RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AuchanCarrefourColruyt GroupDelhaizeGoodLife FoodsJumboOkay
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Uit de nek gekletst

icon
Food2 juni, 2023
Shutterstock.com

Vliegen de deur uit: gewaardeerde medewerkers, verlieslatende filialen en minderwaardige hamburgers. En wat horen we waaien: staat het Gele Gevaar wérkelijk te koop? Dát is pas een vraag voor Filet Pur!

Regen en storm

Als het regent in Massy, dan druppelt het in Zaventem, zegt het spreekwoord. En guess what? In Massy stormt het. Eén op de acht trouwe medewerkers op het hoofdkantoor van Carrefour ten zuiden van Parijs mag binnenkort de biezen pakken. Officieel blijft de retailer nog een beetje vaagjes over de saneringsplannen, maar ingewijden weten wel beter. Vier miljard euro besparen, dat doe je nu eenmaal niet met fluwelen handschoenen, wel met de botte bijl. Monsieur Bompard ging bovendien niet over één nacht ijs: hij liet zich omstandig adviseren door – komt-ie! – emsiekensie. Dus ja, dan zit het goed hé?

Maar hoe hard waait het dan op dat nieuwe service center in Zaventem? Valt daar überhaupt nog vet weg te snijden? Ooit vulden de troepen van de foodretailer wel tien verdiepingen op hun ivoren toren in Evere, nu huren ze er nog drie in de corporate village, als ik goed geteld heb. Terwijl ze nochtans meer dan werk genoeg op de plank hebben, zou je denken. Besteden ze die taken dan uit aan dure consultants, zoals onze overheid? Of doen ze er net als bij vele andere bedrijven – RetailDetail niet uitgezonderd – steeds meer werk met steeds minder mensen?

Vriendenprijs

In elk geval, ook in België moet Carrefour besparen. En geen klein beetje. Op de HR-afdeling hebben ze alvast het papier afgeschaft. Nee, niet dát papier. Het is een begin. En als nog meer besparen niet kan op het hoofdkantoor, dan zal het in de winkels moeten gebeuren. Veel alternatieven zijn er niet. De prijzen verdubbelen lijkt geen duurzame optie. Winkels sluiten dan? Franchiseren? De vraag is niet of, maar wanneer. We kijken reikhalzend uit naar de Grote Aankondiging. Vooral benieuwd of Geoffroy Gersdorff erin zal slagen om de moeilijke boodschap op een iets elegantere manier over te brengen dan zijn concullega’s in Kobbegem.

Hij zal de laatste niet zijn. De echte shake-out moet nog beginnen. En niet alleen in België, dus. Ook het Franse Auchan, populair bij flink wat West- en Oost-Vlamingen en Henegouwers, volgt het voorbeeld van Delhaize: de filialen worden er tegen een vriendenprijs overgedragen aan zelfstandige ondernemers. Te beginnen met zeven stuks, maar de rest zal snel volgen. Het is een wondermethode immers. In Frankrijk noemen ze dat overigens geen franchising, wel location-gérance. Een contract dat nog minder speelruimte laat aan de ondernemer, in de praktijk.

Te koop?

In Nederland is Jumbo intussen met een operatie interne schoonmaak gestart, want ook daar staan marges en marktaandeel onder druk. De recente benoeming van een grote franchisenemer als nieuwe operationeel directeur wordt door sommige waarnemers kritisch onthaald: het risico op belangenvermenging lijkt immers groot. De retailer countert die bewering met de stelling dat ze iemand nodig hadden met een ondernemersmentaliteit, die voeling heeft met de winkelvloer. Blijkbaar hadden ze zo’n profiel niet in Veghel. Oh?

Vreemd. Zou niet iederéén op élk hoofdkantoor, van de verkoopdirecteur tot de boekhouder, een ondernemersmentaliteit moeten hebben, en voeling met de winkelvloer? Enfin, ik klets ook maar wat uit m’n nek hoor. Maar toch. Erg interessant vond ik wel de suggestie van een columnist bij onze gewaardeerde collega’s van Distrifood: CEO Ton van Veen zou bezig zijn het bedrijf klaar te maken voor een verkoop. De familie is er klaar mee. Zelfs Max Verstappen mag naar z’n geld fluiten: de balans wordt opgekuist. Het kán onzin zijn, maar indien niet: dat Jef dan maar gauw eens kijkt of er nog wat op de rekening staat, voor Edeka ermee aan de haal gaat, want dan ben je nog niet klaar.

Geen pocket

Is het u ook opgevallen, die toenemende activiteit bij Okay? Nieuwe compacte stadswinkels in onder andere Brussel en Berchem, een derde volautomatische Okay Direct in (opnieuw) Gent, het kan niet op. De buurt- en stadswinkelformule wil nadrukkelijk níét langer gezien worden als een Colruyt Laagste Prijzen in pocketformaat. Wel als een actuele oplossing voor klanten die snelheid en gemak waarderen.

Directeur Christophe Dehandschutter is volop bezig het merk een échte smoel te geven, kwestie van jongere klanten te verleiden en binnen de groep eindelijk een afdoende antwoord te formuleren op de uitdaging die onder andere Albert Heijn is – al willen ze dat aan de Jozef Huysmanslaan niet met zoveel woorden gezegd hebben. Hoe hij het wél gezegd wil hebben, dat komt hij hoogstpersoonlijk uitleggen op het onvolprezen RetailDetail Food Congress, op 29 juni in Antwerpen. U moest die tickets al besteld hebben.

Opsporing verzocht

Minister Dermagne laat weten dat hij niet meer bij Delhaize winkelt. Daar nemen wij akte van, Pierre-Yves. Verder is het opmerkelijk kalm bij de retailer, ondertussen. Nu ja, de marketingafdeling draait wél weer op volle toeren, wat vooral goed nieuws is voor de bankrekening van de rasmuzikanten van Vulfpeck. En voor de Minions-franchise. Maar op corporate niveau lijkt de radiostilte compleet. In die mate zelfs, dat de vakbonden een opsporingsbericht hebben verspreid. Ze vervelen zich daar wellicht, nu ze zogezegd niet mogen staken. Ene Xavier Piesvaux zou al vermist zijn sinds 7 maart. Niks meer van gehoord, op één verwarde videoboodschap na. Of het om een ontvoering gaat, is niet bekend. Maar dat het om een onrustwekkende verdwijning gaat, lijkt wel duidelijk, zeggen ze. Fijn dat ze zo bezorgd zijn, toch?

Verdwijnt daarentegen helemaal niet, maar heeft wél een nieuwe eigenaar: de Bicky Burger, een culinaire anomalie waarvan ik het succes nooit begrepen heb. Een sponsbroodje met een schijf separatorvlees ertussen, die de vergelijking met de oorspronkelijke definitie van een hamburger – een edele, pure, gemalen filet pur, dacht ik toch – langs geen kanten kan doorstaan? Oké, die krokante uitjes zijn een vondst. Maar verder? En dat in het zogezegd Bourgondische België? Nu ja, hoe Bourgondisch is een volk dat zich tegenwoordig tevreden stelt met kartonnen diepvriesfrietjes, slappe keizerpistolets van de bake-off en zoete cava van 5 euro de fles? I rest my case. De wereld is om zeep. Of ik word oud, kan ook. Tot volgende week!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Vliegen de deur uit: gewaardeerde medewerkers, verlieslatende filialen en minderwaardige hamburgers. En wat horen we waaien: staat het Gele Gevaar wérkelijk te koop? Dát is pas een vraag voor Filet Pur!

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food22 september, 2023
    Dit zijn de 27 winkels waarvoor Louis Delhaize geen toekomst meer ziet

    Het einde nadert voor winkelketens Match en Smatch. Het merendeel van de vestigingen vond dan wel een bereidwillige koper in Colruyt Group, maar voor deze 27 winkels vindt eigenaar Louis Delhaize (voorlopig?) toch geen oplossing.

  • icon
    Food22 september, 2023
    Winst Lidl staat onder druk

    Lidl kampt met flink dalende winstcijfers: vorig jaar zakte de nettowinst met bijna een half miljard euro naar 2%. Door de stijgende rentevoeten lijkt er ook niet meteen beterschap in het verschiet.

  • icon
    Food22 september, 2023
    [Filet Pur] Bám!

    Nee, het Gele Gevaar gaat niét naar huis. Er komt wél een abrupt einde aan een gedurfd experiment met hoge prijzen. Intussen is de franchiseringsgolf in de foodretail gewoonweg niet te stoppen, al zijn er nog altijd mensen die dat niet lijken te geloven. Lezen die Filet Pur wel?

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN