RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Victoria
  • Onderwerpen Marketing
  • Geografie Benelux
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Tom Broeckaert (Victoria): “Directe verkoop, dat zijn meer dan vijftig pop-ups per dag”

icon
Mode11 september, 2023
Victoria Benelux

Directe verkoop is een specifieke tak van sport in de retail. Victoria, marktleider in de thuisverkoop van juwelen, veert op na een uitdagende coronaperiode. “We geven vrouwen de kans om zichzelf te ontplooien.”

Sociaal platform

Home parties kennen we in uiteenlopende productcategorieën, van bewaardozen over cosmetica tot erotische speeltjes. De marktleider in de directe verkoop van juwelen in de Benelux, heet Victoria. Het bedrijf werd in 1991 opgericht door een Belgische vrouw, Françoise Kaisin, en is sinds 2014 in handen van investeringsfonds Vendis Capital. Victoria is ook actief in Frankrijk en Duitsland.

Directe verkoop is een aparte tak van ‘sport’, maar zeker geen onbelangrijke. De sector stelt momenteel ongeveer 27.000 mensen tewerk in België, de meesten als zelfstandige. In 2022 was directe verkoop volgens Euromonitor goed voor een omzet van 220 miljoen euro in België.

“Zie het als een sociaal platform: mensen kunnen thuis een shoppingmoment organiseren, dan komt een van onze consulenten langs met de juwelen”, zegt verkoopdirecteur Tom Broeckaert, die eerder retailervaring opdeed bij Lidl. In België heeft Victoria ongeveer 3000 consulenten, waarvan er een duizendtal maandelijks actief zijn. 99% van hen zijn vrouwen, voor 90% onder hen is het een bijberoep.

Laagdrempelig

“Al onze consulenten werken op zelfstandige basis. Het is voor hen niet alleen een bijverdienste, maar ook een mogelijkheid om even uit de dagelijkse sleur te ontsnappen. Denk aan een leerkracht die de hele dag tussen de kinderen staat: die kan ’s avonds een sociaal evenement hebben met een heel ander publiek. We geven die mensen kansen om zichzelf te ontplooien. We kennen heel wat voorbeelden van vrouwen die zich op deze manier persoonlijk ontwikkelen, doordat ze de gelegenheid krijgen om dit op hun eigen ritme te doen, zonder investering. Dat zijn mooie verhalen. Het is een laagdrempelig concept.”

Consulenten hoeven immers niet te investeren: Victoria voorziet alle hulpmiddelen. “We hebben zopas onze displays vernieuwd: ze waren zwart, nu zijn ze wit, waardoor de juwelen beter tot hun recht komen. Het ging om een investering van bijna een miljoen euro. In zo’n doos zit een collectie van meer dan 400 juwelen. Ze zijn makkelijk op te bergen en te transporteren. We voorzien ook ondersteunende flyers, verpakkingen en catalogen. Elke consulent heeft een eigen e-shop die via ons loopt.”

Incentives en ondersteuning

Er is geen grote druk om te verkopen: consulenten krijgen een commissie – dus hoe meer ze verkopen, hoe meer ze verdienen – maar ze hebben geen verplichting om bijvoorbeeld tien keer per maand een shoppingmoment te organiseren. “We stimuleren ze wel met incentives: we nemen hen mee op seminar naar Rhodos, bijvoorbeeld. Of ze kunnen een handtas, een iPad en gratis juwelen winnen.” Actieve consulenten doen zowat om de één tot twee weken een demonstratie. Sommigen doen het maar een keer om de zes maanden, andere drie keer per week.

“Het is ook retail, maar dan anders. We hebben niet de kosten van een winkelnetwerk en we hoeven ook niet dezelfde reclamebudgetten te voorzien, want onze consulenten promoten ons merk. Wij hebben elke dag wel tientallen pop-upwinkels die openen op verschillende plekken op verschillende momenten. Ook op het hoofdkantoor werken we heel flexibel, met weinig mensen in loondienst.”

Victoria is een eerder toegankelijk juwelenmerk dat een breed publiek wil aanspreken: de gemiddelde verkoopprijs is 42 euro. “De goedkoopste stukken heb je al onder 19 euro, en er zijn geen stukken van meer dan 200 euro. De collecties worden voortdurend vernieuwd, ontwikkeld door ons designteam in Brussel.”

Groeiambities

De coronacrisis met zijn lockdowns was voor Victoria een bijzonder uitdagende periode: de thuisverkoop lag om evidente redenen stil. Intussen liggen de verkopen alweer boven het pre-Covid niveau. Of het bedrijf groeiambities koestert? “Zeker. In Nederland zijn we nog niet zo groot, dus daar proberen we verder te groeien. Er staat ook nog een bijkomend land in de steigers.”

De klassieke retail heeft het moeilijk om medewerkers te komen. Hoe zit dat in de directe verkoop? “Ook voor ons is het een uitdaging. Veel mensen zijn wel op zoek naar een bijverdienste, maar de flexijobregeling betekent voor ons concurrentie: de instap is daar laagdrempeliger. Eens de mensen bij ons beginnen, blijven ze wel: de anciënniteit bedraagt ongeveer vijf jaar. Voor onze groepsverantwoordelijken is dat zelfs rond de vijftien jaar.”

Werven doet Victoria grotendeels via het eigen netwerk van consulenten: “Ze verkopen onze juwelen, maar promoten ook onze activiteiten. Veel mensen die zich bij ons aanmelden werden getriggerd tijdens zo’n demonstratie en willen het dan zelf ook proberen. Daarnaast werven we via sociale media en onze website.”

De Victoria groep in cijfers

  • Omzet: 45 miljoen euro in 2022 (zonder btw), waarvan 31% in de Benelux.
  • Medewerkers: 79 op de kantoren in Ukkel, Ghislenghien, Croix (FR) en Düsseldorf (DE)
  • 80.000 demonstraties per jaar over alle landen heen
  • 10.500 consulenten (waarvan ongeveer 3000 in België), 99% vrouwen.
  • 60 sectorverantwoordelijken, 411 groepsverantwoordelijken
  • Gemiddelde prijs van een juweel: 42 euro
Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Directe verkoop is een specifieke tak van sport in de retail. Victoria, marktleider in de thuisverkoop van juwelen, veert op na een uitdagende coronaperiode. “We geven vrouwen de kans om zichzelf te ontplooien.”

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 september, 2023
    e5 opent nu ook stadswinkels: “De mayonaise pakt”

    Modeketen e5 boekt sterke resultaten, ondanks een moeilijk modejaar en het kwakkelende zomerweer. De keten gaat voor het eerst eigen stadswinkels openen en lanceert Dansaert Men, een formule van herenboetieks.

  • icon
    Mode21 september, 2023
    Schoenketen Maniet ambieert tien bijkomende winkels

    De Waalse schoenenretailer Maniet wil de kopende jaren van 29 naar 39 winkels groeien en kijkt daarvoor richting Luik en het Groothertogdom Luxemburg. De familiale keten, waar de vijfde generatie nu aan het roer staat, viert haar 120ste verjaardag.

  • icon
    Mode20 september, 2023
    Nathalie Vleeschouwer stopt met zwangerschapsmerk Fragile

    Fragile, het merk voor zwangerschapskleding van Nathalie Vleeschouwer, houdt op te bestaan. Met dat label begon het nochtans allemaal voor de Belgische ontwerpster…

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN