Heineken heeft een kortgeding aangespannen tegen Jumbo om een einde te eisen aan de boycot die de retailer eind maart heeft ingesteld. Op de achtergrond spelen de onderhandelingen met inkooporganisatie Everest.
“Bizar hoge prijsverschillen”
Sinds eind maart bestelt Jumbo volgens Heineken 78% minder volume en is de retailer volledig gestopt met de afname van sommige producten, wat tot lege schappen leidt in veel winkels. De impact lijkt reëel: de recente kwartaalcijfers van de brouwer tonen een dalende omzet in Europa wegens “uitdagende prijsonderhandelingen”. Om daar een einde aan te maken is het bedrijf naar de rechter gestapt. Donderdag werden beide partijen gehoord in ’s-Hertogenbosch, meldt het FD.
Volgens Heineken is de delisting het gevolg van een prijsdiscussie in Frankrijk met inkooporganisatie Aura (Auchan, Casino en Intermarché), die lid is van de alliantie Everest en de andere leden zou hebben opgeroepen om de brouwer te boycotten. Jumbo ontkent dat en wijst op “bizar hoge” prijsverschillen met landen als Duitsland en Frankrijk. Een poging om ter plaatse nog tot een akkoord te komen, mislukte. De rechter zal zich op 22 mei uitspreken, maar de vraag is waarover. Het gaat immers om een commerciële discussie.