Fysieke winkels blijven de basis van de retailstrategie bij Peek & Cloppenburg. Toch wil de keten bijsturen: de grote winkels zullen kleiner worden en de investeringen in e-commerce worden verhoogd.
Nieuwe webshop voor Nederland
Moderetailer Peek & Cloppenburg groeit in Oost-Europa met dubbele cijfers, maar stagneert op de Duitse markt, zo bleek uit een mededeling over de jaarcijfers vorige week. Het bedrijf kondigt enkele maatregelen aan om groei te verzekeren gedurende de komende jaren, meldt Fashion United: fysieke winkels blijven daarbij een hoofdrol spelen.
“Peek & Cloppenburg vindt stenen winkels onmisbaar voor consumenten, omdat niets een persoonlijke en competente service kan vervangen”, aldus het bedrijf. Verschillende winkels werden recent geopend of gemoderniseerd en de komende twee jaar staan er openingen gepland in Duitsland, de Baltische staten, Oost- en Zuidoost-Europa. Toch zijn wijzigingen noodzakelijk, want vooral de verkoop in de grote warenhuizen bleef onder de verwachtingen. Daarom kijkt de retailer naar maatregelen als downsizing, onderverhuur en pop-ups om productiever gebruik te maken van de winkelruimte.
In de toekomstplannen van Peek & Cloppenburg speelt echter ook digitalisering een sleutelrol: bovenop de bestaande webshops in Duitsland, Oostenrijk en Polen plant het bedrijf “in de nabije toekomst” een webshop voor Nederland. De webshop van het herenmerk Anson, dat ook tot de groep behoort, gaat op de schop. Bovendien investeert het bedrijf verder in zijn interne IT-platformen.
Peek & Cloppenburg, in 1869 in Rotterdam opgericht door de Duitse handelaars Johann Theodor Peek en Heinrich Anton Adolph Cloppenburg, is vandaag een Duits bedrijf met twee hoofdzetels: het kantoor in Düsseldorf is in handen van Harro Uwe Cloppenburg, de vestiging in Hamburg is van neef James Cloppenburg. De keten heeft nog drie winkels in Nederland (Amsterdam, Den Haag en Rotterdam) en één in België (Antwerpen Meir). De winkel in Wijnegem ging afgelopen zomer dicht.