RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AIMAldiCarrefourCoca-ColaColruytDanoneDelhaizeLidlNestléPepsiCoUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Moe en blut

icon
Food28 april, 2023
Shutterstock.com

Verbazende cijfers, lepe PR-campagnes, laffe maffiapraktijken, exorbitante prijsverhogingen en wanhopige stakers : Filet Pur spit de bittere waarheid naar boven en ontdekt en passant de Harry Potter van de Belgische foodretail.

Bonne chance

Met 89 minder winkels toch 91 miljoen euro meer omzet draaien: Carrefour België kan dat. Blij dat ze van die rommel vanaf zijn en bonne chance, Musketiers! Een vergelijkbare omzetgroei van 9,9%: dat was lang geleden. En niet alleen door hogere prijzen, ook de volumes stegen. Toch verdient deze topprestatie enige nuance: een jaar geleden lagen er gewoonweg amper producten in de rekken, wegens die aanslepende logistieke problemen, weet u nog? Met zo’n zwakke vergelijkingsbasis is groeien nét iets makkelijker.

Bovendien kreeg Carrefour een zetje in de rug van de vriendelijke collega’s van Delhaize – of toch van hun vakbonden: vooral de Brusselse winkels draaiden in maart recordomzetten als gevolg van de stakingen bij de concurrentie. Maar toch: ook in januari en februari was er groei, en het herstel was in het derde kwartaal van het verliesjaar 2022 al ingezet. Zelfs de hypermarkten groeien weer, ook al gaat dat in tegen alle natuurwetten. Hypermarkten mogen dan al de kathedralen van de foodretail zijn, wie gaat er nog naar de kerk? Je zou Geoffroy Gersdorff welhaast gaan verdenken van magische krachten. De Harry Potter van de foodretail, dames en heren! Hij hoeft maar “Diminuendo!” te roepen en de problemen verschrompelen. Knap!

Service is overroepen

Al is hij niet te beroerd om zelf ook een kanttekening te maken: de hoge loonkosten in de hypermarkten zijn simpelweg onhoudbaar. Vertel ons iets nieuws, Geoffroy! Maar geïntegreerde winkels verzelfstandigen is momenteel geen piste voor de tovenaar. “Momenteel”: belangrijke nuance. Mogelijk heeft hij geen zin in maandenlange stakingsacties en blokkades. Wie wel? Maar als Delhaize er tegen eind dit jaar in geslaagd zal blijken om dat duivelse franchiseringsplan toch door te drukken, tja, wie gaat de concullega’s dan nog tegenhouden?

Bon, voorlopig beperkt de retailer zich nog tot de klassieke kostenbesparingen: zo mogen de klanten tegenwoordig zélf de producten uit de omverpakking halen, omdat de medewerkers daar geen tijd voor hebben. Service is zo overroepen.

Waar het pijn doet

Of Carrefour dit jaar weer winst maakt, zal deels afhangen van de actievoerders bij Delhaize. Die zijn moe, en vooral blut. Bang ook van de deurwaarder, die dwangsommen dreigt op te leggen. Het is nu al zo ver gekomen dat de retailer dan maar zélf enkele winkels sluit. Waar zijn die piketten als je ze nodig hebt? Enkele woedende stakers zijn hun rode boekje te buiten gegaan, blijkbaar. Het dreigt een guerrillaoorlog te worden. Maar geweld is de laatste toevlucht van de incompetente mens, zoals Isaac Asimov treffend verwoordde. De truc met de motorolie is ook niet voor herhaling vatbaar.

De vakbonden zelf blijven intussen stoer volhouden dat ze met gerichte acties hun favoriete werkgever onder druk zullen blijven zetten. Dat is de afgelopen dagen wel gebleken, met de zoveelste blokkade in het distributiecentrum in Zellik. Verandering van strategie, grijnsde een délégué in de krant. Raak ze waar het pijn doet. Met lege rekken bij de aangesloten winkels in de aanloop naar een lang weekend, bijvoorbeeld. Zou het enthousiasme bij die 200 kandidaat-overnemers nog altijd even groot zijn? Nu ja, alsof de retailer piketten nodig heeft om de winkelbevoorrading in het honderd te laten lopen. Dat kunnen ze heus zelf ook wel, hoor.  

Snel terugverdiend

Paniek heerst intussen bij Aldi, waar de cijfers schaamrood kleuren. Nu de familieleden eindelijk weer door één deur kunnen, laten de managers het afweten. Zo is het altijd wat. Opperbaas Torsten Hufnagel haalt de grove borstel boven: de grootste herstructurering uit de geschiedenis, belooft hij. De toenadering tussen noord en zuid gaat op pauze, eerst moet de rekening kloppen. Het hele bedrijf davert op z’n grondvesten. Maar niet in België, verzekert de directie. De cijfers echter blijven strikt geheim.

Bij de aartsrivalen van Lidl daarentegen bedachten ze een listige strategie om die recordverliescijfers van vorig jaar weg te werken: de prijzen gaan er omlaag. Er moet ergens een geniale redenering achter zitten, maar welke? Filet Pur zal het u zeggen: die 250 producten, dat is geen prijsoorlog, dat is PR. En de investering is al terugverdiend, want alle media gingen erin mee. Inclusief uw favoriete bron van retailnieuws, uiteraard.

Hoger, hoger

Het contrast met de merkfabrikanten kan niet groter zijn. De inflatie daalt misschien licht, maar niet voor voeding. ‘t Zal wel zijn: de Coca-Cola werd 20% duurder en daar dronk de consument geen druppel minder om. Slik. Ook bij Danone bleef de verkoop op peil ondanks 10% duurdere yoghurtjes. Zelfde verhaal bij Nestlé, dat nu z’n diepvriespizza’s (deels) afstoot. Unilever ontkent in alle toonaarden dat het van de inflatie profiteert om de marges op te krikken: de multinational rekent naar eigen zeggen “slechts” driekwart van de kostenstijgingen door. Bij PepsiCo daarentegen vinden ze het nu welletjes: de prijzen zullen er dit jaar niet meer stijgen, of toch niet overdreven veel.

Die merkfabrikanten verhogen de prijzen overigens niet voor hun plezier, en zelfs niet om hun aandeelhouders een plezier te doen. Nee, het gaat hen enkel en alleen om de toekomst van onze planeet. Er is geld nodig om klimaatneutraliteit te bereiken tegen 2050. Als we op de retailers moeten rekenen, dan komt dat er immers nooit van. Die zijn te druk bezig met niet alleen elkaar maar ook hun leveranciers kapot te maken. En bij uitbreiding dus de hele wereld.

Maffiapraktijken

Het echte Kwaad, dat zijn immers de vermaledijde retailallianties die enkel bestaan om fabrikanten het geld uit de zakken te kloppen zonder noemenswaardige tegenprestaties. Dat zeggen wij niet, dat zegt de associatie van merkfabrikanten, die erop rekent dat de Europese Commissie eindelijk eens en voorgoed een einde stelt aan die maffiapraktijken. We zijn benieuwd.

Er loopt in elk geval wél een onderzoek naar drie inkoopallianties die niet écht inkoopallianties zouden zijn. Waaronder AgeCore, heeft Colruyt al toegegeven. ’t Is maar dat u het weet. En wie de andere twee zijn, dat kan u vast zelf wel raden, nietwaar? Ik dacht het al. Geniet van het lange weekend en tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Verbazende cijfers, lepe PR-campagnes, laffe maffiapraktijken, exorbitante prijsverhogingen en wanhopige stakers : Filet Pur spit de bittere waarheid naar boven en ontdekt en passant de Harry Potter van de Belgische foodretail.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food29 september, 2023
    Ahold Delhaize bundelt krachten met Rewe en E.Leclerc

    Ahold Delhaize treedt toe tot Eurelec, de inkooporganisatie die werd opgericht door Rewe en E.Leclerc. Vanaf 2025 gaan de drie Europese retailreuzen samen inkopen om Europese prijsverschillen aan te pakken.

  • icon
    Food29 september, 2023
    [Filet Pur] Twee keer niks

    Opgepast: nu wordt het Gele Gevaar pas écht gevaarlijk! In Halle zetten ze zich al schrap, in Kobbegem geldt terreuralarm. En is er in Fleurus écht een nieuw Makro-scenario in de maak? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food29 september, 2023
    Louis Delhaize vraagt toegevingen personeel om Cora te redden

    De directie van de groep Louis Delhaize wil hypermarktketen Cora weer op de rails krijgen en vraagt daarvoor inspanningen van het personeel. De vakbonden vrezen dat dit slechts een manoeuvre om de hypermarktketen te kunnen verkopen.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

  • icon

    Food22 september, 2023

    Einde (S)Match: collectief ontslag ingezet

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN