RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit is 7Fresh, de hightech supermarkt van JD.com

icon
Food4 januari, 2018

De toekomst van de foodretail bevindt zich in China. Na Alibaba opende recent ook grote rivaal JD.com een hoogtechnologische supermarkt. 7Fresh integreert e-commercetechnologie op de winkelvloer en mikt op wel duizend vestigingen.

 

Autonome winkelwagentjes

De eerste vestiging van 7Fresh opende net voor de jaarwisseling in het Dazu Plaza Shopping Center in Peking, vlakbij het hoofdkantoor van JD.com. De winkel is 4.000 m² groot en haalt 75% van zijn omzet uit de verkoop van versproducten, waaronder heel wat importwaren die zeker voor Chinese klanten bijzonder exclusief zijn: denk aan Spaanse Ibericoham, verse zeevruchten uit Japan of Franse patisserie. Klanten die dat wensen, kunnen de verse producten ook laten bereiden om ze ter plaatse te consumeren in het restaurant: op die manier combineert het winkelconcept retail met foodservice.

 

Om het assortiment af te stemmen op de verwachtingen van shoppers, maakt 7Fresh gebruik van ‘big data analytics’. Door middel van geavanceerde technologie wil de retailer zijn shoppers een persoonlijke en educatieve winkelervaring bieden. ‘Magische spiegels’ tonen automatisch informatie over de herkomst en de voedingswaarde van de producten die klanten uit de rekken nemen. Het doet denken aan de technologie die Coop in 2016 al toonde in Milaan.

 

De winkels zullen binnenkort ook beschikken over slimme winkelwagentjes die autonoom de klanten doorheen de winkel gidsen, zodat ze handenvrij kunnen winkelen, zonder zich druk te maken over hun aankopen. Scannen en afrekenen kan via een mobiele app en digitale betaaltechnologie. 7Fresh levert bovendien bestellingen aan huis in een straal van vijf kilometer rond de winkel – en vaak al binnen de dertig minuten.

 

Blockchain

7Fresh ambieert wel duizend vestigingen over heel China in de loop van de komende drie tot vijf jaar. Daarmee lijkt de keten een wedren te starten met Hema, de hoogtechnologische supermarktketen van Alibaba, die momenteel 25 verkooppunten telt en er dit jaar een dertigtal wil openen.

 

Met de lancering van 7Fresh illustreert JD.com naar eigen zeggen hoe de traditionele retail vandaag wordt aangejaagd door e-commercetechnologie. De boom van e-commerce in China is immers voor een groot deel te wijten (of te danken) aan het ontbreken van een goed uitgebouwd fysiek winkelaanbod, en die achterstand loopt men nu in. De retailer gaat prat op de meest efficiënte inkoop-, opslag- en logistieke operaties in China, met een gegarandeerde koude keten tot de laatste mijl.

 

Daarnaast werkt JD samen met een groeiend aantal partners om blockchaintechnologie in te zetten voor het traceren van elke stap in de bevoorradingsketen, van productie tot levering. Niet onbelangrijk: één van de aandeelhouders van JD.com is het Amerikaanse Walmart. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN