RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Brillengroep EssilorLuxottica ziet winst in rook opgaan

icon
Mode4 augustus, 2020

In de voorbije jaarhelft zag EssilorLuxottica, eigenaar van Ray-Ban en Varilux, quasi al zijn winst verdampen. Ondertussen mondt ook het geplande huwelijk met GrandVision in een oorlog uit.

 

Doelstellingen de deur uit

De coronacrisis zorgde ervoor dat mensen hun bezoek aan de opticien uitstelden, zo blijkt uit de verkoopcijfers van EssilorLuxottica. In het voorbije halfjaar daalde de omzet van de optiekreus met 29% op vergelijkbare basis naar 6,2 miljard euro. De Frans-Italiaanse groep bereikte een dieptepunt in april, maar zag weer herstel in mei en juni, aldus Le Figaro.

 

Niet alleen de winkels, maar ook veel fabrieken en laboratoria van de brillen- en lenzenproducent moesten omwille van de coronamaatregelen de deuren sluiten. Dat leidde er voor dat ook de winst kelderde: de groep noteert een gecorrigeerde nettowinst van 7 miljoen euro, een daling van liefst 99,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst bedroeg 126 miljoen euro, een daling van 91,7% ten opzichte van de 1,5 miljard euro een jaar eerder.

 

De brillenreus noemt de situatie nog te volatiel om uitspraken te doen voor de rest van het jaar en rekent er ook niet meer op zijn financiële doelstellingen te halen. “Het is echter waarschijnlijk dat het derde kwartaal een nieuwe overgangsperiode op weg naar normalisatie zal zijn”, klinkt het. Ondertussen versnelt EssilorLuxottica wel zijn digitalisering en wil de groep “belangrijke productinnovaties” lanceren.

 

Verloving wordt juridisch steekspel

Ondertussen loopt de verloving tussen EssilorLuxottica en GrandVision bovendien helemaal spaak. De Frans-Italiaanse groep heeft een deal om een fusie aan te gaan met de Nederlandse eigenaar van Pearle en EyeWish, maar EssilorLuxottica spande recent een rechtszaak tegen zijn toekomstige aan. GrandVision zou geen informatie geven over hoe het bedrijf werd tijdens de coronacrisis en daarmee de fusievoorwaarden schenden, zegt de kandidaat-koper. GrandVision reageerde daarop met een arbitrageprocedure, waarmee het de overnemer wil dwingen de deal na te komen. 

 

“De terughoudendheid van GrandVision en HAL om dergelijke informatie te verstrekken heeft de bezorgdheid van het bedrijf over hun motieven en de mate waarin GrandVision zijn verplichtingen niet is nagekomen, doen toenemen”, reageert EssilorLuxottica met een sneer. De Europese Commissie heeft ook een onderzoek ingesteld naar de voorgenomen overname. Het is nu al duidelijk dat sommige winkels zullen moeten sluiten om de vrije markt niet in het gedrang te brengen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 december, 2025
    Dankzij een krachtig slotkwartaal haalt Birkenstock meer omzet dan gepland

    Birkenstock presteert beter dan voorzien: de omzet kwam in het afgelopen boekjaar uit op 2,1 miljard euro en alle regio’s groeiden dubbelcijferig. Ook in het vierde kwartaal lag de groei boven de eigen verwachtingen. Het bedrijf blikt vol vertrouwen vooruit naar het nieuwe boekjaar.

  • icon
    Mode18 december, 2025
    Lululemon naar vijf extra markten in Centraal- en Oost-Europa

    Lululemon breidt in 2026 uit naar vijf nieuwe landen in Europa, met behulp van franchise. Ook in India gaat het sportieve merk van start. De aankondiging volgt op een woelige week voor de Amerikaanse maker van yogaleggings.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN