RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Adidas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Adidas toont westerse afhankelijkheid van Chinese markt aan

icon
Mode6 mei, 2022
Shutterstock.com

Adidas boet aan winst en omzet in dit voorjaar, ook al zijn westerse consumenten er weer als de kippen bij. Nieuwe coronalockdowns en een boycot in China wegen zwaarder door dan de dubbelcijferige groei in Amerika.

Niks weegt op tegen China

De recentste kwartaalresultaten van Adidas tonen alweer aan hoe belangrijk Azië is geworden voor merken en retailers, en hoeveel minder het Westen nog in de pap te brokken heeft. Met een omzetgroei van 13% in de westerse landen, vooral dankzij +13% in de Verenigde Staten en zelfs +38% in Latijns-Amerika, zou je denken dat het sneakermerk zich in de handen wrijft. Maar niks is minder waar.

Over het hele kwartaal zakte de omzet met 3%, goed voor 400 miljoen euro aan verloren omzet. De oorzaak: in China kelderde de omzet met liefst 35%, de hele regio ‘Asia-Pacific’ tekende een daling met 16% op. Adidas heeft het al langer moeilijk in China wegens een aanslepende consumentenboycot en stijgende concurrentie van goedkopere merken, maar nu vormen nieuwe coronalockdowns in China en Vietnam de klap op de vuurpijl.

Europa zelfs geen vermelding waard

Elders had het sportmerk bovendien te kampen met toeleveringsproblemen, die vooral in het Midden-Oosten de groei beperkten. Meer dan de helft van alle gemiste omzet door voorraadproblemen situeerde zich in de EMEA-zone. Al is er ook in Europa geen sprake van dubbelcijferige groei. Meer zelfs, het Duitse bedrijf rept in zijn persverklaring met geen woord over het thuiscontinent.

Weinig verrassend wegen de moeilijkheden ook op de marges. De brutomarge daalde vorig kwartaal met 1,9 procentpunt tot 49,9%, vooral door significant hogere grondstof- en vrachtkosten. Adidas verkocht ook minder dure producten in de voorbije maanden en zag de e-commercegroei teruglopen ten aanzien van de coronaperiode. Het merk verkocht slechts 2% meer online, al was dat nog wel de helft meer dan begin 2020. Andere operationele kosten stegen met liefst 10% tot 2,26 miljard euro, waardoor uiteindelijk de nettowinst flink zakte van 502 miljoen euro in 2021 tot 310 miljoen nu.

CEO geeft niet toe aan druk

“In deze omgeving, die wordt gekenmerkt door zware externe uitdagingen, is het absoluut noodzakelijk om gefocust te blijven op onze strategische doelstellingen,” zei CEO Kasper Rorsted. “Hoewel we wendbaar zullen blijven, zullen we onze groeimogelijkheden op lange termijn niet in gevaar brengen voor winstoptimalisatie op korte termijn.”

Het bedrijf verwacht een terugkeer naar groei in het tweede kwartaal, ondanks de aanhoudende omzetdaling in China en een negatieve impact van 200 miljoen euro door bevoorradingsproblemen. In de tweede helft van 2022 verwacht Adidas dat de netto-omzet met meer dan 20% zal stijgen, in de hoop dat de toeleveringsproblemen zich tegen dan oplossen, de westerse markten het goed blijven doen en grote sportevenementen doorgaan.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode23 juni, 2025
    Comptoir des Cotonniers en Princesse Tam Tam vragen gerechtelijke bescherming

    Princesse Tam Tam en Comptoir des Cotonniers hebben vrijdag gerechtelijke bescherming aangevraagd. De reorganisatie volgt op al een forse herstructurering in 2023 door eigenaar Fast Retailing.

  • icon
    Mode23 juni, 2025
    CEO Prada stapt op wegens meningsverschillen

    Gianfranco D'Attis, de CEO van Prada, legt eind deze maand zijn functie neer. Het afscheid komt na "onderling overleg", zo meldt Prada. Andrea Guerra, de algemeen directeur van de Prada Group, neemt tijdelijk de rol van brand CEO over.

  • icon
    Mode20 juni, 2025
    [In Beeld] Brooklyn opent achtste winkel in Nieuwpoort

    Brooklyn heeft vandaag zijn achtste winkel geopend in Nieuwpoort. De jeans- en multimerkenspecialist noemt Vlaanderen een "vruchtbare bodem voor vernieuwende retailconcepten".

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food17 juni, 2025
    Concurrentie zet Colruyt verder onder druk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN