RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupDreamland
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dreamland verhoogt bezorgkosten: “Focus op click & collect”

icon
Vrije tijd6 december, 2022

Om de stijgende energie- en loonkosten op te vangen, verhoogt Dreamland de bijdragen voor online bestellingen, zowel voor thuislevering als voor afhaling in winkels in andere ketens van de Colruyt-groep. Ook maakt de retailer keuzes in het online assortiment. “Dat is nodig om rendabel te blijven”, zegt directeur Dieter Struye.

“Click2brick” model

Begin volgend jaar verhoogt Dreamland het tarief voor bezorgen aan huis met één euro, van 4,99 naar 5,99 euro. Klanten die hun bestelling willen afhalen in een winkels van Colruyt of OKay, betalen voortaan een bijdrage van 2,99 euro. Afhalen in een van de 48 Dreamland-winkel wordt de enige gratis optie voor online bestellingen. ‘Click & collect’ vertegenwoordigt vandaag 5% van de omzet bij Dreamland. De retailer gaat er nog meer op focussen: vanaf volgend jaar zullen klanten de voorraad per winkel kunnen raadplegen voor ze een bestelling plaatsen. Dat moet de gebruikerservaring verbeteren.

“We zijn qua historiek een fysieke retailer – en daarin zijn we ook marktleider – maar we hebben de laatste tien jaar ook een stevige webshop ontwikkeld. We evolueren naar een click2brick-model, waarbij we onze klanten inspireren en aantrekken via ons online kanaal, om ze uiteindelijk in onze winkels te kunnen verwelkomen”, zegt Dieter Struye, directeur non-food bij Colruyt Group, aan RetailDetail. In die winkels zet Dreamland in op beleving en op zijn medewerkers om het verschil te maken met concurrenten als Amazon en bol.com.

Keuzes maken

E-commerce is in België qua kosten geen evidentie, zegt Struye. “In de huidige context staat de cashflow onder druk. Daarom nemen we maatregelen in onze onlinebusiness. We maken daarbij ook enkele keuzes in ons aanbod: onze speerpunten blijven speelgoed, buitenspeelgoed en tuinmeubelen, maar sommige schoolartikelen bijvoorbeeld zal je niet meer online kunnen bestellen. Is het verantwoord om voor twee stiften het land rond te rijden? Het moet economisch én maatschappelijk duurzaam zijn.”

De redenering achter de maatregelen ligt voor de hand: de kosten voor lonen en energie stijgen dramatisch. “We moeten proactief keuzes maken om rendabel te blijven”, zegt Struye. Of de retailer niet bang is marktaandeel te verliezen? “Er zal een impact zijn, maar we zien dat ongeveer 80% van onze klanten zowel online koopt als offline. Zij kennen de weg naar onze winkels, die vandaag trouwens opnieuw groeien. Uiteraard gaan we ook wat omzet en marktaandeel verliezen, aan klanten die gratis thuislevering handig vinden. Maar dat is omzet waar we geen geld aan kunnen verdienen. Als goede huisvader kunnen we ons dat niet permitteren.”

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

Om de stijgende energie- en loonkosten op te vangen, verhoogt Dreamland de bijdragen voor thuislevering en afhaalpunten. Ook maakt de retailer keuzes in het e-commerce-assortiment. “Dat is nodig om rendabel te blijven”, zegt directeur Dieter Struye.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd11 september, 2023
    [In Beeld] Decathlon test winkel van de toekomst in Spanje

    Decathlon heeft een nieuw Retail Lab geopend nabij Madrid. De winkel is een experimenteerruimte voor tal van nieuwe technologieën en een vernieuwd klantenparcours.

  • icon
    Vrije tijd8 september, 2023
    Lucien fietst naar Leuven na nieuwe overname

    Lucien, de fietswinkelketen van de groep D’Ieteren, neemt Fietsen King in Leuven over. De retailer opent dit najaar bovendien nog een tweede winkel in de studentenstad.

  • icon
    Vrije tijd7 september, 2023
    Hoe Standaard Boekhandel en Club sterker inzetten op beleving en klantdata

    In een boekenmarkt die sterk afhankelijk is van bestsellers, spelen Standaard Boekhandel en Club sneller in op trends. Het winkelconcept evolueert en slim gebruik van klantendata moet de verkoop een zetje geven.

Evenementen
  • 19
    okt

    Category Management Congress
  • 23
    nov

    RetailDetail Night
Meest gelezen
  • icon

    Food5 september, 2023

    Overnemers Delhaize-supermarkten doorgelicht: opvallend veel store managers

  • icon

    Food29 augustus, 2023

    Sligro herstructureert: Belgische directie moet gaan

  • icon

    Food4 september, 2023

    Voor deze 17 bijkomende supermarkten vond Delhaize overnemers

  • icon

    Food25 september, 2023

    [Analyse] Dreigt Makro-scenario voor Cora?

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN