RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AlvoBen & Jerry'sColruytCoMarkt/CoMarchéDelhaizeIntermarchéJumboMatchPieter PotSmatchUnilever
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Provisoire prietpraat

icon
Food22 maart, 2024
Shutterstock.com

Hoe voorlopig is een tijdelijk uithangbord? Is er in de harde FMCG-wereld nog ruimte voor naïeve wereldverbeteraars? Ervaren avocado’s pijn? Prangende vragen alweer, maar iemand moet ze stellen. Niet voor gevoelige lezers, deze Filet Pur.

Potten breken

Hardnekkig steeds hetzelfde proberen en toch een ander resultaat verwachten: dat was volgens mijn goede vriend Albert Einstein de definitie van waanzin. Afgaande op die omschrijving zou je kunnen concluderen dat er véél waanzinnige managers en ondernemers rondlopen op deze aardkloot, maar wereldverbeteraar Jouri Schoemaker is er daar níét een van. Hij blijft wel koppig beweren dat een verpakkingsvrije webwinkel rendabel kan worden, maar hij belooft dat hij het deze keer helemaal anders gaat aanpakken. Als dat maar geen prietpraat is.

Want ja, met een grote pot geld van zijn idealistische fans maakt Pieter Pot volgende week dus écht zijn duurzame doorstart, ook bij ons. De startup gaat de bokalen niet langer zelf vullen en weer afwassen, beperkt de bezorgtijden en verlaagt het statiegeld naar één euro. Of dat zal volstaan om weer potten te breken, zullen we snel weten. Het blijft immers een breekbaar model, en scherven brengen maar geluk tot je je eraan snijdt. Of de trouwe klanten blij zijn met de regeling voor de oude statiegeldtegoeden die Schoemaker voorstelt, is ook een open vraag. Ze krijgen tenminste nog íéts, in tegenstelling tot de andere schuldeisers.

Dwaze sekte

Met idealen hoef je sinds het vertrek van Paul Polman bij Unilever niet meer af te komen: hèhè, ze zijn er eindelijk van af, van die activistische lastposten van Ben & Jerry’s. Als je een bende overjaarse idealistische hippies overneemt, dan weet je wat je in huis haalt: een zootje ongeregeld waar geen land mee te bezeilen valt. Bemoeials die per se uitgesproken standpunten menen te moeten innemen over de klimaatopwarming en de oorlog in Gaza, in plaats van gewoon te doen waarvoor ze betaald worden: zoveel mogelijk ijsjes verkopen tegen een zo hoog mogelijke prijs. Hoe moeilijk kan het zijn?

Het geduld van topman Hein Schumacher is allesbehalve eindeloos, dus ijskoud besliste hij: die dwaze sekte moet per direct de deur uit. Ongezonde en milieuonvriendelijke rommel is het per slot van rekening, die overdosissen suiker in energieverslindende diepvrieskisten. Korte metten daarmee. Unilever verdient veel meer centjes met cosmetica en onderhoudsproducten. Dat die vol microplastics zitten, en verpakt in onbetamelijke hoeveelheden wegwerpplastic, dat is een probleem voor later, als de balans is opgekuist. De beleggers applaudisseren.

Tijdelijk overtijd

Vorige week voorspeld, deze week bevestigd: de Vlaamse exit van Intermarché is een feit, geheel volgens de verwachtingen. Wat hadden die verdwaalde Musketiers hier ook te zoeken? De overnamehonger van Colruyt Group bleek nog niet helemaal gestild: na Match en Smatch was er nog wat plaats voor een dessert, in de vorm van die twee schromelijk verwaarloosde supermarkten in Tienen en Aarschot. Waar de marktleider al wel winkels heeft, maar toch nog voldoende potentieel ziet. Ik denk dat het simpel is: heb je waar dan ook een supermarkt op overschot, bel dan Halle en suggereer dat Jumbo ook interesse heeft. Deal binnen de tien minuten!

Intussen is de ombouw van 38 van de 57 overgenomen Match- en Smatch winkels naar het provisoire merk CoMarkt/CoMarché volop bezig: tegen 8 april moet die operatie zijn afgerond. Goed nieuws voor de klanten: de prijzen zakken er met minstens 10%, terwijl er voorlopig weinig verandert qua aanbod, medewerkers en openingsuren. Ze boffen maar: de koelmeubels worden er nog niet vervangen door zo’n ijzige reuzenfrigo. Tijdelijk is bij Colruyt een heel relatief begrip, weliswaar. Bij de voormalige Alvo in Bouwel hangt dat interimaire CoMarkt-enseigne nu vijf jaar aan de gevel, en ook de vroegere AD Delhaize in Humbeek draagt diezelfde tussentijdse naam al trots sinds de overname in de zomer van 2020. Zo zie je maar.

Niet knijpen!

En dan nog dit. Dat supermarkten ruwweg de helft van hun avocado’s moeten weggooien omdat kieskeurige shoppers er onophoudelijk in knijpen, is genoegzaam bekend. Wat wil je ook? Als er “eetklaar” op de sticker staat, kan je ervan op aan dat je bij het opensnijden thuis een bruine smurrie aantreft. Als er geen sticker op zit, dan koop je een steen die nog weken oneetbaar blijft. Zeker als de retailer in kwestie het nodig vindt om die tropische vrucht in de koeling te leggen. Jawel, Colruyt, ik heb het over u.

Alleen bij Jumbo gaat de verkoop van avocado’s de hoogte in, tenminste toch in de winkels die zo’n nieuwerwetse avocadoscanner hebben geïnstalleerd. Knijpen is niet meer nodig: dat röntgenapparaat vertelt je haarfijn hoe rijp de dure en weinig duurzame vliegtuigvrucht precies is. Met voorspelbaar resultaat: juichende hipsterklanten stromen toe, het marktaandeel van het Gele Gevaar breekt records, de concurrentie siddert en beeft en onze Grote Roerganger begint welhaast aan zichzelf te twijfelen. Sterk!

Weetje: de naam avocado komt van het woord ahuacatl, dat in het Nahuatl (de taal van de Azteken) gewoonweg teelbal betekent. Tip: ook niet in knijpen. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food19 mei, 2025
    “Machtspositie supermarkten zet voedingsindustrie onder druk”

    De productie van de Belgische voedingsindustrie daalde vorig jaar tot het niveau van 2017. De strijd om de laagste inkoopprijs is één van de oorzaken: “Supermarktketens bevoorraden zich steeds meer in het buitenland.”

  • icon
    Food19 mei, 2025
    Voormalig Lidl-topman aan de slag bij Ahold Delhaize

    Tim Bork, voormalig inkoopdirecteur bij Lidl, wordt commercieel directeur bij Ahold Delhaize Europa & Indonesië. De topman belooft zijn “betaalbaarheids-DNA” in te zetten bij zijn nieuwe werkgever.

  • icon
    Food19 mei, 2025
    [In Beeld] Wasbar opent in Wijnegem Shopping

    Het Belgische horecaconcept Wasbar opent op woensdag 21 mei zijn allereerste locatie in een winkelcentrum: in het hart van Wijnegem Shop Eat Enjoy, recht tegenover McDonald’s.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN