RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • RetailHunt Singapore
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CRU
  • Onderwerpen Filet Pur
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Filet Pur: Niet voor gevoelige kijkers

icon
Food23 september, 2022
Filet Pur Shutterstock
Shutterstock.com

De slachtofferrol zit sommige fabrikanten als gegoten. Edoch: een karikatuur van een debat op de Vlaamse televisie, dat leidt onvermijdelijk tot een giftige Filet Pur…

Angst voor represailles

Schrijnende beelden waren het. Schokkend, zelfs. En dat op een vrijdagavond, aan het eind van een uitputtende werkweek, wanneer een mens na het uitsturen van z’n wekelijkse nieuwsbrief eigenlijk eerder nood heeft aan een goed boek, een glas wijn en een schaaltje olijven van deugdelijke kwaliteit. Het werd een stomp in de maag, echter. Eerlijk gezegd, die Annelies Beck had ons wel even mogen verwittigen: “Deze beelden zijn niet geschikt voor gevoelige kijkers”, of iets van die strekking. Wat ze dus niet deed. Schuldig verzuim, op z’n minst.

Hoewel. Misschien waren het niet zozeer de beelden op zich die ons recht naar de keel grepen. Per slot van rekening kregen we enkel drie donkere silhouetten te zien. Van anonieme kroongetuigen die vooral niet herkenbaar in beeld wilden komen, uit panische angst voor pijnlijke represailles. Van wie? Dat bleef nog even onduidelijk. Poetin misschien? De maffia? Of Xi Jinping?

Gewetenloze booswichten

Het was vooral de klankband die ons de rillingen door het lijf joeg. Akelig achtergrondmuziekje. Met griezelig vervormde stemmen gaven de onzichtbare getuigen blijk van hun wanhoop. Met de rug tegen de muur stonden ze, in hun strijd van David tegen Goliath. “Het zijn bikkelharde onderhandelingen. We zijn hopeloos verloren tegen hun macht,” sprak een grafstem. Wie die “hun” dan mochten zijn? De vermaledijde supermarkten, inderdaad. Gewetenloze booswichten die niet wakker liggen van de koopkracht van de consumenten, enkel van hun eigen marktaandeel.

Toegegeven, het oogde op het eerste gezicht redelijk geloofwaardig. Maar toch: waren dat échte fabrikanten? Kom, kom. Even serieus. Uiteraard niet. Wie gelooft dat werkelijk? Daarvoor kwamen die schimmen nog veel te herkenbaar in beeld, met hun enigszins opvallende uiterlijke kenmerken: zeker die ene met z’n bril en – we zeggen het zoals het is – eerder grote oren, of die andere met z’n wuivende bles. Geen merkleverancier die je zo gek krijgt om dat onverantwoorde risico te nemen, als inkopers dan toch zo meedogenloos en rancuneus zouden zijn. Of niet? 

Dovemansgesprek

Nee, dit was duidelijk een goed ingeoefend toneeltje. Een leep een-tweetje tussen Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, en de redactie van Terzake. Kwestie van de gevoelens van de argeloze kijker op perverse wijze te bespelen, als voorgerechtje in de aanloop naar het debat tussen de vertegenwoordigers van de twee betrokken partijen: “de” foodretailers en “de” fabrikanten. Ah ja, ’t zijn toch allemaal dezelfden, dus we veralgemenen er op los.

Nu ja, debat? Een dovemansgesprek, uiteraard. Dat hebben ze bij Terzake het liefst. Politici luisteren toch ook niet naar elkaar als er een camera in de buurt is? Anders ook niet, trouwens, maar dan valt het minder op. Stel je zomaar even voor dat er twee tot een redelijk compromis zouden komen, live on camera. Mevrouw Beck zou van haar stoel donderen. Sensatie, dat wel. Maar geen gezicht. In elk geval, dat tafereel bleef ons bespaard, en de zin van het gesprek-dat-er-geen-was ontging ons compleet. Zonde van de zendtijd.

Industrieel erfgoed

Dat het anders kan, zullen we bewijzen op 20 oktober: ter gelegenheid van het Trade & Shopper Marketing Congress onthullen we dan de resultaten van een exclusief onderzoek bij merkfabrikanten en foodretailers, over de impact van de huidige crisissen op de onderlinge samenwerking. Meer zelfs: er staat ook een cursusje “hoe kom ik weg met slimme prijsverhogingen” op het programma. Omdat wie nu met de rug tegen de muur staat gewoon slecht voorbereid was.  Met verder ook sprekers van onder andere Aldi, Pietercil Delby’s en Pauwels Sauzen. Voor tickets is het langs hier.

Dat het anders kan, bewees deze week ook CRU, de onvolprezen versmarkt van Colruyt Group, die donderdag haar vierde vestiging opende op een prachtige locatie, in een sjiek verbouwd stukje industrieel erfgoed. Het mocht wat kosten, had Jef in een gulle bui gezegd. En dan had hij het niet enkel over het in ere herstelde stucwerk, de glimmende loodgieterij en de gloednieuwe ledverlichting, maar ook over de zorgvuldig geselecteerde assortimenten van tientallen trotse ambachtelijke producenten. Echte partners, die dan ook eerlijk loon naar arbeid krijgen, zo lang de begoede foodies het willen betalen. Geen valse noot te bespeuren.

Overwinsten?

Want ja, fabrikanten uitpersen om de laagste prijs af te dwingen? Key account managers het mes op de keel zetten teneinde de marges te optimaliseren? KMO’s het faillissement injagen om concurrenten de loef af te steken? Daar doen ze niet aan, in Halle. Koopkrachtcrisis of niet, er zijn ethische grenzen. En die beschuldigingen van “landroof” dan, door een handvol boze boeren? Mja, “roof”, dat is toch nog wat anders dan viermaal de vraagprijs bieden? Dachten wij zo.

Het is per slot van rekening al erg genoeg, met die uit de hand lopende energieprijzen en de overwinsten die daar voor groene-energieproducenten-met windparken-op-zee mee gepaard gaan. Toch?

Ho maar, wacht eens even… Filet Pur gaat toch niet suggereren dat… Welnee, natuurlijk niet! Enfin, tot volgende week!

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
Filet Pur Shutterstock

De slachtofferrol zit sommige fabrikanten als gegoten. Edoch: een karikatuur van een debat op de Vlaamse televisie, dat leidt onvermijdelijk tot een giftige Filet Pur…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food8 december, 2023
    Onrust om reorganisatie bij Mondelez in Herentals

    Mondelez investeert veertig miljoen euro in zijn koekjes- en chocoladefabriek in Herentals, maar haalt er tegelijk de productie van paaseitjes weg. Hoewel er geen naakte ontslagen vallen, reageren de vakbonden ongerust.

  • icon
    Food8 december, 2023
    [Filet Pur] Klein bier

    Het Belgisch kampioenschap armworstelen is dan toch begonnen, maar dat betekent nog niet dat de prijzen écht gaan dalen. En wat is het verband tussen e-commerce en verse vis? Of tussen wortelen en BDSM? Filet Pur onthult!

  • icon
    Food8 december, 2023
    Hoe deze “Lego van de voeding” een revolutie op gang wil trekken

    De Belgische start-up Winning Foods heeft een gezond en makkelijk concept ontwikkeld met diepgevroren bouwblokken om maaltijden mee samen te stellen, naar het voorbeeld van Lego, dus. De eerste testgezinnen gaan ermee aan de slag.

Meest gelezen
  • icon

    Food16 november, 2023

    [Analyse] Merkpositionering Delhaize krijgt rake klappen

  • icon

    Food15 november, 2023

    Stakingen in magazijnen Aldi, Colruyt en Delhaize

  • icon

    Mode20 november, 2023

    H&M opent compact winkelformaat in Turnhout

  • icon

    Food13 november, 2023

    Delhaize vindt overnemers voor 21 bijkomende supermarkten, teller staat op 72

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN