RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven BurberryKeringNike
  • Onderwerpen Analyseduurzaamheid
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe AI en blockchain mode duurzamer kunnen maken

icon
Mode2 maart, 2023
Shutterstock

Meer dan de helft van de consumenten beweert mode van traceerbare en duurzame oorsprong te verkiezen. Digitale technologieën als AI en VR kunnen daarbij helpen. Welke concrete rol kunnen ze spelen?

Markt van anderhalf biljoen

55% van de consumenten wereldwijd en 44% in de EU zegt actief te kiezen voor producten met een traceerbare en duurzame oorsprong, blijkt uit nieuw onderzoek van Pwc. Nochtans is de mode-industrie, met zijn wereldwijde marktwaarde van 1,5 biljoen euro, niet alleen één van de grootste maar ook één van de meest vervuilende ter wereld.

De mode-industrie is de derde grootste verbruiker van water, produceert 10% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en gebruikt meer dan 1.500 (meestal giftige) chemicaliën. Op een transparante en duurzame manier duurzaamheidsinspanningen meten en delen, wordt daarom van fundamenteel belang als modemerken zich willen bewijzen. Dat kan op vier verschillende domeinen, meent Pwc: op productniveau, in de toeleveringsketen, voor de gemeenschap (mens en cultuur) en voor het klimaat.

Schema Pwc

Digitale paspoorten en geboorteaktes

Op productniveau kunnen modemerken afval terugdringen, de productiviteit optimaliseren en overstappen op duurzamere commerciële modellen. 3D-modelleren, AI en virtuele realiteit maken het bijvoorbeeld mogelijk om virtuele prototypes en virtuele showrooms te creëren die de duur van het hele sampleproces aanzienlijk verkorten, afval verminderen en de ecologische voetafdruk verlagen.

Ook tweedehandsverkoop of verhuur worden vergemakkelijkt dankzij technologische innovaties. Samen creëren IoT en blockchain een onvervalsbare toeleveringsketen, waardoor kopers gegarandeerd een authentiek product krijgen waar zelfs een ‘digitaal geboortecertificaat’ kan worden bijgevoegd. Deze certificaten bevatten alle duurzaamheids- en transparantiegegevens van een product, waarna het vlot kan worden doorverkocht, gerecycleerd of hergebruikt. Het geeft elk artikel bovendien een digitaal identiteitspaspoort, dat laat zien waar producten vandaan komen en waar ze naartoe gaan tijdens hun levenscyclus.

Eerder in de toeleveringsketen zijn data en technologie dus al cruciaal. IoT-sensoren kunnen bijvoorbeeld een modeproduct volgen van de boerderij naar de fabriek naar het magazijn en uiteindelijk naar de winkel. Elke transactie in de materiaalstroom kan op deze manier veilig en onveranderlijk worden vastgelegd en geverifieerd. Al moet er wel een belangrijke kanttekening bij: blockchain heeft een enorme ecologische kost door het hoge energieverbruik. Die impact meerekenen, is dan wel van essentieel belang.

1 mens op 8 werkt in mode

Het totale aantal werknemers in de mode- en textielindustrie wordt op meer dan 430 miljoen geschat, dat is één op de acht werknemers wereldwijd. De impact van de industrie op gemeenschapsniveau is dus niet te overschatten. Alle stappen die modebedrijven zetten om het welzijn van zowel eigen werknemers als maatschappelijk te verbeteren, kunnen een verreikend effect hebben, beklemtoont Pwc.

Het consultancybureau kijkt ook naar robotica, niet om de menselijke factor uit te schakelen maar net om de werkomstandigheden te verbeteren. Nike experimenteert momenteel bijvoorbeeld met robots die zijn ontworpen voor het stapelen van stoffen. Ze kunnen in een minuutje alle onderdelen van een sneaker samen zetten – een taak waar een menselijke arbeider meer dan tien minuten voor nodig heeft. “Dit verhoogt niet alleen de efficiëntie van het productieproces, maar maakt het proces ook minder arbeidsintensief en vermindert de stimulans om laagbetaalde werknemers in ontwikkelingslanden in dienst te nemen (en vaak uit te buiten)”, stelt het rapport.

Voor het milieu zijn minder waterverbruik, CO2-neutraliteit en het terugdringen van toxisch afval essentiële streefdoelen. Toonaangevende merken bewijzen dat het kan: Levi’s heeft een nieuwe kledinglijn gelanceerd die tot 96% minder water gebruikt, terwijl Stella McCartney zich via velerlei samenwerkingen verdiept in onder andere koolstoflandbouw en biologisch katoen. Het merk werkt ook samen met Burberry en Kering aan het verduurzamen van de luxemode.

3D-geprinte schoenen op maat

Artificiële intelligentie is de technologie met het grootste potentieel om de duurzaamheidsambities van modebedrijven te ondersteunen. AI kan niet alleen de productiviteit verhogen, maar ook het gebruik van hulpbronnen zoals energie en water optimaliseren. Het World Economic Forum wil AI inzetten om de overirrigatie van katoenboerderijen te verminderen en zo de katoenopbrengst én de kwaliteit ervan te verhogen. Daarnaast zorgt AI ervoor dat wetenschappelijke ontdekkingen op het gebied van materiaalinnovatie worden versneld. De technologie maakt ook betere klantanalyses en vraagvoorspellingen mogelijk, waardoor onnodige voorraden en verspilling verminderen.

Of wat te denken van een toekomst waarbij je een winkel binnenloopt, een outfit kiest, past met behulp van AR of VR en vervolgens een fysiek kledingstuk bestelt dat onmiddellijk door een 3D-printer in de winkel wordt gemaakt? Dat zou de milieu-impact van de hele toeleveringsketen in één klap elimineren. En het beste van allemaal: het bestaat. Feetz biedt al op maat gemaakte 3D-geprinte schoenen aan, die zonder water worden geproduceerd en gemaakt zijn van gerecycleerd materiaal dat zelf ook recycleerbaar is. Als klanten de schoenen niet meer dragen, kunnen ze die terugsturen naar Feetz. Het materiaal wordt dan gerecycleerd om een nieuw paar 3D-geprinte schoenen te maken.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Meer dan de helft van de consumenten verkiest mode van traceerbare en duurzame oorsprong. Opkomende digitale technologieën, van AI tot VR, kunnen daarbij helpen. Welke concrete rol kunnen ze spelen?

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode31 maart, 2023
    Wat met luxemerk Maison Ullens na moord op oprichtster?

    In Antwerpen was alles klaar voor de opening van Maison Ullens. Na de moord op oprichtster Myriam Ullens wordt de toekomst plots onzeker.

  • icon
    Mode30 maart, 2023
    H&M klimt uit de rode cijfers

    H&M is het eerste kwartaal met winst geëindigd, na de rode cijfers van eind vorig jaar. Het gaat de goede kant op, ziet CEO Helena Helmersson.

  • icon
    Mode30 maart, 2023
    RetailDetail Congress: de tien geboden van Les Soeurs

    Drie Limburgse zussen maakten op tien jaar tijd van één boetiek een keten met zeven winkels en een eigen modelabel. Nu lonkt het buitenland. Hoe je zoiets voor elkaar krijgt? Op het RetailDetail Congress geven ze hun tien concrete takeaways mee.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Food29 maart, 2023

    Sociale onrust breidt uit naar Aldi

  • icon

    Algemeen7 maart, 2023

    [In Beeld] Dit kunnen we verwachten van TEDi in België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN