RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven IntermarchéMestdagh
  • Onderwerpen ExpansieHerstructurering
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Intermarché ambitieus in Wallonië en Brussel, bescheiden in Vlaanderen

icon
Food16 januari, 2023
Shutterstock.com

De 86 overgenomen supermarkten van Mestdagh hebben het potentieel om de omzet per vierkante meter te verdubbelen onder het Intermarché-concept, zegt topman Guillame Beuscart. De ambities in Vlaanderen blijven bescheiden: Tienen en Aarschot zijn vooral interessante testlaboratoria.

Marktleider worden

CEO Guillaume Beuscart van Mestdagh staat voor de grote opdracht om 86 overgenomen supermarkten te integreren binnen de groep Intermarché. Op termijn willen de Musketiers marktleider worden in Wallonië en Brussel. Met een huidig marktaandeel van 12,4% hebben ze nog een grote achterstand op de 30% van Colruyt, maar de topman ziet de mogelijkheden.

Een supermarkt van Mestdagh realiseert een omzet van rond de 4.500 euro/m², bij de 77 Belgische Intermarché-winkels is dat gemiddeld 9.500 euro/m². Dat cijfer illustreert het potentieel van de voormalige Carrefour Market-vestigingen binnen de nieuwe constellatie, vertelt hij aan de krant L’Echo. Toch zal het verdubbelen van de omzet per vierkante meter tijd kosten, beseft de topman. Vandaag zijn Mestdagh en Intermarché in België samen goed voor een omzet van 1,6 miljard euro, binnen drie jaar moet dat 2 miljard worden.

Stap naar franchising

Het concept van Intermarché brengt een nieuwe commerciële dynamiek, met scherpe prijzen – met name voor vers – en een sterk aanbod huismerken. Ook de kracht van de aangesloten ondernemers maakt een verschil: zij investeren in hun winkels, ze kennen hun klanten en hun regio.

51 geïntegreerde filialen van Mestdagh zullen de stap naar franchising zetten en verder worden aangepast aan het Intermarché-winkelconcept. Dat zal gepaard gaan met stevige investeringen: vergrotingen, nieuwe rayons… Kandidaat-overnemers moeten dan ook solide financiële garanties kunnen voorleggen. Ze doorlopen een streng selectieproces met een opleidingsperiode van minstens zes maanden.

Vlaamse klanten

Intermarché is sterk verankerd in Wallonië, waar de groep al dertig jaar aanwezig is en de afgelopen vijf jaar de omzet heeft verdubbeld. Met de overname van de Mestdagh-winkels wordt de keten voor het eerst ook actief in Brussel, waar de koopkracht en de consumentenvoorkeuren toch anders zijn. Een gouden kans, vindt Beuscart, want daar op eigen kracht winkels openen zou jaren tijd vergen.

Of Intermarché ook een plaats kan veroveren op de drukke Vlaamse markt, waar een nieuwkomer als Jumbo het al niet makkelijk heeft? Beuscart wil bescheiden blijven: de winkels in Tienen en Aarschot zijn voor hem laboratoria om het potentieel van het Intermarché-concept te testen in Vlaanderen. Hij gelooft wel in de kansen: de winkels die dichtbij de taalgrens liggen, trekken vandaag al vrij veel Vlaamse klanten, klinkt het.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De 86 overgenomen supermarkten van Mestdagh hebben het potentieel om de omzet per vierkante meter te verdubbelen onder het Intermarché-concept, zegt topman Guillame Beuscart. De ambities in Vlaanderen blijven bescheiden: Tienen en Aarschot zijn vooral interessante testlaboratoria.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food24 maart, 2023
    [Filet Pur] Iedereen failliet!

    Enkel doortastende maatregelen kunnen de Belgische foodretail nog redden: als we de supermarkt nu eens gewoon afschaffen, dan zijn we toch ook van de problemen af? Filet Pur schiet met scherp en onthult de enige ware reden achter de prijspromoties op Duvel.

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Als merkfabrikant ook huismerken produceren – of omgekeerd: goed idee?

    De sterke groei van private label brengt A-merkfabrikanten in de verleiding om ook huismerken te produceren. Anderzijds zien huismerkfabrikanten brood in het ontwikkelen van een merk. Welke kansen en risico’s brengt “dual tracking” met zich mee?

  • icon
    Food24 maart, 2023
    Opnieuw stakingen bij Mestdagh/Intermarché

    Een tiental supermarkten van Intermarché by Mestdagh blijft vrijdag gesloten door stakingsacties, na een zoveelste mislukte bijzondere ondernemingsraad donderdag. De problematiek is dezelfde als bij Delhaize.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

  • icon

    Food28 februari, 2023

    Makro lanceert onlineplatform, zelfs voor particulieren

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN