Familie Blokker doet CASA van de hand

sylv1rob1 / Shutterstock.com

Casa International krijgt nieuwe eigenaars: de familie Blokker verkoopt de keten aan het huidige management en Globitas, een investeringsmaatschappij gespecialiseerd in het doorstarten van bedrijven in moeilijkheden. Financiële details worden niet bekendgemaakt.

 

Al geruime tijd verlieslatend

Begin vorig jaar redde de familie Blokker Casa nog van de ondergang door 69,5 miljoen euro aan schulden om te zetten in kapitaal. Sindsdien is er nog geen beterschap in zicht: in januari verkocht Casa nog zijn fonkelnieuwe distributiecentrum in Olen in een sale-and-lease-backoperatie aan CBRE Global Investors. Die transactie bracht 57 miljoen euro in het laatje.

 

Casa is al geruime tijd verlieslatend, en de coronacrisis heeft de zaken alleen maar verergerd. Net als de andere ketens in het intussen uiteen gespatte Blokker-imperium hinkte de keten hopeloos achterop in het online segment, terwijl de fysieke winkels hadden af te rekenen van zware concurrentie van onder meer Action en IKEA.

 

“We wensen het management en de medewerkers uitdrukkelijk te bedanken voor hun tomeloze inzet van de afgelopen jaren, met specifiek de uitdagingen van het afgelopen Corona-jaar. Na ruim 30 jaar is het tijd voor een nieuwe wind en gunnen we hen bijzonder veel succes met de nieuwe aandeelhouder”, laat de familie Blokker weten in een persbericht.

 

"Versnelling van de groei"

Het is nu aan huidig CEO Giane Van Landuyt om, met steun van Globitas, te proberen een nieuw elan te vinden. "Wij zien zeer veel kansen om CASA te helpen de transitie te maken naar een sterke pan-Europese omnichannel-speler in het home & living retail segment", klinkt het bij Arthur Clement, partner bij Globitas.

 

Ondanks de moeilijke omstandigheden is CASA nog steeds een uit de kluiten gewassen keten met 500 winkels in acht landen. Het is niet meteen duidelijk of de overname ook een forse koerswijziging met zich gaat meebrengen. In het persbericht spreekt Van Landuyt van "het versnellen van de huidige groei door middel van onze omnichannelstrategie in shops, e-commerce en B2B-activiteiten".