RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven Farfetch
  • Onderwerpen Overname
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zuid-Koreaanse app redt Farfetch

icon
Mode19 december, 2023

De gevallen luxewebshop Farfetch wordt Zuid-Koreaans na de overname door Coupang. Zo krijgt de e-tailer niet alleen een nieuw leven, maar meteen ook toegang tot een erg rijke markt.

Slechts 1% over

Farfetch was al even in vrije val: twee jaar geleden was het bedrijf meer dan twintig miljard euro waard op de beurs, daar schoot vorige week amper nog één percent van over. Door de wereldwijde koopkrachtcrisis kan of wil de hogere middelklasse minder geld uitgeven aan buitenissige luxeproducten. Farfetch had daardoor al even nood aan vers kapitaal, maar de belangrijkste partners leken niet erg bereid om geld toe te steken.

Toch is de nieuwe eigenaar heel ambitieus: oprichter Bom Kim noemt Zuid-Korea “het land met de hoogste uitgaven per inwoner aan luxeproducten“, zo schrijft De Tijd – iets dat deelnemers aan de RetailHunt van dit jaar naar Seoul met eigen ogen hebben kunnen zien. De bij ons onbekende Koreaanse app is goed geplaatst om de kansen te kunnen inschatten: met een omzet van twintig miljard euro heeft die een voetje in heel wat sectoren van consumentenuitgaven. Ook Coupang kende recent een enorme groei: in 2021 noemde Deloitte de Koreanen “de snelst groeiende retailer ter wereld“.

Mosterd van Amazon

De weg omhoog was voor Farfetch haast even steil als die weer omlaag: toen het bedrijf in 2018 naar de beurs ging, werd het nog niet op een miljard geraamd. Snel daarna vormde echter samenwerkingen met Alibaba én de luxereuzen Richemont en François-Henri Pinault (de CEO van Kering), die allen ook instapten in het kapitaal.

Oprichter José Neves had voor zijn verkoopplatform de mosterd gehaald bij Amazon en voorzag vooral verkopers van (in dit geval erg luxueuze) goederen van data en klanten. Dat ging hem dus heel erg voor de wind, maar corona veranderde het modelandschap. Geïnspireerd door de enorme duw in de rug die e-commerce kreeg van de pandemie, gingen ook steeds meer luxemerken rechtstreeks online verkopen om het eigen imago (en de marges) in eigen handen te kunnen houden.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode7 juli, 2025
    H&M zet bodycams in tegen toenemend geweld in winkels

    In het Verenigd Koninkrijk is H&M een proefproject gestart met bodycams voor winkelmedewerkers. De retailer wil zo de toenemende gevallen van diefstal en geweld in zijn winkels tegengaan.

  • icon
    Mode4 juli, 2025
    Nieuwe eigenaar voor noodlijdend Le Coq Sportif

    De Frans-Zwitserse zakenman Dan Manane is de nieuwe eigenaar van het Franse sportmerk Le Coq Sportif. Een handelsrechter in Parijs verkoos zijn bod vandaag boven een bod van een Frans consortium.

  • icon
    Mode4 juli, 2025
    LVMH weer getroffen door cyberaanval

    Luxereus Louis Vuitton heeft bevestigd dat zijn Zuid-Koreaanse tak het doelwit is geweest van een cyberaanval. Daarbij zouden klantengegevens zijn buitgemaakt, maar geen financiële gegevens, zoals creditcard- en bankrekeninginformatie.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN