RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Aldi
  • Onderwerpen Trade & Shopper Marketing Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Aldi de stap zet van inkoop naar categoriemanagement

icon
Food5 oktober, 2022
Natalie Duthoy, Aldi

Met een relatief beperkt assortiment kan discounter Aldi zich weinig misstappen permitteren: élke referentie moet de juiste zijn, het aanbod wordt permanent geoptimaliseerd. Hoe pakt de retailer dat aan?

Mandje optimaal vullen

Ongeveer drie jaar geleden besloot Aldi in België om de inkoopafdeling om te vormen tot een volwaardige afdeling categoriemanagement. “We trekken voluit de kaart van de consument,” zegt Managing Director Category Management Natalie Duthoy. “Voor ons is dat wellicht nog belangrijker dan voor andere retailers: we hebben uiteindelijk maar 1600 artikelen in ons assortiment, en ik wil dat dat de juiste zijn. Ik wil zeker zijn dat we het mandje van de klant optimaal vullen. Daarom gaan we ons assortiment permanent optimaliseren. Dat lukt niet met een louter inkoopafdeling: daar hebben we categoriemanagers voor nodig.”

Dat betekende een hele omslag. Aldi trok daarom nieuwe medewerkers aan en voorzag ook de nodige opleiding. “We hebben nog altijd een stukje pure inkoop, ons ‘national sourcing department’: dat zijn echte onderhandelaars. Andere collega’s hebben de GS1 cursus category management gevolgd en hun certificaat behaald. We hebben dan intern een workflow ontwikkeld waarbinnen iedereen werkt: die gebruiken we nu al ruim anderhalf jaar om het assortiment te optimaliseren.”

Sneller beslissen

Zo wordt het assortiment voortdurend afgetoetst en deels vervangen. “We evalueren onszelf permanent en nemen sneller een beslissing.” Categoriemanagement houdt bij Aldi ook een belangrijk aandeel productmanagement in: “90% van onze artikels zijn huismerken, en die creëren we zelf. Wij beslissen echt voor 100% wat daar in zit, qua receptuur, verpakking, textuur… We hebben precieze eisen op het vlak van kwaliteit en duurzaamheid, we gaan met onze leveranciers in gesprek over de Nutri-Score, het zout- of suikergehalte, de verpakking…”

Categoriemanagers moeten bij Aldi echte experts zijn die de markt en de klant door en door kennen. Ze bezoeken beurzen en gaan in gesprek met fabrikanten. De discounter hecht veel belang aan de relatie met Belgische leveranciers: “In bepaalde categorieën vertegenwoordigen ze zelfs 100% van het aanbod, zoals voor vers vlees. Zij weten heel goed wat er op hun markt gebeurt. Ze geven ons inzichten over welke richting het uit gaat en ze weten perfect wat je wel en niet kan doen. Die knowhow is voor ons waardevol.”

De category management workflow toegelicht

Meer weten over de manier waarop Aldi het assortiment voortdurend doorlicht en bijstuurt? Op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co, op 20 oktober in Antwerpen, legt Natalie Duthoy de category management workflow bij Aldi uit van begin tot einde. Er is die dag nog meer te beleven: Step Up RGM over omgaan met prijsuitdagingen in tijden van inflatie, Pietercil Delby’s over het bouwen van een categorieverhaal rond de wereldkeuken, Pauwels Sauzen over disruptie in de mature sauzencategorie, en een exclusief onderzoek naar partnership tussen retailers en fabrikanten, door expert Luc Desmedt (LD&Co) in samenwerking met Shopperware. Klik op de knop hieronder voor meer informatie over het congres en om tickets te reserveren.

Reserveer hier je ticket voor het Trade & Shopper Marketing Congress op 20 oktober
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food18 juli, 2025
    Inkoopalliantie EMD (Colruyt, Superunie) versterkt zich in Polen

    European Marketing Distribution (EMD), de Europese inkoopalliantie waarbij onder andere Colruyt Group en Superunie zijn aangesloten, verwelkomt een reeks Poolse supermarkten als nieuwe leden.

  • icon
    Food18 juli, 2025
    “Retailers zien verborgen kosten van voedselverspilling over het hoofd”

    Voedselverlies kost supermarkten wereldwijd elk jaar 90 miljard euro. Een halvering van die kosten zou de krappe winstmarges van foodretailers met meer dan 20% kunnen doen stijgen, stelt een nieuw rapport.

  • icon
    Food18 juli, 2025
    Ook E.Leclerc biedt op Franse Colruyt-supermarkten

    Na het bod van Intermarché op 81 Franse Colruyt-supermarkten heeft ook marktleider E.Leclerc een concreet bod gedaan op twaalf supermarkten. Het lot van de overblijvende twaalf winkels is onzeker.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN