RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AB InBevAhold DelhaizeAlbert HeijnAuchanCarrefourCasinoDelhaizeIntermarchéLDzLidlMondelezPicnic
  • Onderwerpen Filet PurFMCG
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Filet Pur] Grimmige graaiers

icon
Food22 december, 2023
Shutterstock.com

Het is eindelijk officieel: merkfabrikanten zijn wel degelijk gewetenloze boeven. Boeten zullen ze, voor hun ongebreidelde hebzucht! Wie haalt er de voorhamer boven om de Europese inkoopmuren te slopen? Filet Pur verklapt het!

Aha in slomo

De foodweek – enfin, het weekend eigenlijk – begon met de feestelijke opening van de tweede Albert Heijn van het jaar, een opmerkelijk dieptepunt in de Belgische geschiedenis van de retailer. Daarmee doel ik voor alle duidelijkheid niet op de kwaliteit van die winkel, wel op het expansieritme dat dit jaar in slow motion verliep. Op die manier gaat het nog lang duren voor ze de kaap van de honderd bereiken. De Antwerpse vestiging mocht als eerste Vlaamse winkel uitpakken met een slimme Dopper Water Tap, schreven we. Hadden we beter niet gedaan: dat ding werkte namelijk niet. Murphy was op de afspraak. Shit happens.

Ook voor Lidl had het jaar beter kunnen eindigen: nog maar eens een staking krijgen ze daar op hun kerstbord. Te hoge werkdruk was een rode draad dit jaar. Dat de discounter als zowat enige supermarktketen níét opent op de zondagen voor Kerst en Nieuw, is geen teken van luxe. De bonden hebben geen zin om te betalen voor de hoge kost van lage prijzen. De als “nationaal” aangekondigde actie zou slechts een handvol winkels treffen, hoopte de directie, en dan vooral in Wallonië.

Prijsgeweld gegarandeerd

De hertekening van het Franse foodretaillandschap wordt intussen almaar concreter: die Casino-winkels gaan wel degelijk over naar Auchan en Intermarché, bevestigde de in schulden verzuipende retailer. Omdat die twee zo goed als alle medewerkers aan boord willen houden, vooral. De deal zal de Musketiers evenwel niet helpen om eindelijk die begeerde tweede plaats af te pakken van Carrefour, want die retailer legde eerder dit jaar immers al beslag op de Franse Cora- en Match-filialen. En zou nu ook graag de buurtwinkels van Casino willen inpikken. Tussen droom en daad staan twee bezwaren, evenwel. Eén: die winkels staan (nog) niet te koop. Twee: de concurrentiewaakhond zou vermoedelijk beginnen keffen.

Ook in Luxemburg is niets wat het ooit was, met dank aan de expansiedrang van E.Leclerc. De Franse marktleider wil z’n tijd nemen voor de omschakeling van de overgenomen winkels van de groep Louis Delhaize en ziet het Groothertogdom als een testlabo voor buurtwinkels – een segment dat buiten de comfortzone van de retailer ligt. Maar de eerste tot E.Leclerc omgedoopte Cora-hypermarkten heropenen al voor de zomer. Prijsgeweld gegarandeerd!

Confronterende feiten

Dat brengt ons bij het enige foodnieuws dat er écht toe deed, deze week. Want zie je nu wel: het is dus toch waar! Officieel, zelfs: merkfabrikanten zijn grimmige graaiers, die hun marges kunstmatig oppompen door onze supermarkten te beletten om Europees in te kopen. Territoriale leverbeperkingen zijn de epo van de FMCG. Dat zeg ik niet, dat zegt onze minister van Economie Pierre-Yves Dermagne op basis van een studie van het Prijzenobservatorium.

Daar werken enkel bloedernstige en hoogopgeleide ambtenaren, die hun verslagen gevalideerd zien door een Wetenschappelijk Comité. We hebben het hier, kortom, niet over vrijblijvende meningen maar over confronterende feiten. Pas op, Belgische winkels zijn voor zowat álles goedkoper dan de buurlanden: huismerken, groenten, vis, noem maar op. Die klagende consumenten beseffen niet half hoeveel chance ze wel hebben. Oké, vlees is in Nederland wat goedkoper, maar daar eten ze de brol die wij niet willen, zoals draadjesvlees en sukade, in plaats van echte filet pur.

Belachelijk duur

Waarom shoppers dan toch massaal grensoverschrijdend gedrag blijven vertonen? Het ware probleem zit bij de internationale merken, die bij ons dus beláchelijk veel duurder zijn dan bij de buren. Tja, aan onze supermarkten kan dat niet liggen hé? Nee, het zijn de multinationals die onze bevolking doelbewust in de armoede storten, door misbruik te maken van hun dominante marktmacht in dit kleine landje. Onze foodretailers mogen hun waar niet voordeliger over de grenzen inkopen, immers. Waar is die Europese eenheidsmarkt als je ze nodig hebt?

Want voor alle duidelijkheid: die prijsverschillen hebben uiteraard he-le-maal niks te maken met de accijnzen, frisdranktaks, verpakkingsbijdragen en (binnenkort) zwerfvuiltaks die fabrikanten hier opgelegd krijgen. Het idee alleen al, dat een regering haar eigen bevolking zou willen verarmen ten voordele van die bodemloze staatskas, is te absurd om waar te zijn, dat snapt iedereen. Neen, we hebben een zondebok en we laten ‘m niet ontsnappen.

Het vuile werk

Hulp is onderweg! Laat het vuile werk maar over aan de sloopkogel van Démolitions Dermagne SA: die inkoopmuren gaan tegen de vlakte, reken maar. Territoriale leverbeperkingen komen op de Europese agenda tijdens het Belgisch voorzitterschap, belooft Pierre-Yves. Daarmee zet hij zich op één lijn met zijn Nederlandse evenknie en komt hij onder andere ook de broers Frans en Michiel Muller tegemoet, die in naam van hun bedrijfjes Ahold Delhaize en Picnic al langer aandringen op een legalisering van de parallelimport.

Het zal ons benieuwen of en hoe de Raad van de Europese Unie tot de actie overgaat. Want populistische praat verkopen, dat hoef je politici niet te leren, maar hoewel er volgens de Europese Commissie jaarlijks veertien miljard op het spel staat, hebben ze tot nu toe slechts één fabrikant op machtsmisbruik weten te betrappen: AB InBev, intussen ook alweer vier jaar geleden. Omdat ze Albert Heijn beletten om goedkoop in Holland aangekochte Jupiler in hun Vlaamse winkels te verkopen. Op een uitspraak in het lopende kartelonderzoek tegen Mondelez is het nog altijd wachten.

Food- en drugsmaffia

Tja, áls het al waar is, dan valt het gewoon moeilijk te bewijzen. En net als de drugsmaffia kunnen die multinationals met hun vette marges nu eenmaal de duurste advocaten betalen. Maar dat ze zich geen illusies maken: de strijd tegen de leverbeperkingen wordt één van de rode draden in het komende foodretailjaar. Dat is ook één van de conclusies die we maken in ons grote foodretail jaaroverzicht 2023. Waarin we de faillissementen, haperende zakenmodellen en conflicten van de afgelopen twaalf maanden nog eens netjes op een rijtje zetten. Nagenieten, heet dat.

2024 wordt alweer niet evident, maar wel razend interessant, zoveel is zeker. Hoeveel lege rekken gaan we zien in januari? Hoe duurzaam is het herstel bij Colruyt? Veert Delhaize sterker dan ooit weer op? Hakt de familie Bouriez nog moeilijke knopen door? Blijft Jumbo volharden in de boosheid? Komt er een sectorakkoord? Lost AI al onze problemen op of gaat het mensdom finaal ten onder? Voorlopig blijft ChatGTP ons de antwoorden schuldig. Er zit dus niks anders op dan de Filet Pur ambachtelijk te blijven vervaardigen, elke week. Na een kerstpauze van twee weken, weliswaar. Geniet van de feestdagen en tot volgend jaar!

Elke vrijdag het belangrijkste foodnieuws in uw mailbox? Abonneer u hier op onze gratis nieuwsbrief!
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN