RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
  • Advertising & Partnerships
    • Online advertising
    • Print advertising
    • Event partnerships
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando krijgt coronatik, maar houdt vertrouwen

iconMode4 augustus, 2022

De coronapandemie speelt Zalando op een onverwachte manier parten: de lat werd – naar eigen zeggen – vorig jaar zo hoog gelegd, dat dit jaar nóg beter doen er niet inzat. De Duitse modewebshop wist wel meer klanten te bekoren, maar die vulden hun mandjes minder dan voordien. Indicatoren als omzet en winst bleven daardoor vlak of kregen zelfs een flinke tik.

Meer (maar kleinere) winkelmandjes

Eerst het goede nieuws voor Zalando: ze blijven hun klantenbasis uitbouwen. Dat geldt vooral voor het getrouwheidsprogramma Zalando Plus (dat er op één jaar tijd 164% meer leden bij kreeg) als voor het totale aantal actieve klanten (+11% naar 49 miljoen). Al die klanten bestelden bovendien nog iets vaker dan vorig jaar: gemiddeld 5,2 keer, tegenover 5,0 een jaar eerder.

Wel stopte elke Zalando-klant gemiddeld twee euro minder in zijn winkelmandje, wat erin resulteerde dat het bruto handelsvolume precies gelijk bleef op 3,78 miljard euro. Een succes, vindt Zalando zelf, aangezien de vergelijkingsbasis bijzonder hoog lag: in het tweede kwartaal van 2021 tekende Zalando een groei van 40% op. De eigen inkomsten van Zalando gingen wel met 4% omlaag, om uit te komen op 2,6 miljard euro.

Daarmee is het tweede kwartaal zelfs nog minder goed dan het eerste: toen steeg het brutovolume nog met 1% en daalde de eigen omzet met slechts 1,5%.

Kosten drukken op winst

Minder inkomsten en hogere kosten, dat betekent lagere marges: de economische omstandigheden schaafden meer dan de helft van de winstmarge (van 6,7% naar 3,0%) en dus ging ook de aangepaste ‘EBIT’ met zowat tweederde naar beneden (naar 77,4 miljoen euro). De nettowinst kreeg zelfs een nog grotere klap: die ging van 120 miljoen euro naar amper 14 miljoen.

De Duitsers zien wel licht aan de einde van de tunnel (en hopen zelfs al aan het einde van die tunnel geraakt te zijn). De “succesvolle implementatie om ons aan te passen aan de economische omstandigheden” zou moeten resulteren in een betere rentabiliteit in de tweede jaarhelft, klinkt het in een persbericht.

Vol vertrouwen

Financieel directeur Sandra Dembeck houdt de moed er dan ook in: “Dankzij onze gezonde financiële toestand kunnen we blijven investeren in ons technologieplatform en in onze logistieke infrastructuur, zodat we onze op de langere termijn kunnen blijven groeien.” De terugkeer naar groei moet er dus al in deze jaarhelft komen, dankzij “onze focus op efficiëntie en maatregelen om de marges te verbeteren”.

Voor het volledige boekjaar 2022 handhaaft het bedrijf dan ook zijn verwachte groei van zowel brutohandelsvolume (met 3 tot 7%) als eigen omzet (met 0 tot 3%). En voor de volledigheid: over de geruchtmakende Amerikaanse expansie rept Zalando alvast met geen woord…

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De coronapandemie speelt Zalando op een onverwachte manier parten: de lat werd – naar eigen zeggen – vorig jaar zo hoog gelegd, dat dit jaar nóg beter doen er niet inzat. De Duitse modewebshop wist wel meer klanten te bekoren, maar die vulden hun mandjes minder dan voordien. Indicatoren als omzet en winst bleven daardoor vlak of kregen zelfs een flinke tik. Meer (maar kleinere) winkelmandjes Eerst het goede nieuws voor Zalando: ze blijven hun klantenbasis uitbouwen. Dat geldt vooral voor het getrouwheidsprogramma Zalando Plus (dat er op één jaar tijd 164% meer leden bij kreeg) als voor het totale...

Meer Mode
Bekijk meer
  • iconMode18 augustus, 2022
    H&M-dochter COS start met groothandel

    COS, een dochtermerk van de H&M-groep, stapt in de groothandel. Al deze herfst is het damesmerk te vinden bij Nordstrom, Breuninger in Duitsland en Yoox.

  • iconMode18 augustus, 2022
    Hoe H&M vervuiling verpakte als duurzaamheid en werd betrapt

    Een Amerikaanse consument klaagt H&M Group aan voor ‘greenwashing’. H&M verfraaide zijn milieuscores door minpunten te veranderen in pluspunten. Letterlijk.

  • iconAlgemeen16 augustus, 2022
    Last call: mis je vlucht naar Tokio niet

    Grijp je laatste kans om mee te gaan op Retailhunt naar het verbluffende Japan. Aarzel niet: per tour zijn nog maar 2 tot 3 plaatsen beschikbaar.

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconAlgemeen29 juli, 2022
    De expansieplannen van Colruyt Group
  • iconFood28 juli, 2022
    België is lelijk eendje voor Carrefour
  • iconAlgemeen28 juli, 2022
    Amazon geeft Amazon.be definitief op
  • iconAlgemeen9 augustus, 2022
    Ochama levert nu ook in België, Frankrijk en Duitsland
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • LinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN