RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CamaïeuKookaïPimkie
  • Onderwerpen AnalyseFaillissement
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Analyse] Waarom Franse moderetailers één na één omvallen

icon
Mode13 februari, 2023
Shutterstock.com

Het jaar is opvallend slecht begonnen voor de Franse moderetail: vertrouwde namen als Camaïeu, Go Sport, Pimkie, Kookaï en Cop.Copine gingen recent failliet of ondergaan een gerechtelijke reorganisatie. Wat is er aan de hand?

Geen beterschap in zicht

Afgelopen najaar werd het Franse modemerk Camaïeu na een mislukte doorstart en een lange doodsstrijd definitief failliet verklaard: 511 winkels en 2.600 banen gingen verloren in Frankrijk – in België was het merk al eerder vertrokken. Intussen lijkt het er sterk op dat het einde van de modeketen slechts de voorbode was voor een lange reeks faillissementen en herstructureringen in de Franse modesector: vertrouwde en gevestigde namen leggen één na één het loodje, beterschap lijkt niet in zicht.

Het noodlijdende Pimkie bijvoorbeeld, waarvan de Belgische divisie al in 2021 failliet ging, staat te koop sinds vorig jaar en komt nu in handen van een consortium van drie modebedrijven: Lee Cooper France, Kindy en de Turkse fabrikant Ibisler Tekstil. Er zouden zeker 100 winkels en 500 jobs verdwijnen. De vakbonden hebben de grootste twijfel over het businessplan van de overnemers.

Onder curatele

In januari werd Go Sport onder curatele geplaatst: de sportketen met 223 winkels en 2.160 medewerkers, die sinds 2021 in handen is van de groep Hermione People & Brands, kent al langer financiële problemen en zag de omzet dalen van 430 miljoen euro in 2018 tot een goede 300 miljoen euro in 2021. Elk jaar bedroeg het verlies tientallen miljoenen. Het bedrijf heeft nu zes maanden om het tij te keren of een overnemer te vinden.

Sinds 1 februari ondergaat modeketen Kookaï, goed voor 121 winkels en 320 medewerkers, hetzelfde lot. De retailer, eigendom van het Australische Rob Cromb, wil van het gerechtelijke reorganisatie gebruik maken om zijn financiële situatie op orde te brengen en een nieuwe strategie uit te rollen. Ook schoenketen André, die een zeventigtal winkels heeft en 280 medewerkers, staat nu onder curatele.

Middensegment onder druk

Een gerechtelijke reorganisatie is vaak slechts het voorspel van een faillissement, zoals blijkt uit het lot van modeketen Cop.Copine, die geen overnemer kon vinden en daardoor ophoudt te bestaan, al komen 23 van de 48 winkels wel in handen van sectorgenoot Antonelle. Ook schoenketen San Marina stevent af op het faillissement, wat einde verhaal betekent voor 163 winkels en 600 medewerkers.

De Franse ketens blijken nu eenmaal niet opgewassen tegen de groei van e-commerce, ‘fast fashion’ en tweedehands, stellen experts. Ze hielden te lang vast aan hun traditionele zakenmodel en dito collecties, waardoor jongere klanten zijn afgehaakt: die verkiezen immers H&M, Zara, Primark of Shein. Het middensegment staat overal onder druk, terwijl discounters en luxemerken wel groeien.

Geen overlevingskans

Intussen zijn de kosten voor lonen, logistiek en energie sterk gestegen, maar daalt het aantal passanten in winkelstraten en winkelcentra. Consumenten houden de vinger op de knip, en dat na een coronacrisis die nog niet geheel is verteerd. Van overnemers hoeven de ketens weinig heil te verwachten, zegt retailexpert Frédéric Boublil aan capital.fr: “Investeerders geloven niet meer in overlevingskansen van deze merken. Het landschap zal zich blijven herschikken. Dat zal snel en massaal gebeuren.”

Uiteraard is die hertekening van het modelandschap geen exclusief Frans probleem: ook elders moeten modeketens zichzelf drastisch heruitvinden als ze willen overleven. Denk maar aan de opeenvolgende herstructureringen bij C&A, dat werkt aan een strategische ommekeer.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Het jaar is opvallend slecht begonnen voor de Franse moderetail: vertrouwde namen als Camaïeu, Go Sport, Pimkie, Kookaï en Cop.Copine gingen recent failliet of ondergaan een gerechtelijke reorganisatie. Wat is er aan de hand?

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode2 juni, 2023
    Waarom ZEB niet gelooft in de ‘work-life balance’

    Als mensen een stuk van hun leven aan het bedrijf geven, dan kan het bedrijf maar beter goed voor die mensen zorgen, vindt Isabelle Samson van ZEB. En als je een goede leider wil zijn voor je medewerkers, dan moet je in de eerste plaats ook een goede leider zijn...

  • icon
    Mode2 juni, 2023
    Coolcat voortaan exclusief bij Wehkamp

    Wehkamp is de nieuwe eigenaar van Coolcat. Het onlinewarenhuis heeft de exclusieve rechten gekocht op het jongerenmerk en is vanaf nu alleen nog daar te koop.

  • icon
    Mode31 mei, 2023
    Madame Delvaux overleden op 85-jarige leeftijd

    Solange Schwennicke, van 1970 tot 1994 CEO van handtassenmerk Delvaux, is vorig weekend overleden op 85-jarige leeftijd. De West-Vlaamse maakte van Delvaux het tot op vandaag gewilde luxemerk.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN