RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Shein
  • Onderwerpen Analyse
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat is Shein, 's werelds meest bezochte modewebshop?

icon
Mode26 mei, 2021

Wat gebeurt er als je de Chinese liefde voor digitalisering combineert met ’s lands goedkope kledingfabrieken? Shein is het antwoord. De nieuwkomer heeft Amazon in de VS van de troon gestoten als meest gedownloade shopapp, en dat terwijl u er mogelijk nog nooit van had gehoord.

Overal behalve in China

Zegt de naam Shein – uit te spreken als She In – u niks? Dan is de kans groot dat uw tienerdochter wel raad weet. Shein is wat Zara vijftien jaar geleden was, maar dan helemaal op maat van de nieuwe Generatie Z die zijn tijd online liefst op TikTok doorbrengt. Net zoals voornoemde is het bedrijf trouwens Chinees en gerust mysterieus te noemen. Toch weerhield dat de hippe moderetailer er niet van om half mei de meest gedownloade shoppingapp in de Verenigde Staten te worden, een eer die tot dan toe aan Amazon was voorbehouden. 

Het bedrijf zou meer dan 15 miljard dollar waard zijn en boekte in 2020 bijna 10 miljard dollar omzet, een verdubbeling die het al acht jaar op rij volhoudt. De website zou ook de meest bezochte modesite ter wereld zijn. Shein heeft liever niet dat je weet dat het rond 2008 werd opgericht in China door CEO Chris Xu. Integendeel, op de site stond lang te lezen dat de kledingverkoper uit New Jersey komt. De online pure player verkoopt dan ook in quasi alle landen, behalve in China zelf. Waarom? Simpel: topjes en shirts van 5 euro zijn daar lang niet zo uniek als elders in de wereld.

Duizend nieuwe ontwerpen per dag

Shein is inderdaad een “internationaal B2C fast-fashion e-commerceplatform”, zoals het zichzelf omschrijft. Het bedrijf zou buiten China al jarenlang kantoren hebben in de VS, de Verenigde Arabische Emiraten – het Midden-Oosten is een belangrijke markt voor het merk – en voor Europa in België. Een Belgisch adres is echter niet te vinden, wel een openstaande vacature voor een ‘office assistant’ in Wallonië waarbij ook het zoeken naar een geschikte kantoorlocatie een van de taken is. Mogelijk gaat het om de luchthaven van Luik als logistieke hub waar ook Alibaba zijn pakjes invliegt.

Fast-fashion is een understatement in het geval van Shein. Matthew Brennan, ook auteur van het boek ‘Attention Factory’ over TikTok, verkiest de term “real-time retail”. Het gaat er zo bliksemsnel dat elke dag létterlijk duizenden nieuwe items aan het assortiment worden toegevoegd. In drie dagen tijd kan een nieuw ontwerp van de tekentafel naar productie gaan, waarna het al in verkoop gaat nog voor de eerste items van de band zijn gerold.

Google vraagt, wij maken

De kracht zit in een volledige verticale integratie van de waardeketen en een unieke datasturing. Shein heeft geen stijl, Shein heeft geen merkimago. Behalve dan onbeperkte keuze aan vaak ongeziene prijzen. Het bedrijf maakt letterlijk precies de stukken waar vraag naar is. Als een van Google’s grootste Chinese klanten volgt het continu elke beweging met Google Trend Finder. Ook volgt de app het aanbod van concurrenten en alle geluiden op sociale media op de voet. Voeg daarbij alle in-app en on-site gebruikersgedrag, en de hypersnelle modeproducent kan automatisch de vraag voorspellen en de voorraad in real-time aanpassen.

Zoals te verwachten, leidt dat af en toe wel tot problemen. Zo ging de e-commercespeler deze week nog door het stof voor een smartphonehoesje waarmee het slim hoopte in te spelen op de Black Lives Matter-beweging. Het hoesje met daarop een zwarte man die bij de kraag wordt gevat door een politieagent werd daarentegen net als zeer racistisch gezien. Ook voor een kettinkje met een swastika-teken kregen de Chinezen flink op hun donder. Dat krijg je als je algoritmes vrij spel geeft.

Die data gaat bovendien rechtstreeks naar de fabrieken. Shein maakt gebruik van het in China opkomende ‘C2M’-model (Consumer to Manufacturer): Chris Xu heeft een uitgebreid netwerk van textielfabrieken exclusief aan zich weten te binden, met de belofte van snelle betalingen en hoge oplages. Enige voorwaarde: ze moeten het ICT-systeem van de retailer gebruiken. Waarom? Op die manier worden vraag en aanbod in “real-time” op elkaar afgestemd. Klantenfeedback en -gedrag op de app wordt live omgezet in extra productieorders of aanpassingen. Shein kan continu A/B-testen, voor duizenden nieuwe items per dag. 

Shoppers worden micro-influencers

Er hoeven zelfs nog geen stuks geproduceerd te zijn, of de agressieve marketingmachine schiet al in gang: de reclameposts van Shein zijn niet weg te slaan uit de socialemediafeeds van jonge Gen Z-shoppers. Naast een gigantisch online-advertentiebudget, maakt het bedrijf gebruik van een “best in class” marketingmodel op Chinese leest: consumenten in China laten zich leiden door andere shoppers, die als “opinieleiders” worden gezien binnen een bepaald domein. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen beroemdheden en heuse influencers, zoals onder meer Katy Perry en Lil Nas X die de retailer promoten, en micro-influencers of KOC (Key Opinion Consumers).

Elke klant wordt bij Shein zelf zo’n micro-influencer, aangezien ze in de app een publiek profiel krijgen. Er vallen kortingen te verdienen door favoriete items aan te raden aan vrienden, foto’s van outfits te posten en met selfies aan andere shoppers te tonen hoe een maat valt. Voor de beeldgerichte Generatie Z zegt een foto immers meer dan duizend reviews. Op TikTok zijn filmpjes waarin meiden een stapel kleren hebben besteld – gratis levering boven de 40 euro betekent algauw tien stuks – en ze voor de camera defileren bovendien een hit. Veel van die content wordt gratis gepost, aangezien de ‘affiliate fees’ oplopen tot 20% van de behaalde verkoop. 

Waar stopt het vliegwiel?

Het vliegwiel van de Chinese nieuwkomer wordt zodoende steeds groter, met recorddownloads en -omzetten als resultaat. Waar stopt het? Logischerwijze staat uitbreiding op het programma: wat met dameskleding kan, kan mogelijk ook met andere categorieën. Zo zou het bedrijf plannen hebben om een Chinese verdeler van tuinmeubilair over te nemen. Ironisch genoeg was Shein ook een van de bieders op het failliete TopShop, waarvan het de ondergang deels mee heeft veroorzaakt. Op dit moment is de app al aan het evolueren richting platform, met ook andere merken en producten. De belangrijkste stap in die richting is Shein X, waarbij jonge designers kleding ontwerpen voor de retailer. 

Shein moet wel alles van de prijs en de bodemloze diepte van het aanbod hebben. Vergeet snelle leveringen – levertermijn is zo’n twee weken – en gemakkelijke, gratis retours. Pakketjes komen vaak niet in één keer maar item per item en terugsturen kost 4,5 euro. Klantenreviews klagen over de slechte kwaliteit, slechte pasvorm en verschillen met de foto’s. De hypergoedkope, hypersnelle wegwerpmode past dan ook helemaal niet in de duurzaamheidstrend. Een groot datalek gooide in 2018 bovendien de gegevens van meer dan 6 miljoen klanten op straat en in India werd de app vorig jaar samen met 57 andere Chinese apps verboden wegens staatsonveilig. Maar of dat genoeg is om het vliegwiel te stoppen?

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Wat gebeurt er als je de Chinese liefde voor digitalisering combineert met ’s lands goedkope kledingfabrieken? Shein is het antwoord. De nieuwkomer heeft Amazon in de VS van de troon gestoten als meest gedownloade shopapp, en dat terwijl u er mogelijk nog nooit van had gehoord. Overal behalve in China Zegt de naam Shein – uit te spreken als She In – u niks? Dan is de kans groot dat uw tienerdochter wel raad weet. Shein is wat Zara vijftien jaar geleden was, maar dan helemaal op maat van de nieuwe Generatie Z die zijn tijd online liefst op TikTok...

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Appelsientje-eigenaar wil Scotch & Soda kopen

    De investeerdersgroep Standard Investment aast op Scotch & Soda. Er zouden nog twee overnamekandidaten zijn.

  • icon
    Mode22 maart, 2023
    Nike trekt omzetsprint, maar zeult voorraden mee

    Nike tekende in het voorbije kwartaal een indrukwekkende omzetgroei van 14% op, ook al vreten grote voorraden aan de marges. Over 2023 maakt de sneakerreus zich dan ook weinig zorgen.

  • icon
    Mode21 maart, 2023
    Scotch & Soda Nederland failliet, zoekt overnemer voor buitenland

    Het Nederlandse modelabel Scotch & Soda heeft het faillissement aangevraagd. Eigenaar Sun Capital noemt "ernstige cashflowproblemen" als reden. De aanvraag geldt wel enkel voor de thuismarkt: de Belgische winkels worden (nog) niet getroffen.

Evenementen
  • 23
    mrt

    Omnichannel & E-Commerce Congress
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Elektro23 februari, 2023

    Ook Coolblue komt tot stilstand

  • icon

    Algemeen28 februari, 2023

    Action-rivaal TEDi komt naar België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN