RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourCoca-ColaColruytJDE Peet'sJumboLidlPrego!
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Schaamteloos fout

icon
Food31 januari, 2025
Shutterstock.com

Retailtoplui zijn als voetbaltrainers, frisdrank schaadt de gezondheid, supermarktkoffie is smerige troep en nepvlees is ook vlees. Maar waarom grijpt de fiere marktleider terug naar recepten uit een ver verleden? Je leest het in een Filet Pur zoals Filet Pur bedoeld is.

Foute vrienden

Hoeveel mensen zouden zich in hun broodje kroket (Nederland) of baguette smos (België) hebben verslikt afgelopen woensdag, zo rond lunchtijd? Als onze noorderburen enkele woorden Frans kenden, zouden ze “coup de théâtre!” hebben uitgeroepen. Hoewel, helemáál als een donderslag bij heldere hemel kwam dat afscheid van Ton van Veen nu ook weer niet: twee jaar geleden kwam hij per slot van rekening met lichte tegenzin maar plichtsbewust als altijd weer terug uit vervoegd pensioen, nadat zijn kopman door foute vrienden in diskrediet werd gebracht. Dat het geen tien jaar ging duren, stond in de sterren geschreven.

Twee weken geleden stond de CEO op het podium in Veghel voor de verzamelde pers de teleurstellende jaarcijfers van Jumbo nog te verpakken als het begin van een nieuw tijdperk van ongebreidelde groei. En nu is hij weg, want: “het fundament ligt er.” Dat doet me ergens aan denken: “90% van het werk is af”, weet u nog wel? Ton van Veen is de Georges Leekens van de Nederlandse foodretail.

We kunnen niet zeggen dat de ambitie “Jumbo zoals Jumbo bedoeld is” al helemaal is waargemaakt – de vraag is ook of back to the future wel een slimme strategie is – maar met het toetreden tot inkoopallianties Everest en Epic Partners, een nieuwe huismerkstrategie en een reorganisatie op het hoofdkantoor heeft hij toch enkele strakke voorzetten getrapt.

Smerige koffie

En nu? Het speculeren over een opvolger is volop aan de gang. Geen herstructureringsmanager: Jumbo heeft opnieuw een inspirerende, charismatische leidersfiguur nodig, een soort Frits van Eerd, maar dan zonder de carnavalsfratsen. Dat afgelopen week in Nederland ook de CEO’s van Lidl en Spar opstapten, zou dat een stoelendans in gang zetten? Of wordt het toch HEMA-topvrouw Saskia Egas Reparaz? We zullen zien.

In elk geval gaat Jumbo verder op de ingeslagen koers, zegt Colette Cloosterman-van Eerd in naam van de eigenaarsfamilie. Of we daaruit mogen afleiden dat lege rekken als gevolg van boycots een blijvertje zijn? Met Red Bull en Pringles (Kellanova) heeft de retailer het intussen bijgelegd.

Nog niet met JDE Peet’s. Maar wie mist er de Douwe Egberts in de rekken? Niemand, toch? Immers: die bittere, zwart gebrande koffie is gewoonweg niet te drinken. “Smerig”, zelfs. Dat zeg ik niet, dat zegt Rob Berghmans, oprichter van koffiebarketen Caffènation, naar aanleiding van een blinde smaaktest in Gazet Van Antwerpen en Het Nieuwsblad: “Ze zouden beschaamd moeten zijn”. Niet dat de Boni-dessertkoffie bij Colruyt beter is: “Barslecht. Smaakt naar houtskool.” Als jij het zegt, Rob.

De betere kopie

Tja, consumenten betalen voor het merk, ook als de smaak of de kwaliteit de forse meerprijs niet echt verantwoordt. Dat bleek ook een week eerder al bij een vergelijking van cola zero’s in dezelfde kranten, waar de schaamteloze kopie van Lidl met de hoogste score ging lopen, terwijl the real thing slechts de helft van de punten behaalde. Dat was níét de reden voor die massale terugroepactie van Coca-Cola deze week: wel een te hoog gehalte aan chloraat, dat evenwel geen gevaar zou vormen voor de volksgezondheid. Dat de besmetting al eind november plaatsvond, pas midden januari werd ontdekt en pas tien dagen later tot een recall leidde, is een hele geruststelling. Toch?

Over schaamteloze kopieën gesproken: in Frankrijk besliste de opperste rechter deze week dat namaakvlees echt wel gewoonweg vlees mag worden genoemd, of toch ongeveer. Sojasteak mag er sojasteak blijven heten, en ook met plantaardige spekjes is weinig mis – als je de smaak buiten beschouwing laat dan toch. Deze mooie overwinning van de vegetarische sector op de dan toch niet zo oppermachtige vleeslobby en het opportunistische populisme van enkele politici zet een krachtig orgelpunt achter Veganuary. Tijd voor een heerlijk stukje gegrilde ossenhaas, zullen kwaadwillige geesten zeggen.

Slecht karakter

Retail en horeca, het is niet altijd een winnende combinatie, maar minstens twee retailers blijven er rotsvast in geloven. Carrefour ziet een mooie opportuniteit om de veels te dure vierkante meters in z’n veels te grote hypermarkten te rentabiliseren door enkele hoekjes te verhuren aan Prego!, de hobby van voltijds bezig baasje Yvan Verougstraete, die zich anders toch maar wat zou zitten te vervelen in dat Europese Parlement, vermoeden we. Italiaanse restaurantkwaliteit om mee naar huis te nemen: de reviews zijn quasi unaniem laaiend enthousiast, maar Vlaanderen blijft (voorlopig?) nog buiten schot.

Colruyt waagt zich intussen aan een interessante test, met een depannage-assortiment voor horecaondernemers in twee supermarkten. Omdat het niet écht wil opschieten met die vier Colruyt Professionals vestigingen? Als ik een slechter karakter had, zou ik venijnig kunnen opmerken dat de retailer met z’n business-to-business ambities teruggaat naar “Colruyt zoals Colruyt bedoeld is”, want per slot van rekening begon het bedrijf als grossier in koloniale waren, bleven die winkels er altijd al uitzien als groothandelsmagazijnen en lijkt de marktleider niet van plan om verwende particuliere klanten op hun wenken te bedienen met kleinere verpakkingen en een upgrade van de winkelbeleving. Maar u weet, zo vilein ben ik nu ook weer niet.

Wansmaak

Integendeel, ik ben de empathie zelve, dat is bekend. Mijn gedachten gaan dan ook uit naar de klanten in Aalst en Brugge Sint-Pieters die voortaan nog langer gaan mogen aanschuiven achter overvolle platte karren in de smalle winkelgangen en aan de kassa’s. Je moet wat over hebben voor die laagste prijzen. Sterkte, lieve mensen!

Tot slot wil ik u de nieuwste stunt van Lidl in Nederland niet onthouden. De discounter afficheert in de folder een heuse Belgische week, met traditionele lekkernijen als wafels, witloof met ham en kaassaus en mayonaise met citroen. Niks aan de hand, zou je denken. Echter, wat behoort volgens de retailer ook tot het Belgische culinaire erfgoed? Ga er even voor zitten: diepvriespizza… met (Franse) friet. Twee keer schaamteloos fout. Nee, de grenzen van de commerciële wansmaak zijn nog lang niet bereikt.

Voor sommigen zal dat als een geruststelling klinken, maar het is helaas ook de bittere waarheid, om dan toch in schoonheid te eindigen met een voormalige grande dame van het betere lied. Bon, ik ga pannenkoeken bakken. U niet? Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    [Filet Pur] Linzengate

    Terwijl de fiere marktleider een bij voorbaat verloren strijd voert, wordt zowat de volledige Belgische voedingsindustrie door de wetenschap gecanceld. Een bord linzen of een pittig gemarineerde Filet Pur? De keuze ligt voor de hand.

  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN