RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Decathlon
  • Onderwerpen Marketing
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Decathlon wil sportgedrag van mensen kennen

icon
Vrije tijd2 september, 2024

Wie sport wordt beloond bij Decathlon. De sportieve retailer koppelt zijn getrouwheidsprogramma aan de sportapps van klanten, zoals Strava, en krijgt zo ook een schat aan informatie over hun gedrag.

Bonuspunten voor sporters

Decathlon voegt een bijzondere feature toe aan zijn loyaltyprogramma: consumenten kunnen de retailer voortaan toegang geven tot hun sportapps, zoals Strava of Komoot. Waarom ze dat zouden doen? De retailer geeft voortaan korting aan wie elke week minstens één uur sport. Klanten krijgen bonuspunten op hun ledenkaart, die ze kunnen omzetten in een kortingbon of andere voordelen.

“Eén uur sporten in een week levert 100 punten op. Zodra je 3.000 punten hebt, kan je je punten verzilveren”, aldus Decathlon. Die punten kunnen zich naar keuze vertalen in korting bij Decathlon zelf of bij een reeks partners, zoals Decathlon Travel of fitnessketens. In België lopen nog gesprekken met een aantal mogelijke partners, vertelt woordvoerster Julie Nevejans. Ook aan sportieve goede doelen kunnen klanten hun punten schenken.

Op het lijf geschreven personalisatie

Decathlon wil met het programma mensen aanmoedigen om te sporten, ook zij die weinig of nooit aan sport doen. Zelf krijgt de keten in ruil bijzonder veel inzicht in het sportieve gedrag van haar klanten: waar, wanneer en hoeveel sporten ze effectief? Welke activiteiten zijn populair in welke regio’s? Het maakt verdere personalisatie van het aanbod mogelijk, zoals ook Nike ondervond met de eigen Run- en Training Club-apps.

Nike gebruikt de informatie voor verregaande personalisatie, onder meer om te bepalen waar nieuwe winkels te openen en met welk assortiment. Het sneakermerk kan uit de data zelfs afleiden of iemands sportschoenen wellicht bijna versleten zijn en het dus tijd wordt om een gepersonaliseerde aanbieding te sturen voor een nieuw, op de klant zijn lijf geschreven paar. Of Decathlon zo ver wil gaan, weet Nevejans niet. Wel dat de behoeften van de klanten kennen helpt om betere service te bieden. “We willen altijd zo goed mogelijk tegemoetkomen aan de behoeften van onze klanten”, aldus de woordvoerster.

Meer over... Vrije tijd
Zie meer
  • icon
    Vrije tijd6 november, 2025
    Standaard Boekhandel verleidt Gen Z nu ook in Antwerpen en Hasselt

    In twee bijkomende winkels opent Standaard Boekhandel een zogenaamde “YA-corner”: een belevingsplek voor jongvolwassen lezers, in het teken van de populaire Young Adult-stijl en -sfeer.

  • icon
    Vrije tijd4 november, 2025
    Intersport voegt Spaanse tak bij Frankrijk

    Intersport Frankrijk neemt de Spaanse activiteiten van de sportketen over. De groep wil in Europa consolideren voor meer slagkracht. Ook de Belgische en Luxemburgse winkels worden al door de Franse centrale bevoorraad.

  • icon
    Vrije tijd24 oktober, 2025
    Trakks hervat expansie met nieuwe winkel in Waterloo

    De Waalse keten van hardloopwinkels Trakks zet haar groei voort met de opening van een zesde vestiging, in februari in Waterloo. In de nasleep van de coronacrisis had de formule het moeilijk, maar nu gaat de race verder.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food30 oktober, 2025
    Tweede Belgische Albert Heijn XL opent op 19 november
  • icon
    Food3 november, 2025
    Albert Heijn verlegt promotionele grenzen met ‘2+5 gratis’-actie
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    E.Leclerc steekt grens over naar België
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN