RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AmazoneBayH&MNikeSheinTemuVintedZalando
  • Onderwerpen Analyse
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tweedehandsverkoop vreet aan online moderetailers

icon
Mode14 september, 2023
Shutterstock

Welke moderetailers zijn online het grootst? Cross-Border Commerce Europe zocht het uit in zijn jaarlijkse Europese top -250. Opvallend: de retailers worden flink het vuur aan de schenen gelegd door… consumenten.

Een op tien is tweedehands

Europese moderetailers hebben online niet zozeer concurrenten te vrezen, als wel consumenten, beweert althans Cross-Border Commerce Europe. De organisatie onderzocht de grootste modespelers in mode en beauty in dertig Europese landen. Frappant is dat vooral tweedehands- en consumentenmarktplaatsen, zoals Vinted, eBay en Etsy, voor nieuwe groei zorgen.

In 2022 behaalde de online mode- en beautymarkt in Europa een recordomzet van 122 miljard euro. 45 miljard daarvan besteedden consumenten buiten hun thuisland. Mode is trouwens goed voor 16,75% van alle Europese e-commerce, terwijl al een kwart van alle mode- en beauty-omzet online wordt gerealiseerd.

Die groei is nog niet ten einde: tegen 2026 zal de markt met 18% groeien, goed voor naar verwachting 144 miljard euro. Mensen gaven in 2022 namelijk minder uit aan mode, maar wel veel meer aan tweedehands. Naar verwachting zal bijna een zesde van de onlinemodeverkoop in 2026 afkomstig zijn van consumentenplatformen zoals Vinted, nu is dat aandeel 12%.

Top tien domineert

Platformen zijn al goed voor bijna de helft van alle online modeaankopen, en Zalando blijft met voorsprong de grootste daarvan met een marktaandeel van bijna 10%. Amazon heeft 8,3% van de Europese online modemarkt in handen, hoewel dat geen pure moderetailer is. Ook eBay/Etsy, het Chinese Shein, Vinted, het Amerikaanse StockX en Nike prijken in de top tien.

Hoezeer moderetail ook gefragmenteerd is in de fysieke wereld, online is de machtsconcentratie volgens CBCommerce veel duidelijker: de top tien heeft samen meer dan een derde van het marktaandeel voor online mode in handen. Ieder heeft daarin zijn eigen rol. Nike is de belangrijkste merkfabrikant, H&M de belangrijkste retailer, Amazon de grootste pure player en EMP het belangrijkste postorderbedrijf. Het Tsjechische Notino is de leider in de categorie schoonheidsproducten.

Tot slot laat verdere analyse van de populariteit van bedrijven in specifieke landen intrigerende patronen zien, merkt het rapport. “Onder Britse consumenten lijken Amerikaanse en Chinese bedrijven zeer geliefd. Duitse en Franse consumenten hebben daarentegen een sterkere voorkeur voor Europese bedrijven.” Al waarschuwt het rapport voor Chinese nieuwkomers Cider en Temu, die toch flink wat impact kunnen krijgen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Welke fashionretailers zijn online het grootst? Cross-Border Commerce Europe zocht het uit in zijn jaarlijkse Europese top 250. Opvallend: de retailers worden flink het vuur aan de schenen gelegd door… consumenten.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 september, 2023
    e5 opent nu ook stadswinkels: “De mayonaise pakt”

    Modeketen e5 boekt sterke resultaten, ondanks een moeilijk modejaar en het kwakkelende zomerweer. De keten gaat voor het eerst eigen stadswinkels openen en lanceert Dansaert Men, een formule van herenboetieks.

  • icon
    Mode21 september, 2023
    Schoenketen Maniet ambieert tien bijkomende winkels

    De Waalse schoenenretailer Maniet wil de kopende jaren van 29 naar 39 winkels groeien en kijkt daarvoor richting Luik en het Groothertogdom Luxemburg. De familiale keten, waar de vijfde generatie nu aan het roer staat, viert haar 120ste verjaardag.

  • icon
    Mode20 september, 2023
    Nathalie Vleeschouwer stopt met zwangerschapsmerk Fragile

    Fragile, het merk voor zwangerschapskleding van Nathalie Vleeschouwer, houdt op te bestaan. Met dat label begon het nochtans allemaal voor de Belgische ontwerpster…

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food13 september, 2023

    Hoe Lunch Garden jonge gezinnen verleidt

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN