RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AB FoodsPrimark
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Verenigd Koninkrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark viert hernieuwde groei met online assortiment

icon
Mode20 juni, 2022

Primark heeft de coronacrisis eindelijk verteerd en knoopt weer aan met groei. Nu het leven duurder wordt, heeft de keten alle vertrouwen in haar budgetformule. Zoveel zelfs dat ze start met e-commerce.

Goede tijden voor discount

Primark heeft er een sterk kwartaal op zitten: de omzet steeg in de drie maanden tot eind mei met liefst 81% tot 1,7 miljard pond (2 miljard euro). Dat is wel in vergelijking met een jaar eerder, toen nog heel wat winkels dicht waren door een nieuwe golf van de coronapandemie. Aangezien de budgetmodeketen (nog) niet aan e-commerce doet, betekende dat meteen een volledige verkoopstop.

In vergelijking met pre-coronajaar 2019 tekende Primark vorig kwartaal 4% groei op. De kledingretailer heeft de coronacrisis dus eindelijk achter zich kunnen laten en staat vandaag sterker dan voor de pandemie. De keten profiteert ervan dat mensen weer uitgaan, reizen en naar de steden trekken – al dan niet om te werken. De keten verkoopt vandaag de helft meer koffers dan in 2019 en ziet ook strandlakens en badkleding over de toonbanken vliegen, bericht The Guardian.

Stiekem verkneukelt moederbedrijf AB Foods zich ook een beetje over de stijgende levensduurte en dalende koopkracht. “Het zou me verbazen als er nu niet meer mensen naar Primark komen dan voorheen”, zegt financieel directeur John Bason. Al moest ook de discounter pas de prijzen laten stijgen en komt er in februari wellicht nog een prijsverhoging aan. Het modemerk houdt ook de lockdowns in productieland China scherp in de gaten.

Online assortiment van 2.000 items

Het optimisme is zo groot dat Primark zich voor het eerst aan e-commerce waagt. Dat de keten zou beginnen experimenteren met click&collect was al langer bekend, maar nu wordt ook de concrete invulling duidelijk. Tegen het einde van dit jaar kunnen Britse consumenten online kiezen uit een assortiment van 2.000 items voor kinderen, van kleding over accessoires tot woondecoratie. Een groot deel van de producten zal exclusief online beschikbaar zijn.

Klanten kunnen de online bestelde artikelen in een 25-tal Primark-winkels in het noordwesten van Engeland ophalen en eventueel passen. AB Foods redeneert dat het zo meer gezinnen met kinderen en mensen die nog geen klant zijn naar de winkels kan lokken. De onlineverkoop biedt ook de mogelijkheid om het kinderassortiment uit te breiden. Als het een succes blijkt, kan de proef worden uitgebreid naar andere productgroepen en regio’s.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode10 november, 2025
    [Opinie] Waarom Shein helemaal geen winkeltje wil spelen

    Terwijl Frankrijk protesteert tegen de komst van Shein in warenhuis BHV Marais, speelt zich op de achtergrond een heel ander verhaal af. Een verhaal dat weinig te maken heeft met de winkelstraat, en alles met datastromen, retargeting en schaal.

  • icon
    Mode10 november, 2025
    Strafonderzoek naar faillissement FNG nadert ontknoping

    Het gerechtelijk onderzoek naar het faillissement van modegroep FNG (de vroegere eigenaar van Brantano, Fred & Ginger, Miss Etam en meer) komt in de eindfase. De onderzoeksrechter heeft het dossier overgemaakt aan het Antwerpse parket, dat nu werkt aan een eindvordering.

  • icon
    Mode7 november, 2025
    Consolidatie in luxetweedehands: Labellov neemt Designer Wish Bags over

    Het Belgische platform voor tweedehands luxemode Labellov neemt branchegenoot Designer Wish Bags over. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf een nieuwe topvrouw: Babs Van de Mierop (Bain & Company) wordt CEO.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN