uiteraard. Waarmee de topman al minstens éven constructieve gesprekken voert. Benieuwd.

In de voet geschoten

Er zijn fabrikanten die niet wachten op een boycot om zichzelf domweg in de voet te schieten. Kijk naar Nestlé bijvoorbeeld, dat z’n consumenten richting huismerken jaagt door de prijzen naar duizelingwekkende hoogten te stuwen. Vooral in Europa staan de volumes flink onder druk. Of kijk naar Mondelez, dat in de verste verte niet van plan is om Rusland te verlaten, en zich van z’n kleinste kant laat zien door Tony’s Chocolonely voor de rechter te dagen wegens een provocerend grapje. Een betere wereld is aan topman Dirk Van de Put schijnbaar niet besteed: “Och, onze beleggers liggen daar niet wakker van”, verklaarde hij aan de Financial Times. It’s all ‘bout the dum dum didudumdum.

Schrik van Poetin, dat speelt ook mee, en kan je hem dat kwalijk nemen? Want ja, wél uit Rusland vertrekken – ook al is het maar gedeeltelijk – kost een aardige duit, zoals koffieproducent JDE Peet’s ondervond: ook het moederbedrijf van Douwe Egberts ziet de de volumes dalen als gevolg van excessieve prijzen. Miserie troef evenzeer bij FrieslandCampina: als mensen minder koffie drinken, dan ook minder melk. Dat kost een pak jobs. Alleen Greenyard komt goed weg met “noodzakelijke en succesvolle” prijsverhogingen. Maar ja, die bevoorraadt zowat het hele groenten- en fruitrayon. Er is gewoon geen alternatief.

Alles moest weg

De start van het wijnfestival kon qua timing amper beter voor Delhaize. Dat die verduivelde Tournée Minérale nog bezig is, zal ze er in Kobbegem niet van weerhouden om enige flessen te ontkurken, nu alle 128 filialen minder dan een jaar na de aftrap van dat fameuze toekomstplan een bereidwillige koper hebben gevonden. Santé! Alles moest weg: er liep ook hier een 2+1 of zelfs 1+1 gratis actie blijkbaar, afgaande op het aantal ondernemers dat de hand wist te leggen op een tweede of derde winkel. Maar goed, nu kan het échte werk beginnen. Frans Muller wacht ongeduldig op de eerste cijfers, rekenmachine in de hand.

Over rekenen gesproken: laagste prijzen of niet, Colruyt gaat de arme rundveehouders een centje extra betalen. 30 cent per kilo om precies te zijn. Onder zachte dwang weliswaar, en ervan uitgaande dat de concurrentie wel zal volgen, maar toch. De retailer haalt daarvoor het geld waar het zit: niet bij de banken en de holdings, wel in Luxemburg. Daar opende namelijk de eerste Bio-Planet, meteen de grootste biowinkel van het hele Groothertogdom. Het zal niet de laatste zijn, belooft Halle. De meeste Luxemburgers zitten er warmpjes bij en kunnen die dure bioproducten dus makkelijk betalen.

Imagoverlagende agressor

En dan nog dit. Ondergetekende is een zelfverklaarde foodie, die geen nee zegt tegen een exclusieve delicatesse meer of minder. En zeg nu zelf: gerookte varkensoren, waar vind je dat nog? Niet bij de Keurslager, evenmin bij Cru, laat staan bij Delhaize. Een kleine omweg langs Opwijk of Boussu – en sinds gisteren ook Boom – volstaat echter om deze bijzondere lekkernij te bemachtigen, en dan nog voor geen geld ook. Met dank aan MyPrice, dat deze week geheel ten onrechte in de media werd afgeschilderd als een imagoverlagende en marktverstorende indringer. Ook door uw dienaar, trouwens.

Laten we wel wezen: we moeten blij zijn met die nieuwkomer, toch? Een ware verrijking voor het foodretaillandschap is dit immers: één van de weinige supermarkten met een écht onderscheidend assortiment. Dat een doorsnee Colruyt Laagste Prijzen als een luxueus paleis van warme gezelligheid oogt in vergelijking met de kille verkoophal van de Siberische agressor, is slechts een detail: het product is hier de oorlogsheld. “Pile it high and sell it low”: retailgoeroe Bernardo Trujillo zou trots op je zijn, Dmitri!

Licht op rood

Retail zoals retail bedoeld is, terug naar de naakte essentie in tijden van toenemende schaarste: dat is er boenk oep, zoals wij in Antwerpen zeggen. Petje af, hoor. Eén klein probleempje slechts: er ligt Litouwse lulkoek in de rekken. Het is ondanks de misleidende naam wel degelijk een nieuwe invalspoging van dat Russische Mere. En met Russen doen we in deze oorlogstijden geen zaken, punt. Ze spelen dan wel verstoppertje, maar hun amateurisme kunnen ze niet verbergen.

Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat, zei de Deense Nobelprijswinnaar Niels Bohr ooit. Maar in dit geval wil ik wel een pronostiekje wagen: ook deze keer zal het wellicht niet lang duren. Svetofor – want zo heet het Krasnojarskische moederbedrijf van Mere en MyPrice – betekent “verkeerslicht”. Stoplicht is misschien een betere vertaling. Het staat op rood, zoals hun logo. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 mei, 2025
    Internationale expansie stuwt Lidl naar recordomzet

    Lidl heeft afgelopen boekjaar opnieuw een forse omzetstijging gerealiseerd, die in grote mate te danken is aan winkelopeningen op internationale markten. De discounter stuurt zijn omnichannel- en non-foodstrategie bij.

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Walmart schrapt 1.500 banen: neemt AI over?

    Walmart kondigt aan 1.500 banen te schrappen in een ingrijpende reorganisatie. Het gaat vooral om kantoorfuncties in technologie, e-commerce en de advertentiedivisie Walmart Connect. Hebben de techmedewerkers zichzelf overbodig gemaakt?

  • icon
    Food22 mei, 2025
    Poké-keten Hawaiian rondt expansiegolf af in Den Haag

    De Belgische pokébowlformule Hawaiian heeft zijn vijftigste vestiging geopend in Den Haag. De snelle expansiegolf van de laatste jaren bereikt daarmee een eindpunt: nu wil de keten gaan focussen op verfijning in plaats van uitbreiding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin19 mei, 2025
    Bloemenhal na een jaar opnieuw failliet
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Inno gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN