RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuwe eigenaar Blokker België wil Action achterna onder de naam ‘Mega World’

icon
Wonen18 februari, 2020

De naam Blokker verdwijnt uit de Belgische winkelstraten: Mirage Retail Group verkoopt de 123 winkels in België en Luxemburg aan Dutch Retail Groep. Ze worden de komende maanden omgebouwd tot de discountformule Mega World.

 

“Maatregelen waren onvermijdelijk”

Alle winkels blijven open: overnemer Dirk Bron, een ervaren retailondernemer, bouwt ze snel om naar een discountformule op basis van partijenhandel. De overname biedt Mega World onmiddellijk landelijke dekking in België en aanwezigheid in Luxemburg.

 

Michiel Witteveen, CEO van Mirage Retail Group: “In de laatste vijf jaren hebben de omzet en resultaten van de Blokkerwinkels in België en Luxemburg door de moeilijke marktomstandigheden in beide landen sterk onder druk gestaan. Ondanks vele maatregelen en interventies zijn we er niet in geslaagd om deze ontwikkelingen te keren. Ongewijzigd verder gaan was door de opgelopen verliezen niet mogelijk en ingrijpende maatregelen waren onvermijdelijk.”

 

“Kansen voor Mega World”

“De overname van de winkels van Blokker België door Dutch Retail Groep en de ombouw naar een kansrijke discountformule Mega World biedt vele voordelen voor de continuïteit van de winkels en voor de medewerkers. Door de verkoop van Blokker België kan het management van Blokker Nederland zich volledig concentreren op de verdere verbetering van de performance van Blokker in Nederland”, vervolgt Witteveen.

 

Bron zelf ziet het zo: “Ik ben erg ingenomen met de overname van een goed gespreid winkelnetwerk van Blokker in België en Luxemburg met ervaren medewerkers. Wij gaan in de komende maanden hard aan de slag met de ombouw van de winkels naar de nieuwe discountwinkelketen ‘Mega World’. Ik zie goede kansen voor de discountketen in de Belgische markt en verheug mij op de samenwerking met het team van Blokker België. Alle winkels blijven open en ik heb er vertrouwen in dat de nieuwe formule zich kan ontwikkelen tot een gezond en winstgevend bedrijf”.

  

Geen verrassing

De beslissing komt niet echt als een verrassing en was eigenlijk op 30 januari al verwacht. De problemen van Blokker België zijn gekend: het bedrijf is al jaren verlieslatend, volgens vakbondsbronnen zouden slechts zes tot acht van de resterende 123 winkels rendabel zijn.

 

De retailer slaagde er nooit in een antwoord te vinden op de opkomst van e-commerce en van nieuwe, slagkrachtige concurrenten zoals Action. De cijfers gingen sterk achteruit: vorig jaar daalde de omzet met wel 30% tot 60 miljoen euro. Dat is zelfs de helft minder dan in 2011, schrijft De Tijd. Het operationeel verlies liep op tot 4,6 miljoen euro. Er was dan ook geen budget om te innoveren – als er al een visie was. Daardoor zit Blokker in België opgescheept met te veel winkels die sterk verouderd zijn en niet aansluiten bij de huidige consumentenverwachtingen. De onlinetrein heeft de retailer compleet gemist.

 

Nieuw concept kon niet baten

Een eerste grote herstructurering in 2017 leidde al tot de sluiting van 63 winkels en het verlies van meer dan 230 banen, maar kon het tij niet keren. Op zoek naar een relevante strategie opende de keten in juni vorig jaar in Leuven bij wijze van test een compacte stadswinkel volgens een nieuw concept, met de focus op categorieën als koken en bakken, eten en tafelen, wonen en decoratie. Maar ook die nieuwe aanpak kreeg geen vervolg.

 

In de loop van 2019 benadrukten zowel eigenaar Michiel Witteveen als algemeen directeur België Geert Kampschoër verschillende keren dat Blokker in België zou blijven. Verhalen over een mogelijke exit deden ze af als ‘onzin’. De twijfel konden ze nooit wegnemen, en die bleek nu ook terecht…

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

De naam Blokker verdwijnt uit de Belgische winkelstraten: Mirage Retail Group verkoopt de 123 winkels in België en Luxemburg aan Dutch Retail Groep. Ze worden de komende maanden omgebouwd tot de discountformule Mega World.   “Maatregelen waren onvermijdelijk” Alle winkels blijven open: overnemer Dirk Bron, een ervaren retailondernemer, bouwt ze snel om naar een discountformule op basis van partijenhandel. De overname biedt Mega World onmiddellijk landelijke dekking in België en aanwezigheid in Luxemburg.   Michiel Witteveen, CEO van Mirage Retail Group: “In de laatste vijf jaren hebben de omzet en resultaten van de Blokkerwinkels in België en Luxemburg door de moeilijke...

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen15 maart, 2023
    JYSK heropent drie vernieuwde winkels op één dag

    Twee derde van de winkels van JYSK in Nederland steekt nu in een nieuw jasje, nadat drie vernieuwde winkels vandaag tegelijk de deuren heropenden.

  • icon
    Wonen15 maart, 2023
    [Interview] “Het Ikea-model is in crisistijden op zijn best”

    Ikea is halverwege zijn boekjaar en viert zijn tachtigste verjaardag. Het moment dus om even stil te staan met Tolga Öncü, Head of Retail van Ingka Group.

  • icon
    Wonen14 maart, 2023
    Jan Ollevier koopt “zijn” Exterioo en Juntoo terug

    Jan Ollevier koopt alle aandelen terug van Exterioo en Juntoo, de ketens die hij heeft opgericht. Investeerder Vendis had een minderheidsbelang.

Evenementen
  • 20
    apr

    RetailDetail Congress
  • 11
    mei

    Fashion & Beauty Congress
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress

Meest gelezen
  • icon

    Food6 maart, 2023

    Onheilspellende bijzondere ondernemingsraad bij Delhaize

  • icon

    Food15 maart, 2023

    200 kandidaat-overnemers voor Delhaize-filialen

  • icon

    Food29 maart, 2023

    Sociale onrust breidt uit naar Aldi

  • icon

    Algemeen7 maart, 2023

    [In Beeld] Dit kunnen we verwachten van TEDi in België

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN