RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De Marc Wilmots in Jef Colruyt

icon
Food23 juni, 2016

Het is met Colruyt een beetje zoals met de Rode Duivels: ze winnen wel, maar krijgen toch kritiek. Maakt dat van Jef Colruyt een Marc Wilmots? RetailDetail Food blikt terug op de week.

“Niet overtuigd”

Soms staan we er met grote ogen op te kijken. Colruyt publiceerde eerder deze week zonder meer knappe resultaten: omzet, winst, marktaandeel… alle indicatoren stonden duidelijk op groen. En dat terwijl de tegenstand toch niet van de minste was. Toch deden de beleggers de beurskoers kelderen. Hadden we iets gemist dan? 

 

Even de analisten raadplegen, want dat doen ze op tv na de wedstrijd ook. “Wij zijn niet overtuigd”, klinkt het bij KBC Securities. En ook: “We zien geen opstekers op korte termijn.” De kosten stijgen en de marges staan wat onder druk, zo blijkt, en dat zien de financiële bollebozen niet goed aflopen. Zelfde verhaal bij Barclays: daar zien ze onvoldoende winstgroeipotentieel en vinden ze het aandeel te duur. Stel je voor: te duur! We hebben het nochtans over Colruyt… 

 

Geen laagste prijs online?

Bij L’Echo concluderen ze dat beleggers heimwee hebben naar de mooie jaren 1990-2000. De verwachtingen liggen te hoog en Colruyt put zich teveel uit in excuses (prijsdruk, concurrentie, economisch klimaat…). Kort samengevat: Colruyt is een overschatte ploeg en de coach kent er niet veel van. Exact dus wat Filip Joos vindt van Marc Wilmots en zijn Rode Duivels, ook al spreken de feiten hem tegen. Moet er nog zand zijn? 

Maar de kritiek kwam afgelopen week ook uit een andere hoek. De laagste prijs blijkt namelijk niet te gelden voor onlineklanten: die betalen bij Collect & Go vaak meer dan in de winkel, omdat Colruyt online de prijzen vergelijkt met andere webshops, niet met de fysieke concurrenten. Of dat een goede strategie is, daarover zijn de meningen verdeeld, maar het probleem zal worden aangepakt, heeft Colruyt beloofd.  

 

Protectionisme

De daling van het Colruytaandeel had volgens de kranten ook te maken met de dreigende Brexit. Ook in retailland staat de Europese eenheidsmarkt ter discussie: nu is het weer Roemenië dat dwarsligt. Het land wil supermarkten verplichten om minstens 51% lokale producten te verkopen, op straffe van zware boetes. Eerder hadden ook Slovakije en Polen al protectionistische maatregelen aangekondigd, maar de kans op slagen lijkt nihil – in tegenstelling tot de kansen van onze nationale ploeg. Voor ons niet gelaten, wij kopen onze lokale producten binnenkort immers in de Antwerpse overdekte foodhal die nog dit najaar de deuren moet openen. 

Afgelopen week vernamen we ook dat Philadelphia als eerste grote stad in de VS een belasting invoert op frisdranken. Officieel uit bezorgdheid om de volksgezondheid, in de praktijk toch vooral uit geldnood. Net als bij ons, dus. Leest u vooral ook de andere artikels in onze wekelijkse RetailDetail Food nieuwsbrief, want deze week vatten we immers een actueel onderwerp bij de rode horens: het potentieel van e-commerce in de FMCG-sector. Tot volgende vrijdag!

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food16 december, 2025
    Groen licht voor fusie FrieslandCampina en Milcobel

    De fusie tussen FrieslandCampina en Milcobel krijgt definitief groen licht. De ledenraad van FrieslandCampina en de buitengewone algemene vergadering van Milcobel stemden met ruime meerderheid in.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Drie jaar na faillissement Makro België: nog procedure tegen Metro en wachten op ontslagvergoedingen

    Bijna drie jaar na het faillissement van Makro België wachten honderden voormalige werknemers nog altijd op een aanzienlijk deel van hun ontslagvergoeding. De afwikkeling van het faillissement blijft hangen door een reeks lopende juridische procedures, waaronder een zaak tegen moederbedrijf Metro.

  • icon
    Food16 december, 2025
    Kraft Heinz benoemt Kellanova-veteraan tot CEO na splitsing

    Steve Cahillane, de man die Kellanova afsplitste van Kellogg, wordt CEO van de wereldwijde sauzendivisie van voedingsgigant Kraft Heinz, die zich volgend jaar zal opsplitsen in twee onafhankelijke, beursgenoteerde entiteiten.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN