Welke moderetailers zijn online het grootst? Cross-Border Commerce Europe zocht het uit in zijn jaarlijkse Europese top -250. Opvallend: de retailers worden flink het vuur aan de schenen gelegd door… consumenten.
Een op tien is tweedehands
Europese moderetailers hebben online niet zozeer concurrenten te vrezen, als wel consumenten, beweert althans Cross-Border Commerce Europe. De organisatie onderzocht de grootste modespelers in mode en beauty in dertig Europese landen. Frappant is dat vooral tweedehands- en consumentenmarktplaatsen, zoals Vinted, eBay en Etsy, voor nieuwe groei zorgen.
In 2022 behaalde de online mode- en beautymarkt in Europa een recordomzet van 122 miljard euro. 45 miljard daarvan besteedden consumenten buiten hun thuisland. Mode is trouwens goed voor 16,75% van alle Europese e-commerce, terwijl al een kwart van alle mode- en beauty-omzet online wordt gerealiseerd.
Die groei is nog niet ten einde: tegen 2026 zal de markt met 18% groeien, goed voor naar verwachting 144 miljard euro. Mensen gaven in 2022 namelijk minder uit aan mode, maar wel veel meer aan tweedehands. Naar verwachting zal bijna een zesde van de onlinemodeverkoop in 2026 afkomstig zijn van consumentenplatformen zoals Vinted, nu is dat aandeel 12%.
Top tien domineert
Platformen zijn al goed voor bijna de helft van alle online modeaankopen, en Zalando blijft met voorsprong de grootste daarvan met een marktaandeel van bijna 10%. Amazon heeft 8,3% van de Europese online modemarkt in handen, hoewel dat geen pure moderetailer is. Ook eBay/Etsy, het Chinese Shein, Vinted, het Amerikaanse StockX en Nike prijken in de top tien.
Hoezeer moderetail ook gefragmenteerd is in de fysieke wereld, online is de machtsconcentratie volgens CBCommerce veel duidelijker: de top tien heeft samen meer dan een derde van het marktaandeel voor online mode in handen. Ieder heeft daarin zijn eigen rol. Nike is de belangrijkste merkfabrikant, H&M de belangrijkste retailer, Amazon de grootste pure player en EMP het belangrijkste postorderbedrijf. Het Tsjechische Notino is de leider in de categorie schoonheidsproducten.
Tot slot laat verdere analyse van de populariteit van bedrijven in specifieke landen intrigerende patronen zien, merkt het rapport. “Onder Britse consumenten lijken Amerikaanse en Chinese bedrijven zeer geliefd. Duitse en Franse consumenten hebben daarentegen een sterkere voorkeur voor Europese bedrijven.” Al waarschuwt het rapport voor Chinese nieuwkomers Cider en Temu, die toch flink wat impact kunnen krijgen.