RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Zeeman
  • Onderwerpen duurzaamheidMarketing
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Door kinderen gemaakt?” Zeeman beantwoordt alle vragen

icon
Mode3 maart, 2023

Zeeman trekt de kaart van de transparantie: consumenten mogen alles vragen over de duurzaamheid van het merk, de retailer belooft antwoord. Of het nu over kinderarbeid of waterverbruik gaat.

Vragen over lage prijzen

In een nieuwe marketingcampagne zet Zeeman transparantie centraal. De discounter lanceert op zijn website een permanente vraag- en antwoordpagina, waarop consumenten hun vragen kunnen delen over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het label. Ook de eerder gestelde vragen en antwoorden zijn op de site na te lezen.

“Lage prijzen roepen soms vragen op”, beseft Zeeman namelijk. Kan een een T-shirt van onder de 4 euro bijvoorbeeld wel oké zijn? Krijgen de makers dan wel fatsoenlijk betaald, of wordt het door kinderen gemaakt? Zeeman roept in zijn nieuwste campagne klanten op om niet te blijven rondlopen met dergelijke vragen, maar ze gewoon te stellen.

“We geloven oprecht dat het goed is iedereen mee te nemen in onze dilemma’s en de stappen die we zetten. We willen het daarom makkelijker en toegankelijker maken voor mensen om hun vragen aan ons te stellen”, klinkt het.

Meenemen in de dilemma’s

In alle zeven landen waar de retailer actief is, loopt nu een tv-spot, folder en socialemediacampagne waarop nieuwe collectie basics van Zeeman te zien is met drie vragen als opschrift: “3.49? Gemaakt door kinderen zeker?”, “Hoeveel water kost het maken van dit T-shirt?” en “Krijgt de maker van deze sweater wel fatsoenlijk betaald?”.

Om alvast te antwoorden: Zeeman controleert zelf en met FairWear op kinderarbeid in de toeleveringsketen, een katoenen T-shirt gebruikt ongeveer 2.700 liter water en de retailer betaalt momenteel bij vijf leveranciers een zelfbepaald “leefbaar loon”, in plaats van enkel het wettelijke minimumloon. De keten zegt dat aantal leveranciers ieder jaar verder uit te breiden, steeds in samenwerking met andere retailers.

In 2017 voerde Zeeman al eens de campagne ‘De puntjes van kritiek’, waarbij het klanten, MVO-stakeholders en geïnteresseerden uitnodigde op kantoor om hun kritische vragen te stellen. De antwoorden werden gepubliceerd in het boekje ’26 puntjes van kritiek’.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Zeeman trekt de kaart van de transparantie: consumenten mogen alles vragen over de duurzaamheid van het merk, de retailer belooft antwoord. Of het nu over kinderarbeid of waterverbruik gaat.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode31 maart, 2023
    Wat met luxemerk Maison Ullens na moord op oprichtster?

    In Antwerpen was alles klaar voor de opening van Maison Ullens. Na de moord op oprichtster Myriam Ullens wordt de toekomst plots onzeker.

  • icon
    Mode30 maart, 2023
    H&M klimt uit de rode cijfers

    H&M is het eerste kwartaal met winst geëindigd, na de rode cijfers van eind vorig jaar. Het gaat de goede kant op, ziet CEO Helena Helmersson.

  • icon
    Mode30 maart, 2023
    RetailDetail Congress: de tien geboden van Les Soeurs

    Drie Limburgse zussen maakten op tien jaar tijd van één boetiek een keten met zeven winkels en een eigen modelabel. Nu lonkt het buitenland. Hoe je zoiets voor elkaar krijgt? Op het RetailDetail Congress geven ze hun tien concrete takeaways mee.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Food29 maart, 2023

    Sociale onrust breidt uit naar Aldi

  • icon

    Algemeen7 maart, 2023

    [In Beeld] Dit kunnen we verwachten van TEDi in België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN